• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5430 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱ اسفند

حاشيه‌هاي ادامه‌دار يك بازي دوستانه

شكستن تحريم روس‌ها يا خواهرخواندگي يا توهين به زنان ايراني؟

علي ولي‌اللهي

روز پنجشنبه هفته گذشته تيم فوتبال سپاهان در اصفهان با زنيت روسيه بازي كرد. مسابقه‌اي كه صرفا قرار بود يك رقابت دوستانه باشد اما به اندازه يك نيم‌فصل ليگ براي فوتبال ايران حاشيه درست كرد؛ حاشيه‌هايي كه تركش‌هايش هنوز در حال پراكنده شدن به اطراف است. 

بازي سپاهان و زنيت در شرايطي برگزار شد كه تيم‌هاي ملي و باشگاهي فوتبال روسيه مدت‌هاست به خاطر جنگ اوكراين از مسابقات بين‌المللي به دور بوده‌اند. حضور اين تيم روسي كه با عنوان خواهرخواندگي با سپاهان به ايران آمد در وهله اول يك معناي سياسي مشخص پيدا كرد. همزمان وزير ورزش روسيه هم در ايران به سر مي‌برد و يك تيم كشتي روسي نيز در جام باشگاه‌هاي جهان در سالن هفتم تير به روي تشك رفته بود.
برخي كاربران شبكه‌هاي اجتماعي و برخي رسانه‌هاي غير داخلي چنين استنباط كردند كه ايران قرار است ورزش روسيه را از انزوا خارج كند. مخصوصا كه قرار بازي دوستانه ملي بين دو كشور هم براي روزهاي آينده گذاشته شده است. حميد سجادي در ديدار با وزير ورزش روسيه گفت: «همه فدراسيون‌هاي ما علاقه‌مند هستند كه همكاري متقابلي داشته باشند.»
مسائل سياسي تنها بخشي از حاشيه‌هاي اين مسابقه بوده است. حضور سپاهان در يك بازي دوستانه باعث شد تمام برنامه‌هاي سازمان ليگ و وضعيت 15 تيم ديگر تغيير كند و تاريخ برخي بازي‌ها عوض شود. اين مساله اعتراض رقباي سپاهان مخصوصا پرسپوليس را به دنبال داشت، چرا كه اگر اين بازي دوستانه نبود، رقابت دو تيم در جام حذفي سر موعد به انجام مي‌رسيد. يحيي گل‌محمدي در اين رابطه بعد از بازي با تيم صنعت نفت گفت: «بايد توازن بين رقبا برقرار و مشخص باشد. همچنين بازي‌هاي آينده‌مان به صورتي است كه بايد ۹ روز بازي نكنيم و بعد از آن فشردگي زيادي براي بازي‌ها وجود دارد كه اين خيلي به ضرر پرسپوليس است. البته نامه هم زده‌ايم و صحبت هم كرده‌ايم ولي متاسفانه كار خودشان را مي‌كنند. من به مدير باشگاه گفته‌ام ولي متاسفانه برنامه‌ريزي به صورتي است كه اصلا شرايط پرسپوليس را در نظر نگرفته‌اند و فقط خواسته‌اند برنامه تيم‌هاي ديگر را تنظيم كنند و اين اجحاف بزرگي در حق ماست. از آقاي سهيل مهدي مي‌خواهم نسبت به اين مساله ورود كند.»
همچنين افشين پيرواني سرپرست سرخ‌ها هم گفته بود: «برخوردها معلوم است. با هدف جلو مي‌روند. اين از وضعيت مالي تيم‌ها كه چگونه هزينه مي‌كنند، آن از وضع قضاوت‌ها براي ما، آن از وضع برنامه‌ريزي كه نمي‌دانم چرا ۹ روز بين بازي ما فاصله باشد. نمي‌دانم چرا در كوران مسابقات بازي دوستانه مي‌گذارند. كجاي دنيا وسط فصل يك تيم خارجي را دعوت مي‌كند بيايد بازي دوستانه كند.»
از سمت ديگر اتفاقات حين برگزاري بازي هم حسابي خبرساز شد. اولين مورد حضور دختران و زنان روسي در ورزشگاه در شرايطي بود كه زنان هوادار سپاهان پشت در استاديوم ماندند. اينكه چرا زنان روسي مي‌توانند وارد يك ورزشگاه ايراني شوند اما زنان ايراني نمي‌توانند پرسش مهمي است كه برخي كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي مطرح كرده‌ و معتقدند اين نوع رفتار به نوعي تحقيرآميز است. البته اين‌بار نخست نيست كه زنان خارجي پيش چشمان دختران ايراني كه ورودشان به استاديوم ممنوع است وارد ورزشگاه‌هاي كشور شدند. پيش از اين در بازي تيم ملي ايران و سوريه زنان سوري به استاديوم آزادي وارد شدند و در مسابقات بسكتبال هم زنان چيني توانستند وارد سالن شوند.
علاوه بر مساله حضور زنان تعداد بليت‌فروشي نيز محل اشكال شد. از آنجايي كه مدت‌هاست استاديوم‌هاي ايران خالي بوده و در بهترين حالت در دو، سه هفته اخير اجازه فروش 30 درصد ظرفيت استاديوم به بهانه نبود زيرساخت‌ها و كرونا را به تيم‌ها دادند، اختصاص صد در صدي استاديوم نقش جهان براي حضور تماشاچيان بسيار سوال‌برانگيز شد. 
تصويربرداري بسيار بد بازي كه صداي بينندگان روسي را در آورد حاشيه ديگر اين بازي بود. گويا سيگنال‌هاي ارسالي از ايران به حدي بي‌كيفيت بود كه صداي تماشاگران روس را درآورد و يك شبكه تلويزيوني را به توضيح واداشت. علاوه بر اين، يكي از رسانه‌هاي اين كشور هم با كنايه اعلام كرد كه اين تصاوير يادآور كيفيت پخش زنده مسابقات سال ۲۰۰۷ در روسيه است!
خبرگزاري مهر در اين زمينه نوشت: «قاب‌هاي مشكي دور تصوير، پخش بازي بدون صداي ورزشگاه، شنيده شدن صداي گاه و بي‌گاه گزارشگر ايران و زواياي عجيب دوربين از جمله انتقاداتي بود كه هنگام پخش بازي سپاهان - زنيت از سوي هواداران تيم روسي مطرح شد.»
اين انتقادات به حدي بود كه در نهايت شبكه Match TV كه مسابقه را پخش مي‌كرد، مجبور به ارايه توضيحاتي شد و آن را تقصير طرف ايراني دانست. در بخشي از توضيحات اين شبكه آمده است: «مانند همه بينندگان، ما درك مي‌كنيم كه كيفيت پخش به‌طور كامل الزامات پخش مدرن را برآورده نمي‌كند. متاسفانه، اين واقعيتي است كه مربوط به شركاي ايراني ماست كه سيگنال را ارايه مي‌دهند.»
البته انتقاد از كيفيت تصاوير همان چيزي است كه سال‌هاست صداي بينندگان ايراني را در آورده اما حالا شايد با اعتراض روس‌ها صداوسيما تصميم بگيرد تغييري در اين رويه ايجاد كند.
حضور برخي هواداران اصفهاني با پرچم اوكراين روي سكوهاي نقش‌جهان، تفاوت نزديك به دو دقيقه‌اي زمان اصلي بازي با پخش زنده كه حتي از استانداردهاي صداوسيما هم فراتر بود و پخش اين بازي دوستانه از شبكه 3 در حالي كه بسياري از بازي‌هاي مهم سپاهان حتي در ليگ قهرمانان آسيا هم به شبكه ورزش داده مي‌شد از ديگر حاشيه‌هاي رقابت زردپوشان با تيم روسي بود. 
تيم فوتبال سپاهان در نهايت موفق شد با دو گل از سد حريف روس خود كه سابقه حضور در ليگ قهرمانان اروپا را دارد، عبور كند. مساله‌اي كه نشان مي‌دهد از يك‌سال پيش كه تيم‌هاي كشور روسيه از حضور در رقابت‌هاي بين‌المللي منع شدند، چقدر سطح فوتبال اين كشور پايين آمده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون