• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5416 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۱ بهمن

خبر

مرگ ۳۶ نفر بر اثر انفجار در مسجدي در پيشاور
منابع محلي در پيشاور اعلام كردند بر اثر انفجار مسجدي در اين شهر تاكنون ۳۶ نفر جان باخته و ده‌ها نفر ديگر زخمي و به مراكز درماني منتقل شده‌اند. به گزارش تسنيم، محمد عاصم، سخنگوي بيمارستان «ليدي ريدينگ» اظهار داشت: تاكنون حدود ۷۰ زخمي از محل انفجار مسجدي در پيشاور به اين بيمارستان منتقل شده‌اند. وي افزود: مسيرهاي مواصلاتي به محل انفجار مسدود شده است و آمبولانس‌ها در حال انتقال زخمي‌ها به بيمارستان هستند. به گزارش رويترز، انفجار هنگام نماز ظهر توسط يك عامل انتحاري رخ داد كه بين نمازگزاران ايستاده بود. سكندر خان يكي از مقامات پليس مي‌گويد: بر اثر انفجار بخشي از ساختمان فرو ريخته است و گمان مي‌رود چندين نفر زير آوار باشند. همچنين رسانه‌ها از افزايش قربانيان انفجار تروريستي در مسجد پيشاور پاكستان به ۳۶ نفر خبر دادند. تاكنون گروهي مسووليت اين حمله را به‌ عهده نگرفته است.


درخواست دبيركل ناتو براي افزايش حمايت كره‌جنوبي از اوكراين
دبيركل ناتو دوشنبه با مثال زدن كشورهاي ديگري كه پس از حمله روسيه به اوكراين سياست‌شان مبني بر عدم كمك تسليحاتي به كشورهاي در حال جنگ را تغيير دادند، از كره‌جنوبي خواست پشتيباني نظامي خود را از اوكراين افزايش دهد. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري رويترز، ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو در اولين مقصد تور سفرهايش كه شامل هم ژاپن مي‌شود، وارد شهر سئول شده است. هدف از سفرهاي استولتنبرگ، تقويت روابط با اين كشورهاي متحد با امريكا در مواجهه با جنگ در اوكراين و افزايش رقابت با چين است. او در سخنراني در محل انستيتوي مطالعات پيشرفته Chey در سئول، از كره‌جنوبي بابت كمك‌هاي غير مهلك كه به اوكراين ارايه داده تشكر كرد، اما همچنين از اين كشور خواست تا اقدامات بيشتري در اين راستا انجام دهد و بر «نياز مبرم» اوكراين به مهمات تاكيد كرد. وي اظهار كرد: «من از جمهوري كره (كره‌جنوبي) مي‌خواهم مساله مشخص حمايت نظامي را ادامه دهد و تشديد كند. درنهايت، گرفتن تصميم در اين مورد به عهده شماست، اما من مي‌گويم، چند كشور متحد ناتو كه سياست‌شان عدم صدور سلاح به كشورهاي درگير در جنگ بود، اكنون اين سياست را تغيير داده‌اند.» استولتنبرگ در نشست‌هايش با مقامات ارشد كره‌جنوبي استدلال كرد كه رويدادهاي اروپا و امريكاي شمالي با اتفاقات ديگر مناطق مرتبط هستند و اين ائتلاف مي‌خواهد با افزايش شراكت‌هاي خود در آسيا به مديريت تهديدات جهاني كمك كند.


همكاري مسكو و اسلام‌آباد  براي صلح در افغانستان
وزير امور خارجه پاكستان در جريان سفر به روسيه با تاكيد بر عزم دو كشور براي گسترش همكاري‌ها در حوزه‌هاي انرژي، اقتصادي، امنيتي و مبارزه با تروريسم اعلام كرد: اسلام‌آباد و مسكو به تلاش‌هاي خود براي كمك به صلح افغانستان ادامه مي‌دهند. به گزارش ايرنا از منابع رسمي پاكستان، «بلاول بوتو زرداري» در جريان اولين سفر رسمي خود به مسكو طي كنفرانس خبري مشترك با «سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه فدراسيون روسيه اعلام كرد: دو كشور مذاكرات سازنده‌اي در حوزه انرژي داشته و پاكستان به گسترش اين همكاري‌ها با طرف روسي ادامه خواهد داد. وي با ابراز نگراني نسبت به جنگ اوكراين، تاثيرات آن را به ضرر كشورهاي در حال توسعه دانست و اعلام كرد كه اسلام‌آباد بر لزوم حل و فصل منازعات از طريق ديپلماسي و تعامل تاكيد دارد. زرداري با اشاره به علاقه متقابل براي توسعه روابط همه‌جانبه افزود: پاكستان در تلاش براي گسترش همكاري‌هاي في‌مابين با روسيه در حوزه‌هاي اقتصادي، تجارت، مقابله با تروريسم و ارتباطات مردمي است. وزير امور خارجه روسيه نيز از مواضع غيرجانبدارانه پاكستان در بحث اوكراين تمجيد كرد و گفت: مسكو و اسلام‌آباد از مواضع همسو و نزديك در مجامع بين‌المللي و منطقه از جمله سازمان همكاري شانگهاي برخوردارند و با همين ديدگاه متعهد به تقويت مناسبات دوجانبه هستند. لاوروف تاكيد كرد: با همتاي پاكستاني پيرامون تحولات منطقه‌اي و مسائل بين‌المللي تبادل نظر صورت گرفت و توافق شد تا دو كشور به تلاش‌هاي يكديگر براي كمك به صلح افغانستان ادامه دهند. سفر زرداري به مسكو درحالي انجام مي‌شود كه نماينده ويژه رييس‌جمهوري روسيه در امور افغانستان طي روزهاي اخير با سفر به اسلام‌آباد با مقامات پاكستاني پيرامون همكاري‌هاي دوجانبه به ويژه بررسي تحولات منطقه‌اي ديدار كرد.


ديدار وزير خارجه امريكا  با رييس‌جمهور مصر
«آنتوني بلينكن»، وزير خارجه امريكا ديروز دوشنبه با «عبدالفتاح السيسي»، رييس‌جمهور مصر ديدار كرد. به گزارش فارس، در اين ديدار بلينكن و السيسي تحولات اخير فلسطين و تلاش‌هاي مصر براي مهار كردن تنش‌ها طي چند روز گذشته در اراضي اشغالي فلسطين را بررسي كردند. به نوشته روزنامه الاهرام، السيسي در اين ديدار تاكيد كرد كه تحولات اخير بيانگر ضرورت اقدام فوري در چارچوب مسيرهاي سياسي و امنيتي براي آرام‌سازي اوضاع و جلوگيري از اتخاذ هر گونه اقدامات يكجانبه دو طرف فلسطيني و اسراييلي است. وي همچنين موضع ثابت مصر براي دستيابي به راه‌حل عادلانه و فراگير به منظور تضمين حقوق ملت فلسطين براساس مرجعيت‌هاي بين‌المللي جهت حل‌وفصل اين مساله مهم و محوري و گشودن افق‌هاي صلح، ثبات، همكاري و سازندگي در منطقه را مورد تاكيد قرار داد. از سوي ديگر وزارت خارجه امريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد كه بلينكن و السيسي راهكارهاي كاهش تنش‌ها در اراضي اشغالي فلسطين را بررسي كردند. در اين بيانيه آمده است كه بلينكن بر اهميت حمايت بين‌المللي يكپارچه از برگزاري انتخابات در ليبي و لزوم توافق سياسي در سودان جهت تحقق خواسته‌هاي دموكراتيك ملت اين كشور تاكيد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون