• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5402 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۵ دي

خبر

پامپئو: اشرف غني انتخابات را دزديده بود

مايك پامپئو، وزير خارجه پيشين امريكا مي‌گويد كه او هرگز از رييس‌جمهور غني نخواسته بود از قدرت كنار برود. او افزوده كه اشرف غني انتخابات را دزديد اما خود را رييس‌جمهور منتخب مي‌خواند. به گزارش ايسنا و به نقل از آماج‌نيوز، مايك پامپئو در سخنراني خود در دانشكده سياست دانشگاه شيكاگو گفت: محمد اشرف غني همواره مخالف گفت‌وگو با طالبان بود به دليل اينكه مدعي بود در انتخابات برنده شده در حالي كه انتخابات را دزديده بود، او در دزدي راي از رقيبش [عبدالله عبدالله] ماهرتر بود. به گفته وزير خارجه پيشين امريكا، كشورش در راه رسيدن به توافق صلح با طالبان بود، اما رسيدن به اين توافق نيازمند حضور امريكا در افغانستان بود. او گفت كه هرگز از اشرف غني نخواسته بود كه كنار برود، هر چند او چنين فكر مي‌كرد. «از رييس‌جمهور غني شديدا خسته شده بودم»، امريكا از دوره اوباما مي‌خواست افغان‌ها را دور يك ميز گرد هم آورد اما اشرف غني «مخالف» بود. وزير خارجه پيشين امريكا همچنين گفت غني از اينكه امريكا به طالبان «اعتماد» و گفت‌وگو كرد، «ناراحت» بود. پامپئو مدعي شد كه در جريان گفت‌وگوهاي صلح امريكا و طالبان در دوحه، «كسي كه با او ملاقات كردم، تقريبا مطمئن بودم كه يكي از دوستانم را كشته است.» ظاهرا منظور وزير خارجه پيشين امريكا عبدالغني برادر، معاون فعلي نخست‌وزير طالبان است كه ملاقاتي با او در دوحه داشت. وي تصريح كرد: اشرف غني براي‌ صلح آماده نبود و اين بسيار مايه‌ تاسف بود. برخلاف زلنسكي كه تصميم گرفت بماند، رييس‌جمهور غني سوار هواپيما شد و به جايي رفت تا زندگي امني داشته باشد. در حالي كه شمار زيادي از مردم در افغانستان رنج مي‌برند، پامپئو گفت: خروج از افغانستان يك پايان بد براي ارتش امريكا بود و اين باعث شده است كه رقيبان امريكا به اندازه‌اي كه بايد از امريكا بترسند، نمي‌ترسند به عنوان رييس سي‌اي‌اي، رييس‌جمهور بر من فشار مي‌آورد تا زودتر از افغانستان بيرون برويم، اما به صراحت به او گفتم كه نمي‌توانيم اين كار را انجام دهيم. پس ما از ۱۵ هزار نيروي امريكا، به ۲ هزار و ۵۰۰ تن در جريان چهار سال رسيديم. رييس‌جمهور هر وقت مرا مي‌ديد، مي‎گفت مايك تو به سرعت به پيش نمي‌روي و من به او يادآوري مي‌كردم كه اگر ما دو هزار و ۵۰۰ سرباز را به يك‌باره بيرون بياوريم اتفاقات بدي رخ خواهد داد و زماني كه رييس‌جمهور بايدن اين انتخاب را كرد، همان اتفاق بد افتاد.

توهين معاون شوراي  امنيت روسيه به ژاپني‌ها

ديميتري مدودف ابراز نگراني امريكا و ژاپن از حمله روسيه به اوكراين را «مايه تاسف» دانسته و گفت كه نخست وزير ژاپن خدمتكار امريكاست! به گزارش خبرگزاري تاس، ديميتري مدودف، معاون شوراي امنيت روسيه گفت كه فوميو كيشيدا، نخست وزير ژاپن به عنوان يك «عامل امريكايي» رفتار كرده و به ياد و خاطره هزاران قرباني بمباران اتمي هيروشيما و ناگازاكي «خيانت» كرد. كيشيدا و جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا پيش‌تر در بيانيه مشتركي اعلام كردند كه هر نوع استفاده روسيه از سلاح هسته‌اي در جنگ اوكراين يك «اقدام خصمانه جبران‌ناپذير عليه بشريت» خواهد بود. مدودف اين بيانيه را «مايه تاسف» عظيم دانسته و گفت كه به هيچ‌وجه نمي‌خواهد درباره اين «ترس بيهوده» از برنامه‌هاي روسيه براي حمله هسته‌اي اظهارنظر كند. او كه سابقه رياست‌جمهوري روسيه را نيز در كارنامه دارد، گفت: كمي فكر كنيد! رييس دولت ژاپن در توهمات تحقيرآميز و مطيعانه خود، درباره روسيه ياوه گفته و به ياد و خاطره صدها هزار شهروند ژاپن كه در آتش هسته‌اي هيروشيما و ناگازاكي سوختند، خيانت كرده است. براي كيشيدا هيچ اهميتي ندارد كه امريكا تنها كشوري است كه تا به حال از سلاح هسته‌اي استفاده كرده و وطن كيشيدا تنها قرباني حمله هسته‌اي در تاريخ بوده است. به گفته مدودف، نخست‌وزير ژاپن بايد اين موارد را به رييس‌جمهوري امريكا متذكر شده و از او مي‌خواست براي اين اقدام جنگي ابراز پشيماني كند. وي افزود: اما نه، كيشيدا خدمتكار امريكاست و بندگان نمي‌توانند شجاعت داشته باشند. ژاپن تنها مي‌تواند مورد ترحم قرار گيرد. او اين نسل از ژاپني‌ها را «رعيت‌هايي» خواند كه شرافت در شخصيت آنها جايي ندارد!

شرط جديد امريكا براي  فروش اف- ۱۶به تركيه

نشريه امريكايي «وال استريت ژورنال» خبر داد كه امريكا فروش جنگنده‌هاي اف-۱۶ به تركيه را مشروط به موافقت اين كشور با پيوستن فنلاند و سوئد به ناتو كرده است. بر اساس اين گزارش، امريكا تاكيد كرده كه تركيه براي دستيابي به جنگنده‌هاي اف-۱۶ بايد به مانع‌تراشي در مسير پيوستن سوئد و فنلاند به پيمان ناتو پايان دهد. در نوامبر گذشته، سخنگوي رياست‌جمهوري تركيه اعلام كرد كه روند نهايي شدن قرارداد فروش جنگنده‌هاي اف-۱۶ از امريكا به تركيه روند طبيعي خود را طي مي‌كند و ظرف ۲ ماه قطعي خواهد شد. تركيه در اكتبر ۲۰۲۱ درخواست خريد ۴۰ فروند از اين جنگنده را داده بود و امريكا نيز تاكيد كرده كه با جديت موضوع را پيگيري خواهد كرد. طبق اظهارات برخي مسوولان امريكايي به روزنامه «وال استريت ژورنال»، دولت جو بايدن در كنار فروش نسل بعدي جنگنده‌هاي اف-۳۵ به يونان، براي كسب موافقت كنگره با فروش جنگنده‌هاي اف-۱۶ به ارزش ۲۰ ميليارد دلار به تركيه آماده مي‌شود و اين يكي از بزرگ‌ترين فروش‌هاي تسليحاتي چند سال اخير اين كشور خواهد بود. به نوشته اين روزنامه، مقامات امريكايي اعلام كردند كه موافقت كنگره با اين قرارداد مشروط به موافقت تركيه با پيوستن فنلاند و سوئد به ناتو است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون