• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5406 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۹ دي

خبر

محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي: تعاملات  تهران  با  آژانس  برقرار  است

محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي با اشاره به اظهار تمايل و آمادگي رافائل گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي سفر به ايران گفت: بايد هماهنگي سفر انجام شود؛ به محض اينكه اهداف و برنامه سفر نهايي و هماهنگ شود، سفر مديركل به ايران انجام مي‌شود.
به گزارش ايسنا، محمد اسلامي در حاشيه نشست هيات دولت در جمع خبرنگاران با بيان اينكه امريكا و كشورهاي اروپايي مرتب مواضع‌شان درباره برجام را تغيير مي‌دهند، گفت: ديديم اخيرا كه سخنگوي اتحاديه اروپا گفته برجام نمرده و مذاكرات ادامه دارد. از اين رو مشهود است كه فضاسازي عليه جمهوري اسلامي چقدر زياد است و ميزان صداقت آنها در موضع‌گيري‌هاي‌شان هم چقدر است! موضوعي كه در دستور كار ما بوده، رفع ابهامات آژانس و پاسخ به اتهاماتي بوده است كه عناصر و عوامل ضد انقلاب آن را توليد كردند. اينها بازرسي كردند و همه اين مراحل طي شده و كل مذكرات ظرف ۲۰ سال حاصلش برجام شده است. آنها از برجام خارج شدند، الان مي‌خواهند برگردند باز آن اتهامات را كنار سند برجام گذاشتند؛ در حالي كه اينها دو موضوع نيست، يك موضوع است. امروز به صراحت اعلام مي‌كنيم و بارها هم آژانس اعلام كرده است كه هيچ فعاليت و سايت اعلام نشده در جمهوري اسلامي ايران وجود ندارد. تعاملات ما با آژانس برقرار است. آقاي گروسي هم اعلام آمادگي كردند به ايران بيايند و بايد هماهنگي سفر انجام شود و به محض اينكه اهداف و برنامه سفر نهايي و هماهنگ شود، سفر مديركل آژانس  به ايران  انجام  مي‌شود.


ديوان عالي امريكا  پرونده بانك تركيه‌اي درباره ايران را بررسي مي‌كند

 ديوان عالي امريكا قرار است درخواست هالك بانك تركيه براي تجديدنظر در اتهام مطرح‌شده از سوي امريكا درخصوص نقض تحريم‌ها عليه ايران را بررسي كند. به گزارش خبرگزاري فارس، بانك تركيه‌اي معتقد است به دليل آنكه متعلق به دولت تركيه است با توجه به قانون موسوم به «مصونيت دولت‌هاي مستقل خارجي» در امريكا بايستي از پيگرد قضايي در اين پرونده  معاف  شود.
دولت امريكا سال ۲۰۱۹ اين بانك تركيه را به نقض تحريم‌ها عليه ايران و تلاش براي انتقال ميلياردها دلار پول حاصل از فروش نفت و گاز توسط ايران به اين كشور متهم كرد. 
امريكا ادعا كرده هالك بانك وجوه مربوط به خريد نفت و گاز ايران را به طلا و سپس پول نقد تبديل كرده و در پوشش مبادلات مربوط به مواد غذايي و دارو كه از شمول تحريم‌ها معاف بوده‌اند به ايران انتقال داده است. 
اسناد قضايي امريكا ادعا مي‌كنند هالك‌بانك با استفاده از مجموعه‌اي از شركت‌هاي صوري ۲۰ ميليارد دلار به ايران منتقل كرده‌اند كه يك ميليارد دلار از اين مبلغ پس از عبور از نظام مالي امريكا به دست ايران رسيده است. 
وزارت دادگستري امريكا گفته اين بانك به شش فقره تخلف، پولشويي و جرايم تحريمي متهم شده است. اين وزارتخانه پرونده مربوط به هالك‌بانك را يكي از جدي‌ترين پرونده‌هاي نقض تحريم‌ها خوانده است. 
استدلال هالك‌بانك اين است كه «قانون مصونيت دولت‌هاي مستقل خارجي» كه رهبران و دولت‌هاي خارجي را از تعقيب قضايي در خاك امريكا معاف مي‌كند براي شركت‌هاي وابسته به دولت نيز قابل اجرا است. 
دادگاه‌هاي امريكا با اين استدلال مخالفت كرده‌اند. سال گذشته يك دادگاه تجديدنظر در امريكا با رد اين استدلال اعلام كرده بود به‌رغم مصونيت سران و دولت‌هاي خارجي اتهامات مربوط به هالك‌بانك از اين قانون مستثني است. 
با وجود اين، بررسي اين پرونده به روابط سياسي ميان امريكا و تركيه كه از متحدان ناتو است نيز گره خورده. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه بارها اتهامات عليه اين بانك را رد كرده و گفته كه رقباي سياسي پشت اين پرونده قرار دارند. 
تاكنون چندين نفر در ارتباط با اين پرونده مجرم شناخته شده‌اند كه از جمله آنها مي‌توان به هاكان آتيلا، معاون مديركل اين بانك اشاره كرد. وي در سال ۲۰۱۸ محاكمه شد. آتيلا يك سال زندان شد و سال ۲۰۱۹ آزاد شد. 

درخواست  اسراييل  از  پاپ
اسراييل از رهبر كاتوليك‌هاي جهان در مورد آزادي چند اسراييلي درخواست كمك كرد. به گزارش شفقنا به نقل از رويترز، اسراييل از پاپ فرانسيس، رييس كميته بين‌المللي صليب سرخ و دبيركل سازمان ملل متحد درخواست كرد تا به اين رژيم كمك كند تا چهار شهروندي را كه بيش از 7 سال در نوار غزه بازداشت شده‌اند، آزاد شوند. دفتر «الي كوهن» وزير امور خارجه اسراييل اعلام كرد كه او پس از انتشار ويديويي از «آورا منگيستو» كه در دست نيروهاي حماس است و گفته شده بيماري رواني دارد، اين درخواست را از پاپ و مجامع بين‌المللي مطرح كرده است. يكي ديگر از غيرنظاميان اسراييلي پس از ورود به غزه در شرايط مشابه در سال 2015، در غزه نگهداري مي‌شود. شرايط او مانند دو سرباز اسراييلي ديگر است كه در جريان جنگ با حماس در سال 2014 مفقود شدند. ابتدا اعلام شد اين دو كشته شده‌اند اما بعدها معلوم شد كه در كنترل حماس هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون