• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5398 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۰ دي

به اذعان سخنگوهاي وزارت خارجه‌هاي ايران و امريكا

مسيرهاي ارتباطي پشت پرده تهران با واشنگتن برقرار است

گروه ديپلماسي |سخنگوي وزارت خارجه امريكا مي‌گويد اين وزارتخانه مسيرهاي ارتباطي پشت پرده با ايران را درباره موضوعات مختلف حفظ كرده، اما فعلا احياي برجام دستور كار اين وزارتخانه نيست. سخنگوي وزارت خارجه امريكا به روزنامه «اسراييل هيوم» گفت: «ما راه‌هايي براي ارتباط با ايران در مورد موضوعات نگران‌‌كننده مانند موضوع آزادي شهروندان امريكايي كه به‌طور غيرقانوني در ايران بازداشت شده‌اند، داريم، اما قصد نداريم جزييات آن را بيان كنيم.» اين مقام امريكايي در ادامه ادعاهاي هميشگي را تكرار كرده و گفت: «برجام كانون نگراني‌هاي ما نيست. ما از ماه سپتامبر بر دفاع از آزادي‌هاي اساسي مردم ايران و عليه تعميق مشاركت نظامي ايران با روسيه تمركز كرده‌ايم.»


بنيامين نتانياهو: نمي‌گذارم برجام احيا شود
بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل روز گذشته در جلسه كابينه‌ ضمن مطرح كردن اظهاراتي در حمايت از ناآرامي‌هاي اخير در ايران، بار ديگر بر قصدش براي ممانعت از احياي توافق هسته‌اي تاكيد كرد. به گزارش ايسنا و به نقل از روزنامه اورشليم پست، نتانياهو مدعي شد كه ايران «تهديدي براي منطقه و جهان» است و بار ديگر با ابراز مخالفت آشكار با توافق هسته‌اي گفت: ما هر كاري انجام خواهيم داد تا مانع بازگشت به توافق بد هسته‌اي بشويم. برخلاف تصور عموم، توافق خطرناك هسته‌اي لغو نشده است. من فكر مي‌كنم احتمال[احياي توافق هسته‌اي] هنوز وجود دارد. ما اين كار را خواهيم كرد.


ايران، دستوركار سفر وزيرخارجه امريكا  به اسراييل
بنا بر گزارش رسانه‌هاي رژيم اسراييل، مقامات ارشد امريكا قرار است در ماه ميلادي جاري با سفر به تل‌آويو با نخست‌وزير جديد اسراييل و كابينه او ديدار كنند و رايزني‌هايي سياسي درباره موضوعات مهم از جمله ايران داشته باشند. به گزارش ايسنا و به نقل از شبكه آي24، رسانه‌ها گزارش دادند كه آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه امريكا قرار است به منظور آشنايي بهتر با دستور كار دولت جديد رژيم صهيونيستي، آخر ماه ميلادي جاري به قدس اشغالي سفر كند. طبق گزارش‌ها، سفر بلينكن همچنين به منظور آماده‌سازي مقدمات سفر ماه فوريه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل به امريكا انجام مي‌شود. پيش از سفر بلينكن، جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي امريكا قرار است 19 ژانويه براي برخي رايزني‌هاي سياسي با نتانياهو و وزراي كابينه او در قدس اشغالي باشد. هم ساليوان و هم بلينكن تلاش خواهند كرد با نتانياهو و كابينه او بر سر حساس‌ترين مسائل از جمله «تهديد ايران»، روابط با فلسطين و تلاش‌هاي‌شان براي كشاندن اسراييل به ديوان بين‌المللي كيفري و جنگ اوكراين به تفاهم برسند.


سخنگوي وزارت خارجه: برجام تنها موضوع  سياست خارجي ايران نيست
ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه ايران روز گذشته درباره اظهارات سخنگوي كاخ سفيد و وزارت خارجه امريكا مبني بر اينكه مذاكرات برجامي از دستوركار خارج شده و سفر آتي مقامات امريكايي به اسراييل گفت: اينكه مقامات امريكا و رژيم صهيونيستي درباره ايران گفت‌وگو كنند، موضوع جديدي نيست. سياست خارجي امريكا در ارتباط با ايران در گروگان صهيونيست‌هاست. موضوع هسته‌اي همان‌طور كه بارها اعلام شده تنها موضوع سياست خارجي ايران نيست. توافق هم يك مسير دوجانبه است. كشوري كه نقض تعهد كرده رژيم امريكاست. كشوري كه بايد پاسخگو باشد و در مقام متهم و پاسخگويي توضيح دهد، دولت امريكاست. سياست ايران در ارتباط با موضوع هسته‌اي روشن است و در همان چارچوب عمل مي‌كند و آمادگي جمع‌بندي مذاكرات را مبتني بر بسته‌اي كه ارايه شده دارد و از خطوط قرمز خود و حقوق مسلم ايران ذره‌اي عدول نخواهد كرد و اين خواسته ملت است و دولت ايران و تيم مذاكره‌كننده در همين چارچوب عمل كرده و خواهد كرد. اين فضا و اين مسير براي هميشه در پيش روي طرف مقابل باز نيست و بايد در اين چارچوب آنها هم منطقي عمل كرده و به منافع و مصالح خودشان توجه داشته باشند. وي درباره تبادل پيام‌هاي ايران و امريكا از طريق واسطه‌ها گفت: تبادل پيام‌ها و انعكاس ديدگاه‌ها به طرق مختلف بين دو كشور وجود دارد. كنعاني در پاسخ به پرسشي درباره اظهارات نتانياهو مبني بر اينكه رژيم اسراييل مانع اجراي برجام خواهد شد، گفت: : بايد از مقامات دولت امريكا بپرسيم تا چه ميزان گوش به فرمان اين رژيم هستند و آيا منافع خود را در نظر مي‌گيرند يا منافع رژيم صهيونيستي را؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون