• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5416 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۱ بهمن

وركسهام، باشگاهي كه مي‌خواهد با بزرگان رقابت كند

ماجراجويي دو ستاره هاليوود در فوتبال

علي ولي‌اللهي

چهره‌هاي مشهور زيادي در سال‌هاي گذشته به فوتبال ورود كردند؛ از سرمايه‌دارها تا سياسيون. در كشور خودمان هم نمونه‌هايي داريم. با اين حال نرخ موفقيت اين افراد در كشورهاي مختلف اعداد متغيري بوده. در ايران كه رسما هيچ چهره موفقي در اين زمينه وجود ندارد. همه آنهايي كه با سرمايه‌هاي زياد به فوتبال ورود كردند بعد از مدتي بي‌خيال شدند و كنار كشيدند. بخشي از اين عدم موفقيت به ساختار معيوب فوتبال ايران برمي‌گردد و بخش مهم‌تري از آن به اشتباهات مديران و عدم درك درست‌شان از فوتبال. اين مورد دوم شامل حال چهره‌هاي مشهوري كه در فوتبال روز دنيا به مستطيل سبز ورود مي‌كنند هم مي‌شود. 

ورود دو ستاره دنياي هاليوود به فوتبال هم در دسته‌بندي جاه‌طلبي‌هاي سلبريتي‌ها براي بهره بردن از دنياي توپ گرد قرار مي‌گيرد. با اين حال روندي كه رونالد رينولدز و راب مك‌الهني در تيم وركسهام در كشور ولز پيش گرفته‌اند نه تنها يك مسير مطمئن براي موفقيت است كه مي‌تواند براي ديگراني كه چنين سودايي در سر دارند جالب باشد. 
به مناسبت بازي وركسهام با شفيلد در جام حذفي انگليس، نشريه گاردين گزارش مفصلي در مورد پرو‌ژه‌ها و سازوكار دو ستاره هاليوودي در فوتبال منتشر كرده است. گاردين مي‌گويد: وركسهام اميدوار است از دو ستاره هاليوود براي توسعه ستاره‌هاي جديد استفاده كند. 
به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از گاردين، جاه‌طلبي‌هاي كوتاه‌مدت وركسهام براي همه روشن است. باشگاه ولزي كه به دليل داشتن دو مالك بازيگر هاليوودي معروف است، به‌شدت علاقه‌مند است از ليگ ملي خارج شود. مديران باشگاه سرمايه‌گذاري قابل توجهي روي تيم كرده‌اند تا حضور باشگاه در ليگ فوتبال تاخيري نداشته باشد.
آنها در صدر جدول قرار دارند و اگرچه اين اواخر برخي نتايج ضعيف گرفتند روز يكشنبه مقابل شفيلد يونايتد كه يك تيم چمپيونشيپي به حساب مي‌آيد در جام حذفي 3-3 مساوي كردند. عده كمي از اين نتيجه تعجب كردند، چراكه مي‌دانند اين تيم به دنبال توسعه است. موفقيت در زمين به برنامه‌هاي آنها كمك مي‌كند، چرا كه باشگاه برنامه‌ريزي مي‌كند تا آكادمي جديدي بسازد و بر پايه‌هاي اين آكادمي برنامه‌هاي بلندمدت را فراهم كند. 
وركسهام برخي از بهترين بازيكنان ولز در چند وقت اخير را پرورش داده است، اما تعداد كمي از آنها در مركز باشگاه‌ ليگ ملي حضور داشته‌اند. اين چيزي است كه مديران باشگاه اميدوارند تغيير كند. نكو ويليامز، مدافع كناري ناتينگهام فارست، هري ويلسون وينگر فولام و تام لارنس هافبك رنجرز همگي اهل اين منطقه هستند اما در دوران جواني توسط باشگاه‌هاي بزرگ‌تر انتخاب شدند. وركسهام مي‌داند كه بايد پيشنهادات خود را براي جذب جوانان با استعداد بهبود بخشد. 
مالكيت رايان رينولدز و راب مك‌الهني بر اين باشگاه به جذب مخاطبان گسترده كمك زيادي كرده است. آنها تلاش مي‌كنند تيم بزرگسالان باشگاه روند رو به رشدي داشته باشد. مستندي در مورد وركسهام در حال پخش است كه تلاش‌هاي آنها را برجسته مي‌كند. اما در پشت صحنه نيز پيشرفت‌هاي زيادي در حال انجام است. 
لس ريد رييس سابق توسعه فوتبال ساوتهمپتون به عنوان مشاور با وظيفه بازسازي ساختار جوانان باشگاه استخدام شده است. ريد مي‌گويد: «صاحبان مي‌خواهند اين آكادمي بهترين آكادمي در ولز باشد. آنها مي‌خواهند كه براساس يك پايه نسبتا قوي با آكادمي‌هاي انگليس در شمال غرب رقابت كنند. آنها مي‌خواهند با منچستريونايتد و ليورپول وارد چالش شوند. آنها مي‌خواهند بهترين باشند.»
اولويت‌هاي ديگري هم براي باشگاه وجود دارد. اقداماتي نظير توسعه جايگاه تماشاچيان و افزايش ظرفيت 5500 نفري استاديوم و زمين مسابقه و همچنين ساخت يك زمين تمرين. وركسهام اكنون بايد يك آكادمي بسازد و به زمان زيادي نياز دارد تا مجموعه جوانان خود را به چالش بكشد. آن هم قبل از اينكه باشگاه‌هاي ليگ برتري اين كار را بكنند. قبل از ورود مالكان جديد وركسهام توسط هواداراني اداره مي‌شد كه تمركز اصلي‌شان صرفا بر زنده نگه داشتن فوتبال بود. سرمايه‌گذاري روي جوانان تجملي نبود كه بتوان از پس آن برآمد. 
«وقتي به پتانسيل وركسهام در تعدادي از زمينه‌ها نگاه مي‌كنيد متوجه مي‌شويد كه يكي از آنها توسعه جوانان است. مطمئنا چيزي كه شما مي‌بينيد اين است كه وركسهام يك شهر كوچك است اما منطقه بزرگي را  در بر مي‌گيرد كه شمال ولز است. بنابراين منطقه داراي يك شهر عالي است.» ريد ادامه مي‌دهد: «اينجا منبعي است از هواداران و همچنين بازيكنان جوان. اگر بتوانيد از آن استفاده كنيد، دلايلي وجود دارد كه برنامه بسيار موفق خواهد بود.»
مالكان امريكاي شمالي به‌طور طبيعي باشگاه را به يك چشم‌انداز فريبنده‌تر تبديل مي‌كنند. شهرت آنها در وركسهام مسري است و هواداران جديدي را جذب كرده است. اين شامل معروف كردن پل مونين مهاجم تيم در ايالات متحده هم مي‌شود. همچنين پخش مستقيم بازي اين تيم مقابل برابر شفيلد از شبكه ESPN در همين راستاست.
ريد توضيح مي‌دهد: «واقعيت اين است كه وركسهام به يك باشگاه مد روز تبديل شده است. باشگاهي كه در رسانه‌هاي اجتماعي در سراسر جهان دنبال مي‌شود، به گونه‌اي كه هيچ‌يك از رقباي هم‌سطح حتي در خود انگلستان هم چنين شرايطي ندارند.»
ريد مي‌افزايد: «اين واقعا براي بازيكنان جوان جذاب است و از آنجايي كه بسيار گسترده است مي‌تواند روي مناطق حوضه آبريز مانند شهرهاي ليورپول يا منچستر يا استوك يا شهرهاي اطراف آن هم اثر بگذارد، زيرا چيز متفاوتي در مورد وركسهام وجود دارد كه شبيه به بازي كردن صرف نيست. مثلا بازي كردن براي پورت وال كه در شهر منچستر هست چنين خاصيتي ندارد. آنها اين هاله جذابيت را ندارند. بدون شك مشهور بودن رايان و راب اين تفاوت بزرگ را ايجاد كرده است. اين يك مزيت است كه بايد از آن استفاده كرد.»
ريد مي‌گويد: «ما بايد از آن استفاده كنيم و به شرايطي برسيم كه مطمئن شويم بازيكنان جواني را به دست مي‌آوريم كه با دادن فرصت به آنها و انجام كارهاي درست، آنها وركسهام را به جاي رقبا انتخاب مي‌كنند. پوشش اخبار باشگاه به خاطر حضور رايان و راب در اين تيم يكي از مزيت‌هاي ديگر است. همان‌طور كه تيك‌تاك گفته دوست دارد روي پيراهن ما باشد. اين يك مزيت و يك فرصت است.»
البته حتي بدون راه افتادن آكادمي اين باشگاه دروازه‌بان فعلي لستر يعني دني وارد را توليد كرد كه بدون انجام بازي در تيم اصلي براي وركسهام به لپورپول فروخته شد. يكي ديگر از محصولات باشگاه جردن ديويس بود. هافبك متولد كودپو كه پس از حضور در برايتون به باشگاه محلي خود بازگشته است و در مقابل شفيلد بازي خواهد كرد.
ارتقاي باشگاه به معناي قرارگرفتن تحت مقررات EFL (ليگ فوتبال انگليس) است كه به معناي انتقال از يك مركز عالي به يك آكادمي است. برنامه اين است كه ظرف دو سال وضعيت فعلي تثبيت شود. بعد از آن باشگاه بايد سايتي را براي ساخت زمين تمرين و آكادمي شناسايي كند. باشگاه همچنين ساختاري براي جذب بازيكنان جوان در نظر گرفته. ريد اميدوار است باشگاه علاوه بر جذب بازيكنان محلي جوانان ديگري از آكادمي‌هاي ديگر كه در باشگاه‌هاي شناخته‌‌شده‌تر حضور دارند به دست آورد. اميد است آنها بعد از پايان قراردادشان به وركسهام بپيوندند. 


وركسهام باشگاهي است كه براي مردم شمال ولز معناي متفاوتي دارد. ريد معتقد است بچه‌اي كه در شمال ولز بزرگ شده است و فرصت پيوستن به وركسهام را پيدا مي‌كند، ترديد نمي‌كند. «اگرچه باشگاه‌هاي ديگري در سطح ما يا ليگ ولز وجود دارند، اما آنها وركسهام را انتخاب مي‌كنند. اين به خاطر تاريخ و فرهنگ باشگاه است.»


پس از آن چه اتفاقي مي‌افتد؟ ريد توضيح مي‌دهد: «همان‌طور كه در ساوتهمپتون متوجه شدم، شما شهرت خوبي خواهيد داشت و سپس برخي از بازيكنان، از جمله لوك شاو، ترجيح مي‌دهند كه عوض حضور در چلسي، در ساوتهمپتون باشند، زيرا او مي‌بيند كه فرصت‌ها در اينجا بيشتر است و اگر او به اندازه كافي خوب باشد درنهايت به يك باشگاه خوب ليگ برتر خواهد رفت. كاري كه او انجام داد.» نمي توان منكر پتانسيل يك باشگاه بزرگ، صاحبان مشهور و يك تيم رو به رشد شد. اما، همان‌طور كه ريد مي‌گويد، كار سخت زيادي لازم است تا تيم جوانان وركسهام با جاه‌طلبي‌هاي بزرگ آنها مطابقت داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون