• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5404 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۷ دي

خبر

اتحاديه اروپا: برجام نمرده اما در بن‌بست است
پيتر استانو، سخنگوي سرويس اقدام خارجي اتحاديه اروپا، در نشست خبري روزانه خود در بروكسل گفت: «توافق هسته‌اي ايران مطمئنا در اين مرحله نمرده است، اما ما در مذاكرات در بن‌بست هستيم.» به گزارش خبرگزاري نواي ايتاليا، او گفت: «هدف ما در اين شرايط اين است كه جوزپ بورل، نماينده عالي اتحاديه اروپا، بر بن‌بست موجود غلبه كند.» وي افزود: «شرايط آسان نيست و ما با وزير امور خارجه ايران و ساير شركت‌كنندگان در توافق به تعهد خود ادامه مي‌دهيم تا پيش برويم و پاسخي قطعي در مورد امكان ادامه حيات برجام داشته باشيم.» وي با تكرار ادعاهاي ضدايراني تاكيد كرد: «شرايط همراه، مانند ادامه ظلم و سركوب معترضان، اجراي احكام اعدام و حمايت نظامي از روسيه، جو و اوضاع را پيچيده‌تر مي‌كند. اما نماينده عالي، به عنوان هماهنگ‌كننده، همچنان مشغول است و با تيم خود براي ببينيم آيا و چگونه مي‌توانيم جلو برويم.»


احضار سفير ايران به وزارت خارجه آلمان
سخنگوي وزارت خارجه آلمان اعلام كرد دوشنبه آنالنا بائربوك وزير خارجه اين كشور سفير ايران در برلين را براي بار دوم در يك هفته به دليل ادعاي «نقض گسترده حقوق بشر و موج اعدام‌ها» توسط تهران احضار كرد. به نوشته رويترز، كريستوفر برگر سخنگوي وزارت خارجه آلمان در كنفرانس خبري معمول دولت در برلين گفت: «مي‌توانم تاييد كنم كه سفير ايران به جلسه‌اي در وزارت خارجه احضار شد.» به گزارش خبرگزاري فرانسه، احضار سفير ايران در برلين بعد از اعدام عليرضا اكبري تبعه ايراني- بريتانيايي (جاسوس انگليس) انجام شده است. پيش‌تر وزارت خارجه آلمان اعدام جاسوس انگليس را «اقدام غيرانساني ديگر از سوي رژيم ايران» خواند و تاكيد كرد: «ما در كنار دوستان انگليسي خود هستيم و به هماهنگي نزديك اقدامات‌مان در قبال رژيم و حمايت خود از مردم ايران ادامه مي‌دهيم.»


تكرار اظهارات ضدايراني نتانياهو
نخست‌وزير رژيم صهيونيستي بار ديگر ادعاهاي بي‌اساسي عليه جمهوري اسلامي ايران مطرح كرد. به گزارش ايسنا به نقل از شبكه الجزيره، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در اظهاراتي گفت كه تل‌آويو براي ممانعت از رسيدن سلاح ايران به سوريه تلاش خواهد كرد. وي گفت كه با تهديدات ايران با جديت تعامل خواهيم كرد و از رسيدن ايران به سلاح هسته‌اي ممانعت مي‌كنيم. نتانياهو مدعي شد كه ايران دليل ۹۰ درصد از تهديدات در منطقه خاورميانه است. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي گفت كه ايران بزرگ‌ترين منبع تهديد در منطقه است و ما براي مقابله با دشمنان‌مان تمام اقدامات لازم را انجام خواهيم داد. وي گفت كه رژيم صهيونيستي قوي‌ترين طرف در ديپلماسي و اقتصاد و تكنولوژي است و همين امر منجر به امضاي توافقات ابراهيم شد. بنيامين نتانياهو روز سه‌شنبه گذشته نيز عنوان كرد: دشمن اصلي كه ما با آن مواجه هستيم ايران است. وي افزود: ما مصمم هستيم تا با تلاش‌هاي ايران براي ساخت سلاح هسته‌اي و احداث پايگاه نظامي در مرز شمالي‌مان مقابله كنيم.


اميرعبداللهيان امروز به تركيه مي‌رود
حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي در پاسخ به دعوت «مولود چاووش اوغلو» همتاي‌ تركيه‌اي خود امروز (سه‌شنبه) ۲۷ دي‌ماه به تركيه سفر مي‌كند. يك منبع مطلع با تاييد اين خبر گفت كه وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز سه‌شنبه ۲۷ دي‌ماه به منظور انجام سفري يك‌روزه به تركيه مي‌رود و با وزير خارجه اين كشور ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد. گفتني است چاووش اوغلو پيش از اين از ديدارش با اميرعبداللهيان در روز سه‌شنبه خبر داده بود. وي روز پنجشنبه ۲۲ دي‌ماه در رواندا گفت كه سه‌شنبه آينده با اميرعبداللهيان ديدار خواهد كرد. او همچنين گفت: «رييس‌جمهور ايران نيز ممكن است در روزهاي آينده به تركيه سفر كند.» اين دومين سفر اميرعبداللهيان به تركيه پس از تصدي اين سمت است.


هشدار نخست‌وزير پيشين قطر در مورد خطر عدم احياي برجام
نخست‌وزير پيشين قطر در رشته توييتي نسبت به پيامدهاي خطرناك عدم احياي توافق هسته‌اي ايران براي منطقه و جهان هشدار داد. به گزارش ايسنا، حمد بن جاسم آل ثاني، نخست‌وزير پيشين قطر در رشته توييتي نوشت كه اوضاع منطقه اكنون پر از خطر است و همه طرف‌ها بايد احتمال هر امري را بدهند. وي نوشت: غربي‌ها به رهبري امريكا تا اين لحظه به هيچ توافقي براي توافق هسته‌اي با ايران نرسيده‌اند. بن جاسم تاكيد كرد همه ما مي‌دانيم كه اسراييل با تمام توان تلاش مي‌كند به تجهيزات و سلاحي دست يابد تا بتواند اهدافي را در ايران مورد اصابت قرار دهد زيرا آن را خطري بزرگ براي خود مي‌داند اما امريكا تا اين لحظه در خصوص دادن اسلحه به تل‌آويو ترديد دارد. نخست‌وزير پيشين قطر در ادامه نوشت: اگر اين طرف‌ها به توافق هسته‌اي جديدي با ايران دست نيابند و امريكا سلاح مورد نياز را به اسراييل بدهد، خداي نكرده يك اقدام نظامي انجام خواهد شد كه ثبات و امنيت منطقه را از بين خواهد برد و پيامدهاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي وخيمي به همراه خواهد داشت. اين سياستمدار كهنه‌كار قطري همچنين تاكيد كرد: بنابراين اميدوارم كه ما در منطقه خليج (فارس) از طريق تمام كانال‌هاي موجود به امريكا و غرب توضيح دهيم و خطرات هر گونه اقدام نظامي و لزوم حل مشكلات از طريق راه‌حل‌هاي مسالمت‌آميز را به آنها بگوييم زيرا ما در مقدمه خسارت‌ديدگان خواهيم بود. حمد بن جاسم در پايان نوشت: با اينكه من نسبت به حصول توافق هسته‌اي ميان ايران و غرب بسيار خوشبين بودم اكنون خوش‌بيني من كمتر شده است اما عجيب و بعيد نيست كه يك تحول مثبت رخ دهد و برجام دوباره احيا شود و ما را از خطرات دور كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون