• ۱۴۰۳ يکشنبه ۶ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5424 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۳ بهمن

اصغر فرهادي رييس هيات داوران جشنواره لوكزامبورگ شد

اصغر فرهادي به عنوان رييس هيات داوران جشنواره بين‌المللي فيلم لوكزامبورگ انتخاب شد.
به گزارش ايسنا، سيزدهمين جشنواره فيلم لوكزامبورگ از تاريخ ۲ تا ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۱۱ تا ۲۱ اسفند) برگزار مي‌شود و اصغر فرهادي سينماگر ايراني در راس هيات داوران اين رويداد سينمايي قرار دارد. اصغر فرهادي چندي پيش رياست هيات داوران جشنواره فيلم زوريخ در كشور سوييس را بر عهده داشت و سال گذشته در جشنواره كن يكي از داوران اصلي بود.اين سينماگر ايراني پيش از اين در چندين جشنواره سينمايي ديگر چون برلين سابقه رياست يا حضور در ميان اعضاي هيات داوران را دارد.

مرگ كارگردان «ارابه‌هاي آتش»

«هيو هادسن»، كارگردان بريتانيايي فيلم برنده اسكار «ارابه‌هاي آتش» در ۸۶ سالگي درگذشت. «هيو هادسن»، فيلمساز بريتانيايي كه با اولين تجربه كارگرداني خود در فيلم «ارابه‌هاي آتش» موفق به كسب اسكار بهترين فيلم شد و در ادامه فيلم‌هايي چون «زندگي من تاكنون» و «گريستوك: افسانه تارزان» را ساخت، پس از يك دوره كوتاه بيماري در ۸۶ سالگي درگذشت. «هادسن» كه اهل لندن بود، كار خود را به عنوان تدوينگر و تهيه‌كننده مستند آغاز كرد و قبل از اينكه در اواخر دهه ۱۹۷۰ وارد عرصه فيلم‌هاي بلند به عنوان كارگردان شود در فيلم «قطار سريع نيمه‌شب» ساخته «آلن پاركر»به عنوان دستيار فعاليت كرد. در سال ۱۹۸۱، «ديويد پوتنام» كه يك تهيه‌كننده بود از «هادسن» خواست تا فيلم «ارابه‌هاي آتش» را كارگرداني كند، فيلمي كه «بن كراس» و «نايجل هاورز» در آن در نقش ورزشكاران بريتانيايي با مذاهب و پيشينه‌هاي متضاد در بازي‌هاي المپيك ۱۹۲۴، مقابل دوربين رفتند. 
«ارابه‌هاي آتش» با طرح داستان الهام‌بخش و موسيقي متن احساساتي از آهنگساز معروف يوناني «ونجليس»، يك موفقيت تجاري خوب بود و چهار جايزه اسكار از جمله بهترين فيلم و موسيقي را به دست آورد. «هادسن» كه براي اين فيلم نامزد اسكار كارگرداني شده بود، بعدها يك اقتباس نمايشي از «ارابه‌هاي آتش» را تهيه‌كنندگي كرد كه همزمان با بازي‌هاي المپيك تابستاني ۲۰۱۲ لندن به روي صحنه رفت. فيلم‌هاي بعدي اين سينماگر با واكنش‌هاي متفاوتي همراه شد، از «گريستوك: افسانه تارزان» و «ارباب ميمون‌ها» (فيلمي محصول ۱۹۸۴ با بازي «رالف ريچاردسون» در آخرين نقش سينمايي‌اش كه نامزد سه جايزه اسكار شد) كه گيشه موفقي داشتند تا فيلم انتقادي و تجاري «انقلاب» كه دو سال بعد، نامزد دريافت تمشك طلايي براي كارگرداني شد. از ديگر آثار اين سينماگر مي‌توان به «زندگي من تاكنون»، «فرشتگان گمشده» و «آلتاميرا» اشاره كرد.

بازگشت باب راس به دنياي «نقاشي»

با انتشار تريلر فيلم جديد اوون ويلسون، وي در نقش جديدش يادآور باب راس نقاش مشهور تلويزيون شد.به گزارش مهر و به نقل از ورايتي، با انتشار اولين تريلر فيلم «نقاشي» اوون ويلسون در نقشي مشابه باب راس ديده شد.در اين فيلم ويلسون در نقش نقاشي تلويزيوني به نام «كارل نارگل» بازي مي‌كند كه همه ‌چيز در اختيار دارد؛ از طرفدار فراوان تا يك ون و برنامه‌اش در ورمانت محبوبيت زيادي به دست آورده ولي پيدا شدن يك نقاش بهتر و جوان‌تر همه‌ چيز را به هم مي‌زند. نارگل يادآور باب راس؛ نقاشي است كه از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۴ برنامه آموزشي «لذت نقاشي» را براي تلويزيون مي‌ساخت و سال ۱۹۹۵ در حالي كه ۵۲ ساله بود، درگذشت.
با وجود گريم ويلسون براي يادآوري باب راس، داستان فيلم به كلي تصوير متفاوتي از نقاش و زندگي وي ارايه مي‌كند. بريت مك‌آدامز، كارگرداني و نويسندگي اين فيلم را برعهده داشته است. ويلسون كه نقش اصلي فيلم را برعهده دارد، بازيگر فيلم‌هايي چون «زولاندر» و «گزارش فرانسوي» است. ديگر بازيگران فيلم ميكيلا واتكينز، وندي مك‌لندن كاوي، كيارا رني و لوييزا استراس هستند. نتفليكس سال گذشته مستندي با عنوان «باب راس: حوادث شاد، خيانت و حرص» درباره باب راس منتشر كرده بود. «نقاشي» ۷ آوريل ۲۰۲۳ به سالن‌هاي سينما مي‌رود و پس از آن از اي‌ام‌سي پخش خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون