• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5405 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۸ دي

روز پرنوسان با پایان سبز

شاخص کل بورس در یک روز پرنوسان با اندکی افزایش نسبت به روز دوشنبه تا سطح   یک میلیون و 687هزار و 47 واحد بالا آمد تا فعالان بازار پیش‌بینی «اصلاح» قیمت‌ها با یک روند منفی در معاملات پایان هفته را داشته باشند. شاخص کل بورس ديروز در نهایت یک رشد ۰.۳۸ درصدی را به ثبت رساند و در محدوده ۱.۶۸۷ میلیون واحدی قرار گرفت و در سمت مقابل شاخص هم‌وزن نیز توانست با افزایش ۰.۶۴ درصدی همراه شود تا هم در گروه‌های بزرگ و هم کوچک شاهد تعادلی به سمت مثبت باشیم.
البته ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود و 221 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 49 میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای شپنا، شستا، وبملت و وتوس بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.
نگرانی بابت بندهای بورسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ همچنان در روند معاملاتی گروه‌های بزرگ دیده می‌شود. سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها  که پس از اظهارنظرهای بسیار زیادی در نهایت از عدد ۷ هزار تومانی خبر می‌دهد. این در حالی است که سقف ۵ هزار تومانی در سال ۱۴۰۱ با نقدهای بسیاری همراه بود و برخی از پتروشیمی‌ها از جمله متانول‌سازها را تا تعطیلی و شناسایی زیان نیز هدایت کرد. انتقاد از فرمول محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به دلیل استفاده از نرخ هاب‌های اروپایی همواره وجود داشته و دارد و به نظر می‌رسد که قرار است این موضوع ادامه‌دار باشد. از نکات منفی دیگر می‌توان به افزایش ۴۰ درصدی سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و رسیدن آن به ۷ هزار تومان، افزایش ۱۰ واحد درصدی نسبت نرخ گاز صنایع به خوراک پتروشیمی‌ها، بازگشت دوباره عوارض و مالیات صادراتی بر محصولات خام و نیمه خام و... اشاره کرد. با این حال اما بورسی‌ها هنوز خوش‌بین هستند که این موضوع در مجلس شورای اسلامی با تغییر و تحولاتی همراه شود و حتی دلار نیمایي ۲۸۵۰۰ تومانی نیز به دلایلی برای بلندمدت پابرجا نباشد. با توجه به اینکه بورس در پایان هفته کاری خود به سر می برد، احتمال شروع یک روند نزولی در معاملات امروز دور از ذهن نیست اما سناریوي محتمل‌تر، نوسانی کوتاه‌مدت در همین حوالی و سپس ادامه مسیر صعودی است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون