• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5430 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱ اسفند

درخشش كاپيتان تيم ملي فوتبال ايران در قلب اروپا

عليرضا جهانبخش، قوي زيبايي كه قرار نيست بميرد!

علي ولي‌اللهي

عليرضا جهانبخش در مسير صعود تيم ملي به جام جهاني فوق‌العاده كار كرد. او هم به عنوان كاپيتان و هم به عنوان يك گلزن تمام وظايفش را به بهترين نحو ممكن انجام داد كه نتيجه‌اش هم شد رسيدن تيم ملي به قطر. با اين حال در همان مقطع او در رده باشگاهي درگير يك افت عجيب و غريب شده بود؛ افتي كه دليل بيروني نمي‌شد براي آن پيدا كرد. 

جهانبخش به عنوان‌ آقاي گل ليگ هلند راهي ليگ برتر انگليس شد. جايي كه هر فوتباليستي آرزو دارد به آن برسد. اما او به عنوان گران‌ترين خريد تاريخ باشگاه برايتون نتوانست خودش را با شرايط جديد وفق دهد. گرچه او خاطرات جالبي از خودش در بريتانيا به جا گذاشت و حتي با آن گل بايسيكلي معروف به چلسي به هايلايت‌هاي اتفاقات جذاب فوتبالي در انگليس رسيد اما بالاخره تصميم گرفت براي يك چالش جديد به ليگ هلند برگردد. همان جايي كه او را به فوتبال روز دنيا معرفي كرده بود. 
نگاه ادبياتي داستان بازگشت عليرضا جهانبخش به فوتبال هلند بعد از آن دوران افت و نيمكت‌نشيني در انگليس را مي‌شد شبيه افسانه مرگ قو تصور كرد. انگار عليرضا قوي زيبايي بود كه در آغوش دريا بالنده شد، به سرزمين‌هاي دوردست رفت و بعد براي دوران پاياني فوتبال يا همان به اصطلاح مرگ (دور از جان عليرضا) به محل سابق بازگشت يا همان‌طور كه دكتر مهدي حميدي مي‌گويد: شنيدم كه چون قوي زيبا بميرد/ فريبنده زاد و فريبا بميرد، تا جايي كه مي‌رسد به اين بيت: چو روزي ز آغوش دريا برآمد/ شبي هم در آغوش دريا بميرد.
همه‌چيز هم براي انطباق داستان فوتبال عليرضا جهانبخش با افسانه مرگ قو داشت درست پيش مي‌رفت. جهانبخش در فاينورد هلند هم نتوانست خيلي زود خودش را جا بيندازند تا جايي كه هواداران، كارشناسان و هواداران تيم هلندي تبديل به منتقد او شدند. آن جهانبخشي كه هميشه بوي گل مي‌داد و با شوت‌هاي وحشتناك تور دروازه رقبا را به لرزه در مي‌آورد تبديل شد به يك نيمكت‌نشين كه تنها براي نگه داشتن نتيجه يا اتلاف وقت به زمين مي‌رفت. 
در تمام اين مدت اخبار زيادي از هلند به گوش مي‌رسيد كه احتمالا اين ستاره ايراني ديگر جايي در تيم فاينورد كه براي قهرماني مي‌جنگد، ندارد. شايعات زيادي در مورد لينك شدن عليرضا با تيم‌هايي از تركيه و قبرس و حتي ايران مطرح شد. مرگ قو محتوم به نظر مي‌رسيد. مخصوصا بعد از جام جهاني ناموفقي كه با تيم ملي پشت سر گذاشته بود ديگر كسي تصور نمي‌كرد اين وينگر حالا در آستانه ۳۰ سالگي بتواند خودي نشان بدهد. 
اما جهانبخش همان‌طور كه در ابتداي فوتبال خود ثابت كرده بود مرد شكستن كليشه‌ها و سرنوشت‌هاي از پيش تعيين شده است، نشان داد اين عادت را فراموش نكرده است. عليرضا يكي از معدود بازيكنان مطرح تمام ادوار فوتبال ايران است كه بدون پيوستن به يكي از تيم‌هاي بزرگ ايران از جمله سرخابي‌هاي پايتخت به قله‌هاي موفقيت رسيد. او اين نگرش كه براي بزرگ شدن حتما بايد آبي‌ يا قرمز يا زرد پوش شد را در اوايل دوران فوتبالش از بين برد و از قلب جنگل‌هاي سرسبز شمال يك راست رفت به دل اروپا. 
عليرضا اين‌بار هم همين كار را كرد. درست در روزهايي كه همه تصور مي‌كردند جهانبخش تا يكي، دو سال‌ آينده يا راهي ليگ برتر ايران مي‌شود و با يك قرارداد چرب باقي عمر فوتبالي‌اش را درگير حاشيه‌هاي بي‌پايان ليگ و زمين‌هاي ناهموار استاديوم‌هاي داخلي مي‌كند يا در بهترين حالت به كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس مي‌پيوندد، چنان درخششي از خود نشان داد كه كمتر كسي حتي تصورش را مي‌كرد. 
كاپيتان تيم ملي فوتبال ايران در بازي حساس و سرنوشت‌ساز تيمش مقابل تيم مدعي آيندهون به عنوان يار ذخيره به زمين بازي رفت، آن هم وقتي كه تيمش دو بر صفر عقب بود. شماره ۷ قرمز و سفيدها چند دقيقه بعد از ورود به زمين با يك ضربه سر تماشايي گل اول تيمي‌اش را زد، بعد توپ را برداشت و به مركز زمين برد و سپس در فاصله چند لحظه مانده به سوت پايان بازي با يك شوت از راه دور بازي را به تساوي كشاند. همان موقع جهانبخش با چهره اخمو و نگاه مصمم به دوربين‌ها گفت: من هنوز زنده‌ام لعنتي‌ها!
يك هفته بعد عليرضا جهانبخش با اعتماد به نفس بيشتر و با شرايط بهتر در يكي ديگر از بازي‌هاي حساس تيمش براي فاينوردي‌ها دلبري كرد. شنبه شب فاينورد صدرنشين با ۴۶ امتياز در ورزشگاه خانگي ميزبان آلكمار ۴۴ امتيازي بود: يك مسابقه ۶ امتيازي و يك فينال زودهنگام! مربي فاينور آرنه اسلات هيچ جايي براي اشتباه نداشت بنابراين بهترين بازيكنانش را از همان ابتدا در زمين قرار داد؛ از جمله عليرضا جهانبخش. جهانبخشي كه با پيراهن همين آلكمار عنوان آقاي گلي ليگ هلند را به دست آورده بود. او در حالي كه تيمش با گل به خودي دقيقه ۱۷ عقب بود در وقت اضافه نيمه اول با يك پرواز تماشايي و يك ضربه سر زيبا گل تساوي را براي تيمش به ثمر رساند. او فاينورد را به بازي برگرداند و همين‌طور خودش را به عنوان يك ستاره تاثيرگذار بيشتر از قبل تثبيت كرد. فاينورد در نهايت با نتيجه دو بر يك برنده شد و با ۴۹ امتياز و ۵ امتياز اختلاف با تيم دوم در صدر جدول جا گرفت.
عليرضا جهانبخش افسانه قوي زيبا را عوض كرد. او از آغوش دريايي كه يك روز محل پروازش شده بود نخواسته آغوش باز كند تا بميرد، بلكه اين آغوش را براي اوج‌گيري دوباره طلب كرده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون