• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5428 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۷ بهمن

رفتار رانندگان با سبز شدن چراغ راهنما

حامد خانجاني

همه ما تجربه كرده‌ايم، وقتي كه در هنگام رانندگي پشت چراغ قرمز ايستاده‌ايم و چراغ سبز مي‌شود، برخي خودروهايي كه در رديف جلو قرار دارند با اطمينان از اينكه در مدت زمان سبز بودن چراغ از چهارراه عبور خواهند كرد، در شروع به حركت و سرعت عبور و انتخاب ادامه مسير، بي‌اعتنا به خودروهايي كه در رديف‌هاي بعدي قرار دارند، با تاني و طمانينه بي‌جا و اتلاف وقت عمل مي‌كنند. در صورتي كه اگر به فكر خودروهاي عقبي باشند و خود را جاي راننده و سرنشينان آنها بگذارند، با دقت نظر نسبت به شروع جواز عبور و سرعت عمل و حركت در مسير از پيش انتخاب‌شده، عمل مي‌كنند. همين رانندگان وقتي در چهارراهي ديگر موقعيت‌شان پشت چراغ قرمز تغيير مي‌كند و در رديف‌هاي با فاصله از چهارراه قرار مي‌گيرند، انتظارشان از رانندگان خودروهاي پيش رو، عبور سريع از چراغ سبز است.

اين موقعيت و اين مثال، رفتار و انتظار متفاوت رانندگان با سبز شدن چراغ راهنمايي، به موقعيت‌هاي ديگري در جامعه نيز قابل تعميم است. در سازمان‌ها و اداره‌جات اشخاصي كه از موقعيت و امكانات مناسبي برخوردارند، با وجود اطلاع از ضعف و كم‌كاري مدير يا مديران سازمان، به‌رغم آنكه ساير اعضا و كارمندان در موقعيت‌هاي ديگر از سوءمديريت مجموعه آسيب مي‌بينند، اعتراضي ندارند و بعضا بر نحوه مديريت و عملكرد آن صحه مي‌گذارند و به اين طريق در مسير تداوم وضع موجود عمل مي‌كنند و چه بسا با طرح رضايت و عدم مخالفت خود، توجيهي به دست مديريت برابر انتقادها مي‌دهند.
در مناسبات اجتماعي كلان و در برابر حكومت‌ها نيز اين موقعيت قابل تعميم است. اينكه عده‌اي از مردم به دليل برخورداري از امكانات و داشتن عوايدي در شرايط حاضر، برابر فسادها و بي‌تدبيري‌هاي نظامات اداري و حاكمان سكوت كرده و خاموشي مي‌گزينند. در حالي كه عده بسيار ديگري از مردم زير بار بي‌تدبيري‌هاي حكمرانان خرد مي‌شوند و به اين دليل كه از مردم متوسط و مستضعف جامعه هستند و انباشت پول و تمركز قدرت در برابر ايشان است، توان انجام تغييرات را ندارند. چه بسا افراد برخوردار و داراي امكانات، ارتباطي هم با رانت‌هاي كلان نداشته و بهره‌اي از سوء مديريت‌ها نيز نبرند، ولي شرايط‌شان به گونه‌اي است كه بي‌تدبيري مديران تاثيري جدي و برهم زننده در زندگي آنها ندارد.
رفتار متفاوت مردم به حسب موقعيت‌شان مورد سوءاستفاده مديران و حاكمان قرار مي‌گيرد. عدم مخالفت و بعضا اعلام رضايت افراد برخوردار جامعه توجيهي به دست حاكمان نسبت به عملكردشان مي‌دهد. اعلام رضايت‌ها و توجيهات نيز معمولا به اين شكل اتفاق مي‌افتد كه ضعف عملكرد در موارد كلان كه موجب از دست رفتن آسايش و معيشت عموم مردم جامعه است را با اشاره و تمركز و تبليغات بر توفيقات جزيي حاكمان در عرصه‌هاي ديگر -توفيقاتي كه اثري بر زندگي مردم ندارد- لاپوشاني مي‌كنند و منحرف مي‌سازند. در صورتي كه اگر با اطلاع از فسادها و سوءاستفاده‌هاي مديران و آگاهي از ضعف‌ها و نواقص حكمراني، در كنار عموم مردم قرار بگيرند، تغييرات و اصلاحاتي قابل انجام است كه هم ايشان و هم همه مردم از آن بهره‌مند مي‌شوند.
نحوه عملي كه ناشي از موقعيت افراد باشد واجد ارزش اخلاقي نيست. اعمال هر فرد بايد با معيارهاي ثابت راستي و درستي، خارج از موقعيت، سنجيده شود. فراخواندن به نيكي‌ها و برحذر داشتن از زشتي‌ها (امر به معروف و نهي از منكر) به خصوص در برابر حاكمان، حمايت و دفاع از رنج‌ديدگان و مظلومان، برخاستن در برابر نابرابري‌ها و بي‌عدالتي‌ها، اموري وابسته به موقعيت افراد نيست كه اگر فرد خودش در حاشيه امنيت باشد از انجام آن صرف‌نظر كند. در فلسفه اخلاق قاعده و قانوني طلايي وجود دارد كه در اديان و مكاتب گوناگون اخلاقي مطرح شده است. قاعده‌اي كه مي‌گويد: «آنچه دوست داري ديگران نسبت به تو انجام دهند، تو نيز نسبت به ديگران انجام بده و آنچه براي خود روا نمي‌داري براي ديگران نيز روا مدار». مضمون اين قاعده علاوه براينكه هم به صورت صريح و هم ضمني و غيرمستقيم در آيات و روايات متعدد اسلامي بيان شده است، در اديان و مكاتب ديگر از آيين يهود و آيين مسيح و نظريه‌هاي اخلاقي وظيفه‌گرايي و نتيجه‌گرايي نيز به اشكال گوناگون مورد تاكيد قرار دارد. مثال توجه به عبور خودروهاي رديف‌هاي عقب‌تر با سبز شدن چراغ راهنمايي و تعميم آن به مسائل مختلف اجتماعي نيز بر پايه اصل قاعده طلايي مطرح شد. 
دانشجوي فلسفه اخلاق

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون