• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5428 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۷ بهمن

خبر

سفر وزير خارجه ارمنستان به تركيه پس از دهه‌ها خصومت

پس از دهه‌ها خصومت بين ارمنستان و تركيه، «آرارات ميرزويان» وزير امور خارجه ارمنستان براي گفت‌وگو با همتاي تركيه‌اي خود به اين كشور سفر كرد. به گزارش «خبرگزاري فرانسه» از زماني كه ارمنستان پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي در سال ۱۹۹۱ به استقلال دست يافت، اين دو كشور همسايه هرگز روابط ديپلماتيك رسمي برقرار نكردند. «واهان هونانيان» سخنگوي وزارت خارجه ارمنستان گفت ميرزويان چهارشنبه براي گفت‌وگو با «مولود چاووش‌اوغلو» وزير امور خارجه تركيه وارد آنكارا شد. اين دومين سفر ميرزويان به تركيه از مارس ۲۰۲۲ است. وي پيش‌تر با چاووش‌اوغلو در حاشيه مجمع ديپلماتيك در «آنتاليا» گفت‌وگو كرد. روز شنبه نيز يك گذرگاه مرزي بين ارمنستان و تركيه براي اولين‌بار در ۳۵ سال گذشته افتتاح شد تا كمك‌هاي بشردوستانه پس از زلزله مهيبي كه در اين منطقه رخ داد، اجازه عبور پيدا كند. هونانيان گفت: «ميرزويان همچنين با امدادگران ارمنستاني كه در حال انجام عمليات جست‌وجو و نجات در شهر زلزله‌زده آديامان هستند، ديدار خواهد كرد.» روابط تركيه و ارمنستان به دليل كشتار ارامنه در جنگ جهاني اول در امپراتوري عثماني تيره شده؛ جناياتي كه ارمنستان اصرار دارد نسل‌كشي است. تركيه به‌شدت برچسب نسل‌كشي را رد مي‌كند. در دسامبر ۲۰۲۱، دو كشور نمايندگان ويژه‌اي را براي كمك به عادي‌سازي روابط منصوب كردند. در فوريه ۲۰۲۲ نيز تركيه و ارمنستان اولين پروازهاي تجاري خود را در دو سال گذشته از سر گرفتند.

ديدار وزير خارجه اردن با بشار اسد پس از ۱۲ سال قطعي روابط

منابع خبري چهارشنبه، از ديدار و گفت‌وگوي وزير خارجه اردن با رييس‌جمهوري سوريه در اردن خبر دادند. به گزارش ايسنا، خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) اعلام كرد كه أيمن الصفدي، وزير خارجه اردن با بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه در دمشق ديدار كرد. طبق اين گزارش، دو طرف آخرين تحولات سوريه و وضعيت آن درپي زلزله ويرانگر اخير را مورد بررسي قرار دادند. الصفدي در جريان اين ديدار ضمن اعلام همبستگي كشورش با سوريه، تاكيد كرد: «پيام ما روشن است و ما در كنار ملت سوريه براي غلبه بر مصيبت وارد شده بر آنها هستيم.» وزير خارجه اردن امروز وارد دمشق شد كه اين نخستين سفر رييس دستگاه ديپلماسي اردن به سوريه از آغاز جنگ در اين كشور در سال ۲۰۱۱ است. اردن بنا به دستورات عبدالله دوم، پادشاه اين كشور در حال كمك به سوريه و تركيه در پي وقوع زلزله است. اردن روز چهارشنبه كمك‌هايي به تركيه و هواپيماي حامل كمك به سوريه فرستاد. امان دو روز قبل نيز دومين كاروان زميني را به سوريه فرستاد كه متشكل از ۱۴ كاميون از جمله دارو و كمك‌هاي پزشكي و مواد امدادرساني و بسته‌هاي غذايي بود. الصفدي همچنين قرار است كه پس از دمشق به تركيه سفر كند.

پيام هشدار اسراي فلسطيني  به بن گوير

اسراي فلسطيني در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي پيامي هشدارآميز به وزير امنيت داخلي اين رژيم دادند. به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري سما، اسراي فلسطيني در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي ديروز چهارشنبه در پيامي به زبان عبري خطاب به ايتامار بن گوير، وزير امنيت داخلي اين رژيم تاكيد كردند كه سخت كردن اوضاع اسرا و اتخاذ اقدامات گسترده عليه آنها منجر به تنش‌هاي ميداني در سرزمين‌هاي اشغالي و همچنين در داخل زندان‌ها خواهد شد. در اين پيام آمده است كه بن گوير از طريق اتخاذ اقدامات شديد عليه اسرا منطقه را شعله‌ور مي‌كند. 
آنها تاكيد كردند كه وزير امنيت داخلي رژيم صهيونيستي براي نيازهاي پوپوليستي و سرپوش گذاشتن بر ناكامي‌هاي خود عليه اسراي فلسطيني اقدام مي‌كند. 
اسراي فلسطيني در اشاره به عمليات متعدد مبارزان فلسطيني عليه صهيونيست‌ها در سايه ناتواني دستگاه‌هاي امنيتي و نظامي رژيم صهيونيستي خاطرنشان كردند: كسي كه نتواند امنيت خود را تامين كند، نمي‌تواند ما را شكست دهد. رهبري جنبش اسراي فلسطيني تاكيد كرد كه با نبردهاي آزادسازي به اقدامات بن گوير پاسخ خواهد داد و شرايط اسرا اكنون فراتر از گام‌هاي فردي بن گوير و پيامدهاي آن است. در بخشي از اين پيام آمده است: ما به دنبال فراهم كردن اوضاع معيشتي نيستيم و براي چيزهاي كوچك مانند دوش و حمام نمي‌جنگيم، ما در راستاي آزادي خود و وطن مبارزه مي‌كنيم. در اين پيام تاكيد شده است: كسي كه تصميم گرفت نبرد را به خارج از ديوارهاي زندان منتقل كند، آن را در همان جا و در قدس و كرانه باختري و غزه خواهد يافت. اسراي فلسطيني با اشاره به اينكه «ما چيزي براي از دست دادن نداريم و هركس تصميم گرفت با ما بجنگند ما را اهل مبارزه خواهد يافت»، تاكيد كردند: هر قطره خوني كه ريخته مي‌شود نتيجه ماجراجويي‌هاي بن گوير است و كساني كه ما را با قانون اعدام و مرگ تهديد مي‌كنند، بدانند كه اميد ما اين است كه در راه آزادي وطن شهيد شويم».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون