• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5424 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۳ بهمن

گزارش اختصاصي «اعتماد» از شرايط بحران مالي پرسپوليس

تنها يحيي 60 درصد پول گرفته وام 130 ميلياردي خرج شد!

سامان زماني

 

باشگاه پرسپوليس از لحاظ مالي در شرايط نامساعدي به‌سر مي‌برد. طبق اطلاعاتي كه خبرنگار اعتماد از باشگاه به دست آورده، بحران مالي به احتمال زياد خيلي زود تيم را وارد حاشيه‌هاي جدي خواهد كرد.
باشگاه پرسپوليس كه ابتداي فصل همكاري خود را با كارگزارش پايان داد، بعد از ماه‌ها تعلل، در نهايت قرارداد اين شركت را فسخ كرد تا رسما بتواند با شركت ديگري براي اسپانسري قرارداد همكاري امضا كند اما در اين بين گذشت چند هفته و تعلل فراوان باعث شده كه حالا سرخ‌ها با يك بحران بزرگ مالي روبه‌رو باشند. نكته مهم اين است كه قرارداد قبلي پرسپوليس به صورت كارگزاري بود و شركت طرف قرارداد بايد با اسپانسر قرارداد امضا مي‌كرد اما حالا پرسپوليس خودش مستقيما با اسپانسر مدنظرش قرارداد امضا كرده تا بدون واسطه به منابع مالي تامين‌شده دسترسي پيدا كند.
در قرارداد كارگزار پرسپوليس عملا هيچ تعهدي ذكر نشده بود و با وجود وعده سرپرست سابق باشگاه پرسپوليس كه گفته بود كارگزار به زودي ضمانتنامه بانكي براي تعهد پرداخت كف قرارداد يعني 630 ميليارد تومان به باشگاه ارايه مي‌كند، هيچ ضمانتنامه‌اي به باشگاه ارايه نكرد. يعني در واقع كارگزار اگر درآمدي حاصل كرد، به پرسپوليس پرداختي مي‌كرد و هيچ ضمانتي براي پرداخت 630 ميليارد تومان مورد ادعاي مديران پيشين را نداشت. يكي ديگر از ايراداتي كه در قرارداد وجود داشت و رضا درويش به‌شدت مخالف آن بند بود، بحث انحصار كارگزار پرسپوليس در قراردادهاي تبليغاتي بود. به عبارت ديگر اگر حتي مديران پرسپوليس با شركتي براي اسپانسري به توافق مي‌رسيدند، قرارداد بايد به امضاي هر سه طرف مي‌رسيد و كارگزار هم سهم خود را از اين قرارداد برداشت مي‌كرد. درويش بارها نسبت به اين موضوع انتقاد داشت و گفته بود كه هيچ سهمي براي كارگزار قائل نيست.
باشگاه پرسپوليس در دوره مديريت رضا درويش، طي قراردادي با يك شركت اپراتور تلفن همراه، مبلغ خوبي را به حساب باشگاه آورد اما كارگزار معتقد بود كه پرسپوليس از اين قرارداد بايد سهم اين شركت را نيز بپردازد و همين نكته هم جرقه اختلافات طرفين را شعله‌ور كرد تا در نهايت با پايان ليگ بيست‌ويكم، پرسپوليس پايان همكاري‌اش را با كارگزار اعلام كرد.
در اين بين به خاطر مشكلات حقوقي فراوان، هفته‌ها مذاكرات طرفين ادامه داشت تا اينكه پرسپوليس رسما قرارداد را فسخ و شركت كارگزار هم از اين باشگاه شكايت كرد. بعد از آن پرسپوليس سعي داشت با انعقاد قرارداد اسپانسري مشكلات مالي خود را برطرف كند اما گذشت چند هفته از ليگ باعث شد اسپانسر جديد پرسپوليس حاضر نشود پول هفته‌هاي ابتدايي ليگ را بپردازد تا عملا براي كل فصل پرسپوليس از اين شركت درآمد نداشته باشد.
بررسي‌هاي خبرنگار اعتماد نشان مي‌دهد باشگاه پرسپوليس تا اينجاي فصل كه هفته بيستم برگزار مي‌شود، 44 درصد مطالبات بازيكنان و مربيان خود را پرداخت كرده و در اين بين فقط دريافتي يحيي گل‌محمدي بيشتر از 60درصد است. از طرف ديگر از آنجا به هفته‌هاي پاياني ليگ نزديك مي‌شويم، بازيكنان پرسپوليس توقع دارند دريافتي آنها به حداقل 70 درصد برسد اما منابع مالي پرسپوليس اجازه نمي‌دهد پرداختي‌ها به بازيكنان در هفته‌هاي پيش رو بيشتر از 10درصد باشد. درحال حاضر اسپانسر پرسپوليس درصد زيادي از تعهدات خود را در ابتداي انعقاد قرارداد پرداخت كرده و مديران پرسپوليس اميد زيادي ندارند تا پايان فصل از اين شركت دريافتي چنداني داشته باشند. از طرف ديگر وام 130 ميلياردي اخذشده از يك بانك هم صرف امور جاري باشگاه شده و پرسپوليسي‌ها حتي توان پرداخت اقساط آن را ندارند و در فكر تمديد مجدد وام هستند تا در يك بازه زماني طولاني‌تر بتوانند منابع مالي لازم براي بازپرداخت وام را فراهم كنند. از طرف ديگر پرسپوليس اقساط مطالبات رادوشوويچ را نيز
 در پيش دارد كه براي پرداخت آن هم بايد فكر كند.
رضا درويش از زماني كه روي صندلي مديرعاملي پرسپوليس نشسته، تلاش زيادي انجام داده تا خواسته‌هاي سرمربي خود را اجرايي كند و به همين خاطر پرسپوليس امسال نسبتا گران بسته شده و از نظر دستمزد بازيكنان در رتبه اول ليگ قرار دارد. حالا كه به هفته‌هاي پاياني ليگ نزديك مي‌شويم و پرسپوليس هم در كورس قهرماني قرار دارد، درويش بايد فكري به حال مشكلات مالي پرسپوليس كند تا مشكلات مالي ضربه‌اي به نتايج اين تيم در اواخر فصل نزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون