• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5406 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۹ دي

خبر

نشست سران كشورهاي شوراي همكاري خليج‌فارس و مصر و اردن
نشست سران كشورهاي عضو شوراي همكاري، عبدالفتاح السيسي، رييس‌جمهور مصر و عبدالله دوم، پادشاه اردن در امارات برگزار شد. اين ديدار براي رايزني في‌مابين در ابوظبي برگزار شده است. هدف از اين نشست تحت عنوان شكوفايي و ثبات در منطقه، تحكيم همكاري بين كشورها در همه زمينه‌ها براي خدمت به توسعه، شكوفايي و ثبات در منطقه از طريق همكاري مشترك بيشتر و انسجام منطقه‌اي است. حاضران در اين نشست روابط برادرانه في‌مابين و روندهاي همكاري مشترك در همه زمينه‌ها را بررسي كردند. براساس بيانيه رياست‌جمهوري مصر، سران در اين نشست بر روابط تاريخي مستحكم و اهتمام متقابل براي رايزني و هماهنگي درخصوص مسائل منطقه و جهان تاكيد كردند. سران شوراي همكاري و مصر و اردن بر رويكرد مشترك براي تقويت ثبات و شكوفايي در منطقه، اهميت پايبندي به قواعد حسن همجواري و احترام به حاكميت كشورها و عدم مداخله در امور داخلي يكديگر و همكاري و شراكت اقتصادي في‌مابين تاكيد كردند. گفتني است هيچ نماينده‌اي از كويت و عربستان در اين نشست حضور ندارد.


نشست سه ساعته مقام‌هاي چين و امريكا در حاشيه اجلاس داووس
جانت يلن، وزير خزانه‌داري امريكا روز چهارشنبه با ليو هي، معاون نخست‌وزير چين در زوريخ جهت تقويت ارتباطات در مورد مسائل كلان اقتصادي به توافق رسيدند. به گزارش ايرنا، وزارت خزانه‌داري امريكا روز چهارشنبه به وقت محلي در بيانيه‌اي اعلام كرد كه جانت يلن، وزير خزانه‌داري اين كشور در ديدار امروز خود با با ليو هي، معاون نخست‌وزير چين در زوريخ جهت تقويت ارتباطات در مورد مسائل كلان اقتصادي به توافق رسيدند. در اين بيانيه آمده است كه هر دو طرف توافق كردند همكاري در زمينه تامين مالي آب و هوا را به صورت دوجانبه و چندجانبه، افزايش دهند. يلن در ابتداي اين ديدار گفت: «درحالي كه ما در زمينه‌هايي اختلاف‌نظر داريم، نبايد اجازه دهيم اين اختلافات به‌ ويژه آنهايي كه ناشي از كمبود ارتباطات است، روابط اقتصادي و مالي دوجانبه ما را به ‌طور غيرضروري بدتر كند. يك مقام ارشد وزارت خزانه‌داري نيز اعلام كرد كه در اين ديدار كه نزديك به سه ساعت به طول انجاميد، يلن و ليو توافق كردند اقداماتي را براي جلوگيري از ركود اقتصادي كشورهاي خود انجام دهند. به گفته اين مقام وزارت خزانه‌داري امريكا، دوطرف گفت‌وگوي سازنده‌اي در مورد مسائل بدهي دولتي، امنيت غذايي و انرژي داشتند.


احتمال برگزاري زودهنگام انتخابات تركيه
رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه چهارشنبه از احتمال برگزاري زودهنگام انتخابات رياست‌جمهوري در ماه مه ‌سال جاري ميلادي خبر داد. به گزارش فارس، اردوغان طي سخنراني در جمع نمايندگان پارلماني حزب عدالت و توسعه گفت كه انتخابات سراسري در تركيه شامل انتخابات پارلماني و رياست‌جمهوري ممكن است در تاريخ ۱۴ مه ‌امسال برگزار شود. تاريخ اصلي انتخابات ۱۸ ژوئن تعيين شده است. به نوشته خبرگزاري «آناتولي»، وي در اين سخنراني توضيح داد: «اكنون ما در سال ۲۰۲۳ با گفتن اين جمله كه حق اظهارنظر، تصميم و آينده متعلق به ملت است، از ملت خود حمايت مي‌كنيم. ما با وجود كساني كه به قيموميت باور دارند و حق تعيين سرنوشت، تصميم و آينده را به ملت ما واگذار نمي‌كند، قرن تركيه را آغاز خواهيم كرد.» رييس‌جمهور تركيه با بيان اينكه كساني كه به ارتش و صنايع دفاعي تركيه حمله مي‌كنند، آنها را تهديدي براي موجوديت خود مي‌بينند، تصريح كرد: «كل صنايع دفاعي بايكار با تمام شركت‌ها، محصولات، كاركنان و دستاوردهايش هدف قرار گرفته است.» اردوغان با حمله به رقباي انتخاباتي خود، اظهار داشت: «ملت ما ۷۳ سال بعد در همان روز خواهند گفت كه اين كودتا كه به صورت يك ميز شش نفره در مقابل ما ظاهر شد، براي مشتاقان نااهل كافي است. من مجلس را كه بالاترين مقام اراده ملي است به چالش مي‌كشم، هر كاري بكنيد باز هم موفق نخواهيد شد.»


واشنگتن پشت درهاي بسته با دمشق تماس دارد
سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه با بيان اينكه واشنگتن پشت درهاي بسته با دمشق تماس دارد، تاكيد كرد كه ايالات متحده نسبت به لزوم تعامل با مقام‌هاي قانوني كشورهايي مانند سوريه متقاعد شده است. لاوروف گفت: «امريكايي‌ها متقاعد شده‌اند كه حمايت از انواع گوايدو در ونزوئلا بي‌فايده است. خوان گوايدو در ژانويه ۲۰۱۹ توسط اپوزيسيون ونزوئلا به عنوان رييس خودخوانده منصوب شد اما آنها اكنون متوجه شده‌اند كه بايد با كساني كار كنند كه داراي اختيارات مردمي هستند.» وي ادامه داد: «اكنون نيز همين روند درباره بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه مشاهده مي‌شود و امريكايي‌ها در حال برقراري تماس پشت درهاي بسته با سوري‌ها درباره اسراي جنگي هستند.» لاوروف با تاكيد بر لزوم نابودي تروريسم در ادلب سوريه و حل و فصل روابط با كردها هشدار داد كه واشنگتن به دنبال استفاده از كردها براي ايجاد يك دولت كوچك در سوريه به منظور ايجاد مزاحمت براي بقيه طرف‌ها است كه اين امر نگراني تركيه را افزايش مي‌دهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون