• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5406 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۹ دي

هرآنچه بايد در مورد اوپن استراليا ۲۰۲۳ بدانيد

بازگشت جوكر، غيبت اوزاكا و حذف مرد شماره يك!

اعتمادآنلاین | سامان سعادت

مسابقات سال گذشته تنيس آزاد استراليا هرگز فراموش نمي‌شود. اين به خاطر اخراج جنجالي نواك جوكوويچ از فرودگاه رقم خورد. اين تنيسور صرب به دليل سرپيچي از قوانين ايالتي استراليا در تزريق واكسن كرونا قبل از شروع مسابقات كنار گذاشته شد. 

اوپن ۲۰۲۲ اتفاقات جالب ديگري هم داشت. قهرمان بومي زنان مسابقات اشلي بارتي، اولين زن استراليايي بود كه بعد از ۴۴ سال عنوان قهرماني مسابقات را به دست آورد. او دو ماه بعد با اعلام بازنشستگي جهان ورزش را مبهوت كرد. با اخراج جوكر فينال انفرادي مردان بين رافائل نادال به عنوان ابرقدرت اسپانيايي تنيس و دانيل مدودوف روسي برگزار شد. بازگشت حماسي نادال در اين مسابقه كه ۵ ست طول كشيد در خاطره‌ها باقي ماند. در همين حال قهرمان استراليايي تنيس با ويلچر ديلن آلكوت نيز آخرين بازي خود را انجام داد كه البته به ويكتور سام باخت. 
آيا سال ۲۰۲۳ مي‌تواند از نظر نكات برجسته و دراماتيك سال بهتري باشد؟ بايد منتظر ماند و ديد. اما در حال حاضر همه ‌چيزهايي كه بايد در مورد اولين گرانداسلم تنيس در سال جاري بدانيد در اينجا آمده است. مسابقاتي كه تازه آغاز شده است. اولين جايزه بزرگ تنيس امسال از دوشنبه ۱۶ ژانويه در ملبورن پارك آغاز شده و يكشنبه ۲۹ ژانويه به پايان مي‌رسد.  در سال ۲۰۲۲ اين نفرات در بخش‌هاي مختلف قهرمان شدند: انفرادي مردان: رافائل نادال. انفرادي زنان: اشلي بارتي. دو نفره مردان: نيك كيرگيوس و تاناسي كوكيناكيس. دو نفره زنان: باربارا كرجيكووا و كاترينا سينياكووا. دوبل مختلط: كريستينا ملادنوويچ و ايوان دوديك.  مبلغ جايزه اوپن استراليا ۲۰۲۳ چقدر است؟ استخر جوايز امسال با پرداخت در مجموع ۷۶.۵ ميليون دلاري به بازيكنان برتر از هميشه عميق‌تر است. اين رقم افزايش ۳.۴ درصدي نسبت به سال گذشته را نشان مي‌دهد. قهرمان‌هاي انفرادي مردان و زنان هر كدام دو ميليون و 975 هزار دلار به جيب مي‌زنند. برندگان دو نفره نيز هر كدام ۶۹۵ هزار دلار. هر بازيكن صرفا براي حضور در دور اول رقابت‌ها 106 و 250 دلار مي‌گيرد. 
كدام بازيكنان شانس قهرماني دارند؟ جدول رده‌بندي مسابقات چند روز پيش از آغاز رقابت‌ها منتشر شد و 10 مدعي برتر را نشان داد. نيك كيرگيوس كه در جولاي گذشته توانست به فينال ويمبلدون برسد بخت اول قهرماني براي ميزبان بود كه به دليل مصدوميت زانو مسابقات را از دست داد. بهترين اميد ميزبان در قسمت زنان هم آژلا تامليانوويچ است كه در رده ۳۲ برترين تنيسورهاي زن قرار دارد. 
در ليست 10 تنيسور برتر مردان اين نفرات به چشم مي‌خورند: رافائل نادال (اسپانيا)، كاسپر رود (نروژ)، استفانوس سيتسيپاس (يونان)، نواك جوكوويچ (صربستان)، آندري روبلف (روسيه)، فليكس آگر (كانادا)، دانيل مدودف (روسيه)، تيلور فريتز (ايالات متحده)، هولگر رون (دانمارك) و هربرت هوركاچ (لهستان) . 
در ليست 10 تنيسور برتر زنان اين نفرات به چشم مي‌خورند: ايگا سوياتك (لهستان)، اونس جابر (تونس)، جسيكا پگولا (ايالات متحده امريكا)، كارولين گارسيا (فرانسه)، آرينا سابالنكا (روسيه)، ماريا ساكاري (يونان)، كوكو گاف (ايالات متحده امريكا)، داريا كاساتكينا (روسيه)، ورونيكا كودرمتووا (روسيه) و مديسون كيز (ايالات متحده امريكا) .
البته ورزشكاران روسيه و بلاروس در رقابت‌هاي امسال به صورت شخصي شركت كردند و از پرچم و نام اين دو كشور در مسابقات استفاده نخواهد شد. 
كدام ستاره‌هاي بزرگ مسابقات امسال را از دست دادند؟ اشلي بارتي كه اكنون بازنشسته شده و خودش را براي يك فصل جديد از زندگي آماده مي‌كند يكي از غايبان سرشناس است. او اعلام كرده باردار است و براي مادر شدن مهيا مي‌شود. اسطوره‌هاي تنيس جهان راجر فدرر و سرنا ويليامز هم هر دو سال گذشته بازنشسته شدند. در حالي كه كارلوس آلكاراز ستاره تازه ظهور كرده دنياي تنيس و ونوس ويليامز هر دو به علت مصدوميت كناره‌گيري كردند. 
محروميت سيمونا هالپ به خاطر مثبت شدن تست دوپينگ او را از اين مسابقات دور كرد. نائومي اوزاكا در خبري بهتر از محروميت هالپ اعلام كرد باردار است. او دو بار قهرمان اوپن استراليا شده. ستاره استراليايي برنارد توميك كه اين روزها به خاطر بازي‌هايش در خارج از زمين تنيس شناخته مي‌شود از شانس ورود به مرحله مقدماني باز ماند. اين نخستين ‌بار در ۱۵ سال اخير است كه اين تنيسور در اوپن استراليا حاضر نمي‌شود. 
در روز اول و دوم مسابقات چه نتايج قابل توجهي ثبت شد؟ مهم‌ترين بازي‌ روز نخست رقابت رافائل نادال مدافع عنوان قهرماني و پرافتخارترين تنيسور تاريخ با جك دراپر انگليسي بود. نادال پا به سن گذاشته در دو ست نخست غافلگير شد. او در ست اول به سختي با نتيجه ۷ بر ۵ پيروز شد و در ست دوم ۶ بر ۲ باخت. با اين حال نابغه اسپانيايي در ست‌هاي سوم و چهارم با نتايج ۶ بر۴ و ۶ بر ۱ برنده شد. با اين حال نادال در دومين مسابقه به حريفي از امريكا باخت تا اولين شوك به مسابقات وارد شود.
 مرد شماره يك تنيس جهان و مدافع عنوان قهرماني رقابت‌هاي تنيس استراليا در پايان ست دوم مقابل «مك كنزي مك‌دونالد» مرد شماره ۶۵ جهان، زمين مسابقه را به دليل مصدوميت ترك كرد و پس از بازگشت نتوانست نمايش هميشگي خود را به اجرا بگذارد و در نهايت از تنيس استراليا كنار رفت. در سمت ديگر جدول نواك جوكوويچ صرب دارنده ۹ عنوان قهرماني اوپن استراليا در نخستين ديدار خود در ۳ ست متوالي با نتايج ۶ بر ۳، ۶ بر ۴ و ۶ بر صفر مقابل روبرتو بائنا از اسپانيا به برتري رسيد و راهي دور بعد شد. جوكوويچ ۳۵ ساله پيش از آغاز اين مسابقه به ‌شدت از سوي تماشاگران مورد تشويق قرار گرفت. جوكوويچ با كسب اين پيروزي به روند شكست‌ناپذيري خود در اوپن استراليا ادامه داد و سي و پنجمين برد متوالي‌اش را در اين كشور بدون شكست به دست آورد. مسابقه جالب توجه ديگر بين اندي ماري بريتانيايي با شانس سيزدهم قهرماني متئو برتيني بود. دارنده سه عنوان گرانداسم با سابقه ۵ دوره فيناليست شدن در اوپن استراليا امسال با كارت سفيد وارد مسابقات شد و در مرحله نسخت به سختي با نتيجه ۳ بر ۲ از سد رقيب ايتاليايي عبور كرد. برنتيني كه خودش را آماده كرده بود تا مراحل حذفي بالا برود فكرش را هم نمي‌كرد در همان مرحله نخست و از ميان اين همه تنيسور گمنام به اندي ماري برخورد كند. در بخش زنان نيز اسوياتك لهستاني بخت اول قهرماني در دور اول دو بر صفر تنيسوري از آلمان را شكست داد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون