• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5410 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۴ بهمن

ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

ايران آماده گفت‌وگوهاي تكميلي با اوكراين درباره پهپادهاست

گروه ديپلماسي| ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه در نشست خبري روز گذشته با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي به مجموعه‌اي از پرسش‌ها درباره آخرين وضعيت مذاكرات احياي برجام، رابطه پرتنش ايران و اروپا، اقدام غيرالزام‌آور پارلمان اروپا در راي‌گيري به نفع قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در ليست گروه‌هاي به اصطلاح تروريستي اروپا، اعدام عليرضا اكبري به اتهام جاسوسي و برخي ديگر از مسائل روز پاسخ داد. 
«اعتماد» با اشاره به اتهام غرب به ايران مبني بر كمك به روسيه در جنگ اوكراين از كنعاني پرسيد: شما در جلسات قبل از برگزاري جلسه‌اي ميان ايران و اوكراين درباره ادعاي مطرح شده پيرامون كمك ايران به روسيه در جنگ اوكراين (تحويل پهپاد) خبر داده بوديد. آيا اين روند ادامه پيدا كرده است و چه نتيجه‌اي حاصل شد؟ 
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ با اشاره به سابقه اين گفت‌وگوها ميان تهران و كي‌يف گفت: گفت‌وگوهاي دو هيات ايراني و اوكرايني در ارتباط با ادعاهاي مطرح شده و اثبات نشده عليه جمهوري‌ اسلامي ايران در موضوع پهپادها با كمك يكي از دولت‌هاي دوست در يك دوره برگزار شد. در تركيب هيات، كارشناسان فني و متخصصان حضور داشتند. شواهد و ادعاهاي مطرح شده مورد بررسي قرار گرفته و هيات جمهوري اسلامي ايران توضيحات لازم را در ارتباط با نكات مطرح شده از طرف اوكرايني ارايه داد. هيچ‌گونه شواهد و مدارك اثبات‌كننده ادعاي طرف اوكرايني و طرف‌هاي ديگري كه اتهام‌هايي را متوجه ايران مي‌كنند، از سوي آنها ارايه نشده است. قرار شد هيات‌ها به كشورها بازگردند و در صورت لزوم گفت‌وگوها ادامه پيدا كند. ايران براي انجام گفت‌وگوهاي تكميلي و بعدي منعي ندارد و در اين زمينه محدوديتي احساس نمي‌كنيم.مواضع رسمي ايران در موضوع اوكراين و در خصوص پهپادهاي صادراتي به روسيه براي استفاده در جنگ اوكراين‌بارها مطرح شده است.ايران تاكيد دارد هيچ پهپاد يا هيچ ملزومات نظامي را براي استفاده از يك طرف جنگ در اختيار طرف‌هاي جنگ قرار نداده است. در گفت‌وگوي اخير آقاي اميرعبداللهيان و آقاي بورل، وزير خارجه ايران تاكيد كرد، آماده است در صورت آمادگي اوكراين، گفت‌وگوهاي تخصصي و فني بار ديگر در اين ارتباط انجام شود. چنانچه طرف مقابل ادله و شواهدي دارد، ايران بررسي خواهد كرد و پاسخ خواهد داد. 

 اتهام‌زنندگان به ايران، صادركنندگان بزرگ  اسلحه به اوكراين هستند
در ادامه «اعتماد» با اشاره به رويكرد واشنگتن نسبت به اين پرونده پرسيد: اخيرا مشاور امنيت ملي ايالات متحده با طرح ادعايي خطرناك ادعا كرد كه ممكن است ايران در اين مسير با اتهام جنايت جنگي روبه‌رو‌شود و شما به عنوان ديپلمات متوجه تبعات خطرناك حقوقي چنين ادعايي عليه تهران هستيد و اين مساله افكار عمومي ما را هم نگران كرده است. پاسخ تهران به چنين ادعاهايي چيست؟ 
ناصر كنعاني در ادامه پاسخ به «اعتماد» افزود: اينكه برخي مايل باشند با بهانه‌هاي واهي، ايران را در مبحث جنگ اوكراين مسوول قلمداد كنند يا مسووليت‌هايي را متوجه ايران كنند، اين اتهامات استمرار رفتارهاي سياسي غلط آنها براي بهره‌برداري‌هاي ثانويه است. ايران بر روندهاي سياسي براي پايان دادن به جنگي كه تاكنون خسارت‌هاي متعددي را در حوزه انساني وارد كرده، تاكيد دارد. اتهام‌زنندگان به ايران، صادركنندگان بزرگ اسلحه به يكي از طرف‌هاي جنگ هستند. حتي اتحاديه اروپا تبديل به واردكننده تسليحات از امريكا شده تا به اوكراين صادر كند. چنين دولت‌هايي حق ندارند، ايران را در ارتباط با جنگ اوكراين مسوول قلمداد كنند.

 اكبري عليه امنيت ملي ايران اقدام كرد 
در ادامه اين نشست خبري، خبرنگاري از كنعاني درباره ابهام‌ها پيرامون اعدام عليرضا اكبري، فرد متهم به جاسوسي براي انگليس سوال كرد كه كنعاني در پاسخ گفت: ايشان به جرم اقدام گسترده عليه امنيت داخلي و امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران از طريق انتقال اطلاعات داخلي به اعدام محكوم شد. جرم ايشان جرم اعلام شده جاسوسي بود به همين جرم دستگير و بعد از تشكيل پرونده قضايي و صدور كيفرخواست پرونده ايشان در دادگاه صالحه و جلسات متعددي كه برگزار شد با حضور وكيلش بررسي و براساس مستندات ارايه شده در دادگاه به جرم جاسوسي براي انگليس به اعدام محكوم شد. بعد از فرجام‌خواهي ايشان آن پرونده در ديوان عالي كشور بررسي و ديوان عالي كشور ضمن رد فرجام‌خواهي ايشان حكم ايشان اجرا شد. در ارتباط با موضع انگليس و كشورهاي اروپايي طبيعي است ايران همانند هر كشور ديگري در ارتباط با امنيت ملي خودش با هيچ طرفي تساهل، تسامح و مماشات نخواهد كرد. اقدام ايشان عليه امنيت ملي ايران بود. اطلاعاتي كه داد منجر به ترور و شهادت دانشمند برجسته هسته‌اي ايران شد. كشوري كه با جاسوس‌پروري و تسخير يك شهروند ايراني به عنوان جاسوس عليه امنيت ملي ايران اقدام كرد نسبت به اقدام ايران معترض است. كشورهايي كه مدعي عدم مداخله در امور داخلي ديگر كشورها هستند نسبت به اقدام ايران معترضند. اين در سوابق درخشان برخي كشورهاي اروپايي از جمله آلمان، انگليس و... است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون