• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5422 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۹ بهمن

دورخيز دموكرات‌ها براي شروع مقتدرانه رقابت‌هاي 2024

تغيير تقويم انتخابات مقدماتي حزب دموكرات از سوي كميته ملي اين حزب چه معنايي براي امريكايي‌ها دارد؟

محمدحسين  لطف‌الهي

حزب دموكرات در ابتداي هفته برنامه اصلاح‌شده‌اي را براي رقابت‌هاي مقدماتي انتخابات رياست‌جمهوري سال 2024 به تصويب رساند كه بر اساس آن اولين رقابت درون‌حزبي در مرحله مقدماتي انتخابات در ايالت كاروليناي جنوبي برگزار خواهد شد و ايالت آيووا ديگر در فهرست ايالت‌هايي كه انتخابات مقدماتي حزب دموكرات ابتدا در آنجا برگزار مي‌شوند، جايي نخواهد داشت. با اجرايي شدن برنامه جديدي كه از سوي كميته ملي حزب دموكرات به تصويب رسيده، سنت 5 د‌هه‌ا‌ي دموكرات‌ها براي آغاز روند انتخابات مقدماتي و درون‌حزبي رياست‌جمهوري تغيير خواهد كرد. جو بايدن رييس‌جمهور ايالات متحده در دسامبر 2022 پيشنهاد كرده بود كه ترتيب زماني برگزاري انتخابات مقدماتي حزب دموكرات تغيير كند و ايالت‌هايي با تنوع نژادي بيشتر در اولويت قرار گيرند تا امكان به دست آوردن برآوردي بهتر از آرا و نظرات كل جامعه ايالات متحده فراهم شود. به گفته او اين تغيير كمك خواهد كرد تا دموكرات‌ها قادر به برنامه‌ريزي بهتري براي ادامه رقابت‌هاي انتخاباتي باشند. در سال 2020، در راي‌گيري آيووا و رقابت‌هاي انتخابات مقدماتي در نيوهمپشاير بيش از 90 درصد راي‌دهندگان سفيد پوست بودند. از سوي ديگر، شيوه متفاوت برگزاري انتخابات مقدماتي در آيووا و همچنين مشكلاتي كه در روند اعلام نتايج نهايي انتخابات مقدماتي حزب دموكرات در اين ايالت به وجود آمد، باعث شد تا بايدن به فكر تغيير اين شرايط بيفتد. روشي كه در ايالت آيووا براي انتخاب كانديداها در انتخابات مقدماتي استفاده مي‌شود، روشي خاص و تا اندازه‌اي سنتي است كه فقط در ۱۵ ايالت در سراسر اين كشور وجود دارد. اين روش در واقع انتخابات نيست بلكه «گردهمايي حزبي يا Caucus» است و به اين شكل برگزار مي‌شود كه در شب انتخابات، كساني كه مي‌خواهند نظرشان را در ايالت آيووا به گوش حزب برسانند به نزديك‌ترين گردهمايي حزبي محله‌شان مي‌روند (جاهايي شبيه به سالن ورزشي دبيرستان محل براي اين كار از سوي دو حزب تعيين مي‌شوند). مردم در اين مكان‌ها جمع مي‌شوند و آنجا باهم بحث مي‌كنند و طرفداران هر نامزدي نظرشان را مي‌گويند و سعي مي‌كنند ديگران را قانع كنند كه مثلا بايدن از سندرز بهتر است، يا چرا بايد به ترامپ راي داد يا راي نداد. در اين بحث‌ها استدلال‌هاي مختلف مطرح مي‌شوند. مثلا يكي مي‌گويد سندرز خيلي خوب است ولي انتخابات نهايي را مي‌بازد و به همين دليل بايد به بايدن راي داد. يا ترامپ تندرو و مايه آبروريزي جمهوري‌خواهان است. بعد از بحث‌ها هم از جمع راي گرفته مي‌شود و هر نامزدي بيشترين طرفدار را داشته باشد، برنده آن گردهمايي معرفي مي‌شود. نظر مجموعه گردهمايي‌ها از سراسر ايالت تا آخر شب جمع مي‌شوند و هر نامزدي گردهمايي‌هاي بيشتري را برده باشد، برنده ايالت آيووا مي‌شود. رييس‌جمهور ايالات متحده مي‌نويسد: «ايالت‌هايي كه به عنوان اولين ايالت‌ها براي برگزاري انتخابات مقدماتي برگزيده مي‌شوند بايد از نظر اقتصادي، جغرافيايي و پراكندگي جمعيت بازتاب‌دهنده تنوع حزب ما و ملت ما باشند.»

 چه موانعي بر سر راه اجرايي شدن اين تقويم جديد وجود دارد؟
هرچند سران حزب دموكرات اغلب با اين تصميم موافقند و آن را براي انتخابات‌هاي آتي ضروري مي‌دانند، اما مخالفت‌هايي نيز با تغيير تقويم انتخابات مقدماتي وجود دارد. به‌طور خاص، در نيوهمپشاير جايي كه در قانون اساسي ايالتي نوشته شده هر چهار سال يك بار اولين رقابت در انتخابات مقدماتي در اين ايالت برگزار مي‌شود، مخالفت‌ها بيشتر است. برخي منتقدان مي‌گويند تصميم بايدن بيش از آنكه يك تصميم در راستاي منفعت حزب باشد، تصميمي است كه براي منافع شخصي او گرفته شده و ايالت‌هايي را در اولويت قرار مي‌دهد كه پيش‌بيني مي‌شود بايدن در آن بيشترين طرفدار را نسبت به ايالت‌هاي ديگر داشته باشد. به گفته آنها، بايدن با اين اقدام مي‌خواهد روي نظر شهروندان ديگر ايالت‌ها تاثير بگذارد. مشكل ديگري كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه تقويم جديد دموكرات‌ها با تقويم انتخاباتي حزب جمهوري‌خواه متفاوت خواهد بود و اين، مشكلات زيادي را در زمينه برگزاري انتخابات مقدماتي ايجاد خواهد كرد.
جزييات تقويم انتخاباتي جديد حزب دموكرات
بر اساس تقويم جديد كه براي انتخابات مقدماتي سال 2024 ميلادي طراحي شده، اولين رقابت مقدماتي در تاريخ 3 فوريه در كاروليناي جنوبي برگزار خواهد شد. پس از آن رقابت‌هاي بعدي در نيوهمپشاير و نوادا در 6 فوريه، در جورجيا 13 فوريه و در ميشيگان 27 فوريه برگزار خواهد شد. اين زمان‌بندي نشان مي‌دهد امكان برگزاري انتخابات مقدماتي حزب دموكرات تا پيش از فرا رسيدن ماه مارس وجود ندارد. اين در حالي است كه در سال 2020، دو ايالت آيووا و نيوهمپشاير آغازگر انتخابات مقدماتي بودند و اين رقابت در دو ايالت نوادا و كاروليناي جنوبي ادامه يافت.


 آيا تقويم دموكرات‌ها اجرايي مي‌شود؟
كريس سانونو، فرماندار جمهوري‌خواه ايالت نيوهمپشاير گفته است: «در سال 2024 انتخابات مقدماتي رياست‌جمهوري در ايالات متحده از نيوهمپشاير آغاز خواهد شد و ملت امريكا تحت يك روند غيراستاندارد ديكته‌شده از سوي جو بايدن و حزب دموكرات قرار نخواهد گرفت.» تحليلگران معتقدند ادامه مخالفت‌ها در نيوهمپشاير با تقويم دموكرات‌ها باعث خواهد شد ايالت نيوهمپشاير و فرماندار جمهوري‌خواهش عملا وارد نوعي «بازي جوجه» با كميته مركزي حزب دموكرات شوند. در چنين شرايطي كميته مركزي حزب دموكرات ممكن است هر ايالتي را كه با برنامه‌اش مخالفت كند، تحريم كرده و اين تحريم مي‌تواند شامل كاهش دليگيت‌هاي اين ايالت در انتخابات مقدماتي و به تبع آن كاهش تاثير آن ايالت در نتايج نهايي انتخابات مقدماتي باشد. انتخابات‌هاي مقدماتي در ۵۰ ايالت امريكا معمولا تا ماه ژوئن به اتمام مي‌رسد و همه‌چيز آماده تصميم‌گيري نهايي در گردهمايي ملي حزب مي‌شود. شرط برنده شدن در اين انتخابات هم كسب تعداد لازم نماينده (دليگيت) است كه براي حزب دموكرات ۲۳۸۳ دليگت (از مجموع ۴۷۶۵ نماينده ايالتي) و براي جمهوري‌خواهان ۱۲۳۷ نماينده (از مجموع ۲۴۷۲ نماينده ايالتي) است. جكي روزن و كاترين كورتز ماستو، سناتورهاي دموكرات ايالت نوادا از كميته مركزي حزب دموكرات خواسته‌اند تا هرچه سريع‌تر برنامه‌اي براي محافظت از تقويم جديد و اطمينان يافتن از اجراي آن در نظر بگيرد و مكانيسم‌هايي را براي نظارت بر اين مساله و مقابله با خاطيان آماده كند. اين دو سناتور نوشته‌اند: «بعد از مدت‌ها تلاش و كار زياد براي بهبود روند انتخابات مقدماتي و متنوع‌تر ساختن پنجره ورودي انتخابات، قوانين طراحي شده و مجازات‌هاي در نظر گرفته شده براي خاطيان بايد به اندازه كافي قوي باشد تا ايالت‌هايي را كه مي‌خواهند مانع از اجراي روند جديد شوند جرات اين كار را پيدا نكنند.»


 جمهوري‌خواهان چه مي‌كنند؟
كم يته ملي حزب جمهوري‌خواه در حال حاضر تقويمي را براي برگزاري رقابت‌هاي انتخابات مقدماتي به تصويب رسانده كه دقيقا مطابق با نظم سنتي انتخابات‌هاي مقدماتي در ايالات متحده است. اين يعني برخي ايالت‌ها مجبور خواهند بود انتخابات مقدماتي دموكرات و انتخابات مقدماتي حزب جمهوري‌خواه را در دو تاريخ متفاوت برگزار كنند. در غير اين صورت آنها با واكنش كميته مركزي اين احزاب مواجه خواهند شد كه مي‌تواند به منزله كاهش نفوذ و تاثيرگذاري ايالت‌شان در تعيين نتايج انتخابات مقدماتي باشد. تاكنون در ايالت ميشيگان كه هم مجلس نمايندگان و هم مجلس سناي ايالتي در اختيار دموكرات‌هاست، تصميم گرفته شده تا تاريخ برگزاري انتخابات مقدماتي دقيقا مطابق بر تقويم جديد حزب دموكرات باشد و در 27 فوريه برگزار شود. در ساير ايالت‌ها وضعيت به مراتب متفاوت است. در جورجيا، برد رافسنبرگر، وزير داخلي اين ايالت گفته است كه انتخابات‌هاي مقدماتي بايد در يك روز برگزار شود و افزوده كه بعيد به نظر مي‌رسد اين ايالت تاريخ برگزاري انتخابات مقدماتي را به زماني پيش از مارس 2024 موكول كند.  رانا مك دنيل، عضو كميته مركزي حزب جمهوري‌خواه در اين زمينه معتقد است: «كميته مركزي حزب دموكرات تصميم گرفته تا نظم 50 ساله‌اي را كه براساس آن برنامه‌ريزي مي‌شد از بين ببرد و يك آشوب جديد درست كند و در واقع ميليون‌ها نفر از امريكايي‌ها در آيووا و نيوهمپشاير را ناديده بگيرد.»


     جو بايدن رييس‌جمهور ايالات متحده در دسامبر 2022 پيشنهاد كرده بود كه ترتيب زماني برگزاري انتخابات مقدماتي حزب دموكرات تغيير كند و ايالت‌هايي با تنوع نژادي بيشتر در اولويت قرار گيرند تا امكان به دست آوردن برآوردي بهتر از آرا و نظرات كل جامعه ايالات متحده فراهم شود. به گفته او اين تغيير كمك خواهد كرد تا دموكرات‌ها قادر به برنامه‌ريزي بهتري براي ادامه رقابت‌هاي انتخاباتي باشند. رييس‌جمهور ايالات متحده مي‌نويسد: «ايالت‌هايي كه به عنوان اولين ايالت‌ها براي برگزاري انتخابات مقدماتي برگزيده مي‌شوند بايد از نظر اقتصادي، جغرافيايي و پراكندگي جمعيت بازتاب‌دهنده تنوع حزب ما و ملت ما باشند»

    هرچند سران حزب دموكرات اغلب با اين تصميم موافقند و آن را براي انتخابات‌هاي آتي ضروري مي‌دانند، اما مخالفت‌هايي نيز با تغيير تقويم انتخابات مقدماتي وجود دارد. به‌طور خاص، در نيوهمپشاير جايي كه در قانون اساسي ايالتي نوشته شده هر چهار سال يك بار اولين رقابت در انتخابات مقدماتي در اين ايالت برگزار مي‌شود، مخالفت‌ها بيشتر است. كريس سانونو، فرماندار جمهوري‌خواه ايالت نيوهمپشاير گفته است: «در سال 2024 انتخابات مقدماتي رياست‌جمهوري در ايالات متحده از نيوهمپشاير آغاز خواهد شد و ملت امريكا تحت يك روند غيراستاندارد ديكته‌شده از سوي جو بايدن و حزب دموكرات قرار نخواهد گرفت»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون