• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5406 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۹ دي

اتحاد ناميمون براي قطع كامل ارتباط هواداران و فوتبال

آغاز نيم‌فصل دوم ليگ برتر همچنان بدون حضور تماشاچيان

علي ولي‌اللهي

امروز نيم‌فصل دوم رقابت‌هاي ليگ برتر آغاز مي‌شود و هيچ خبري از حضور تماشاچيان در استاديوم نيست. از اين بدتر هيچ‌كس در اين رابطه ديگر حرفي نمي‌زند و اقدامي انجام نمي‌دهد. اگر در هفته‌هاي پاياني نيم‌فصل نخست و بعد از جام جهاني مقامات فدراسيون و سازمان ليگ در رسانه‌هاي عمومي مدام در اين رابطه اظهارنظر مي‌كردند امروز آنها هم سكوت پيشه كردند يا به گفتن جملات مبهم بسنده مي‌كنند. انگار همه در يك اتحاد ناميمون با هم همراه شده‌اند تا پيوند تماشاچيان با استاديوم‌ها به صورت كامل قطع شود. به عنوان مثال تنها واكنش رييس فدراسيون فوتبال به اين مساله روز گذشته بود كه مهدي تاج در جملاتي مبهم گفت: «يكي از نكات مهم، حضور تماشاگران در مسابقات ورزشي است؛ قطعا پيگيري خواهيم كرد تا ان‌شاءالله مسابقات فوتبال و فوتسال در نيم فصل دوم با حضور تماشاگران برگزار شود.»

ممنوعيت حضور تماشاچيان در استاديوم بعد از تعطيلي ليگ به خاطر اردوي تيم ملي در اتريش پيش از آغاز جام جهاني صورت گرفت. در زماني كه ليگ تعطيل بود واقعه مهسا اميني رخ داد و به واسطه اعتراضات شكل گرفته و جو ملتهب جامعه تصميم بر اين شد كه تماشاچيان بعد از بازگشايي مجدد ليگ فعلا در استاديوم‌ها حاضر نشوند. برخي مقامات سياسي- امنيتي در آن برهه اظهار داشتند به دليل تلاش‌هاي ضدانقلاب براي كشته‌سازي و به خاطر حفظ امنيت مردم، در استاديوم‌ها فعلا بسته است. مجيد ميراحمدي، معاون سياسي استاندار تهران در اواخر مهر گفت: «علاقه‌منديم بازي‌هاي باشگاهي در شرايط مناسب و با حضور تماشاگران برگزار شود، اما به دليل سناريوي كشته‌سازي، نگراني امنيتي داريم.» حال بعد از گذشت سه ماه از آن تاريخ و با پايان نيم‌فصل نخست رقابت‌هاي ليگ برتر و آغاز نيم‌فصل دوم و جو نسبي آرام جامعه هنوز خبري از حضور تماشاچيان در استاديوم نيست. هيچ كدام از مقامات هم گويا تلاشي براي رفع مشكل از خودشان نشان نمي‌دهند. مهدي تاج كه بعد از جام جهاني و در آستانه دربي گفته بود اين مسابقه حتما با حضور تماشاچيان برگزار مي‌شود بعد از گذشت يك ماه و نيم از آن بازي كه بدون تماشاچي به انجام رسيد ديگر اظهارنظري در اين رابطه انجام نداده است. البته اگر سخنان شبه‌شوخي او مبني بر اينكه به دليل آلودگي هوا بازي‌ها بدون تماشاچي است را فاكتور بگيريم.  همچنين سهيل مهدي رييس كميته برگزاري مسابقات سازمان ليگ كه در آغاز دوباره مسابقات بعد از جام جهاني گمانه‌زني‌هايي مبني بر رايزني براي حضور تماشاچيان مطرح مي‌كرد نيز ديگر چيزي در اين رابطه مطرح نمي‌كند. سهيل مهدي تنها يك بار اعلام كرد بدون تماشاچي شدن بازي‌ها در استاديوم آزادي به خاطر مشكلاتي است كه در سازه ورزشگاه به وجود آمده است. 
در اين بين بسياري از كارشناسان، مربيان و اهالي فوتبال نسبت به اين وضعيت انتقاد كرده‌اند. روز سه‌شنبه مسعود اقبالي مدرس كنفدراسيون فوتبال آسيا به خبرگزاري تسنيم گفت: «واقعا نمي‌دانم بازيكنان با چه انگيزه‌اي در مسابقات ليگ برتر به ميدان مي‌روند و وقتي تماشاگر نيست چطور بازي مي‌كنند؟»
اين سوالي است كه بسياري از هواداران هم در كوچه و بازار و مخصوصا در برخورد با خبرنگارهاي ورزشي مطرح مي‌كنند. هواداران مي‌گويند بازيكنان نزديك به سه سال است كه اغلب پشت درهاي بسته بازي كرده‌اند، يك روز به خاطر كرونا، يك روز به خاطر مشكل ورود زنان به استاديوم، يك روز به خاطر مسائل امنيتي و... و بعد سوال مي‌كنند آيا واقعا بازيكنان و مربيان اهميتي براي هواداران قائل هستند يا تنها چيزي كه به آن اهميت مي‌دهند گرفتن دستمزد خودشان است؟ 
سه روز قبل در روز بدون فوتي كرونا فدراسيون كشتي اعلام كرد ستاد كرونا به خاطر شيوع گسترده بيماري دستور داده مسابقات كشتي انتخابي تيم ملي بدون تماشاچي باشد. اين خبر موجي از نگراني‌ها را بين اهالي فوتبال به وجود آورد كه آيا ممكن است دوباره به بهانه كرونا بازي‌هاي فوتبال هم بدون تماشاچي باشد؟ در اين رابطه هيچ مقام مسوولي نه از ستاد ملي مقابله با كرونا نه از مقامات فدراسيون و سازمان ليگ حاضر به اظهارنظر نشد. 
امروز نيم‌فصل دوم رقابت‌هاي ليگ برتر شروع مي‌شود و در حالي كه مردم رفسنجان مي‌توانستند تيم‌شان را مقابل نساجي همراهي كنند و در حساس‌ترين بازي هفته ميان سپاهان و استقلال اصفهاني‌ها مي‌توانستند نقش جهان را يكدست طلايي كنند، همچنان بازي‌ها پشت درهاي بسته برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون