• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5432 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۳ اسفند

فشار مولدسازي روي خيرين مدرسه‌ساز

رييس سازمان نوسازي در پاسخ به «اعتماد»: بخواهيم هم نمي‌توانيم مدارس خيرساز را بفروشيم

نيره خادمي

هنوز از واكنش رسمي شخص وزير آموزش و پرورش نسبت به ماجراي فروش مدارس خيرساز و قرار گرفتن برخي از مدارس خير‌ساز در ليست سامانه مولدسازي خبري نيست. اين انتظار از او وجود دارد كه به‌طور رسمي طي بخشنامه‌اي به اطلاع عموم خيرين برساند كه مدارس خيرساز در ليست واگذاري قرار ندارند ولي تاكنون روابط عمومي آموزش و پرورش، دبيرخانه اجرايي مولدسازي وزارت آموزش و پرورش و سخنگوي دولت به موضوع واكنش نشان داده‌اند اگر چه روز گذشته هم حميدرضا خان‌محمدي، رييس سازمان نوسازي و توسعه و تجهيز مدارس كشور به خبرنگار اعتماد گفت كه هيچ نگراني وجود ندارد و آموزش و پرورش حتي اگر بخواهد مدارس خيرساز را بفروشد هم نمي‌تواند. او معتقد بود كه موضوعات مطرح شده درباره قرارگيري نام مدارس خيرساز در سايت مولدسازي ناشي از برداشت اشتباه بوده است.

 خيرين مدرسه‌ساز از سال 77 به عنوان مهم‌ترين سرمايه اجتماعي آموزش و پرورش تاكنون بيش از 150 هزار كلاس درس در كل ايران ساخته‌اند، برخي حتي تمام زندگي خود را در اين راه گذاشته‌اند ولي از چند روز پيش با مشاهده نام مدرسه خود در سايت مولد‌سازي دچار نگراني شدند تا جايي كه موسسه مردم‌نهاد «مهر گيتي» هم در توييتر اين نگراني را مطرح كرد: «مطلع شديم تعدادي از مدارس خيرساز از جمله مدارس مهرگيتي، در ليست فروش املاك آموزش و پرورش در طرح مولدسازي قرار گرفته‌اند! فروش اين املاك بدون رضايت و اجازه خيرين عزيز مدرسه‌ساز از نظر شرعي، اخلاقي و قانوني صحيح نمي‌باشد. مهرگيتي اقدامات خود را جهت پيگيري اين موضوع آغاز نموده است.»
 پس از آن زهرا گيتي‌نژاد، مديرعامل اين موسسه در ويدئويي نسبت به اين ماجرا واكنش نشان داد و از رييس سازمان نوسازي مدارس كشور و وزير آموزش و پرورش خواست تا واضح و شفاف در مورد اين فهرست صحبت كنند تا آنها بتوانند جواب قانع‌كننده‌اي به خيرين بدهند.« ما ديديم كه تعدادي از مدارس خيرساز در ليست فروش اعلام شده و اين جاي تعجب براي ما دارد. خيرين وقت و مالشان را وقف بچه‌هاي اين سرزمين كردند. آنها كه مسوول كسري بودجه دولت نيستند. اعلام شده كه ۷۰درصد مدارس را خيرين مي‌سازند و بعد وقتي مواجه شوند با اينكه مدارسشان در ليست فروش قرار گرفته، اعتمادشان سلب مي‌شود.» حالا رييس سازمان نوسازي و توسعه و تجهيز مدارس كشور درباره قرارگيري نام مدارس خير‌ساز در سايت مولدسازي از وجود 1649 پروژه نيمه‌تمام خيرين مدرسه‌ساز خبر مي‌دهد كه تكميل آنها بر اساس درآمد حاصل از مولدسازي 520 فقره از املاك و دارايي‌هاي آموزش و پرورش در دستور كار است.« پيش از اين شايعه شده بود كه دولت براي جبران كسري بودجه خود، مي‌خواهد املاك و دارايي‌هايش را بفروشند بنابراين سامانه‌اي راه‌اندازي شد تا در يك اتاق شيشه‌اي مردم املاك مازاد و قابل مولدسازي را مشاهده كنند؛ پروژه‌ها در دو بخش دارايي‌هاي مازاد و پروژه‌هاي نيمه تمام منتشر شد. با توجه به اينكه خيرين بازوان اصلي ما هستند، در بحث تكميل پروژه‌ها مدارس خير‌ساز در اولويت قرار گرفتند.» 
پيش از سخنان رييس سازمان نوسازي؛ حسين قربان‌زاده، رييس سازمان خصوصي‌سازي كشور نسبت به ويدئوي زهرا گيتي نژاد واكنش نشان داده و در تویيتر نوشته بود: «پروژه‌هاي خير‌سازي كه در سايت مولدسازي اعلام شده تا اتفاقا با تامين مالي از طرق املاك مازاد تكميل شوند را به دروغ در معرض فروش معرفي كردند. (۱۶۳۹ مورد) . خانم گيتي‌ن‍ژاد و ديگر خيرين بنده از جانب سايت انتخاب و ديگر رسانه‌هايي كه دروغ نشر دادند و شما را نگران كردند عذرخواهي مي‌كنم.» تصويري كه روز دوشنبه يكم اسفند از صفحه رسمي سامانه مولدسازي در خبرگزاري ايسنا منتشر شده است، سرفصل عنوان دارايي‌هاي مصوب مازاد را نشان مي‌دهد و ذيل آن دو بخش فهرست املاك مازاد آموزش و پرورش و فهرست پروژه‌هاي آموزش و پرورش قرار دارد. در بخش فرآيندها و روش‌هاي مولد‌سازي كه در همين سايت آمده، از طرح‌هاي عمراني نيمه تمام در راستاي مولدسازي نام برده شده بود بنابراين موضوع فروش مدارس نيمه تمام خيرين مدرسه‌ساز هم با قرار گرفتن در ليست، پر رنگ‌تر و جدي‌تر شد. حالا البته يك بخش ديگر با عنوان «پروژه‌هاي تكميلي» در سامانه مولدسازي اضافه شده و مدارس خير‌ساز جزو پروژه‌هاي آموزش و پرورش ذيل آن قرار گرفته‌اند. در توضيح اين بخش آمده است: «فهرست ذيل، عناوين پروژه‌هاي عمراني نيمه‌تمام دولت است كه در سال‌هاي قبل شروع شده ليكن به دليل عدم تامين اعتبار لازم در موعد مقرر به بهره‌برداري نرسيده است. در اجراي مصوبه مولدسازي دارايي‌هاي دولت، مقرر است اين پروژه‌ها از محل منابع حاصل از مولدسازي املاك مازاد دولت، تكميل و راه‌اندازي گردد.»
 در اين ليست نام پروژه‌هاي تكميل شده نيز وجود دارد، از جمله مدارس خيرساز موسسه مهر گيتي كه تكميل شده است و بين يك تا چهار سال از بهره‌برداري برخي از آنها مي‌گذرد، اگر چه به گفته خان‌محمدي جز برخي مدارس نيمه تمام در اين ليست، مدارس تكميل شده هم نياز به تسويه داشتند بنابراين در كنار برخي مدارس كه نياز به مقاوم‌سازي دارند، برخي مدارس تكميل شده هم در ليست قرار گرفته‌اند.« از ما خواستند املاكي كه قرار به تكميل آن است يا نياز به تسويه دارد را معرفي كنيد تا از محل فروش املاك مازاد تكميل و تسويه شود. ما هم اعلام كرديم اما وقتي خيرين مدرسه‌ساز نام مدرسه خود را در اين ليست ديدند نگران شدند اما هيچ جاي نگراني نيست هيچ مدرسه خيرسازي واگذار نخواهد شد. اين املاك قابل فروش نيست و حتي اگر بخواهيم بفروشيم هم نمي‌توانيم. خيرين مدرسه‌ساز مدارسي را با هر دارايي كه دارند و حتي دارايي پدر و مادر خود مي‌سازند و اين كار بسيار ارزشمندي است چون همه زندگي خود را در اين راه گذاشته‌اند. در سامانه دو آيكون را كنار يكديگر قرار داده بودند بنابراين گفتيم كه آنها را جدا كنند.» او معتقد است كه اشتباهي در اين ماجرا صورت نگرفته كه نياز به عذرخواهي داشته باشد و فقط نوع بارگذاري اطلاعات شائبه فروش مدارس خيرساز را ايجاد كرده است. اگر چه در يكي دو روز گذشته اين تصور به وجود آمد كه دولت و آموزش و پرورش در فروش مدارس خيرساز عقب‌نشيني كرده‌اند.  چند روز پيش ناصر قفلي، رييس جامعه خيرين مدرسه‌ساز كشور در نامه‌اي به يوسف نوري وزير آموزش و پرورش نوشت: « ضمن تاكيد و اعلام آمادگي خود از مواضع قانوني جهت توسعه جهاد مدرسه‌سازي، شايسته است حتي‌الامكان مراقبت نماييد تا مدارس خيرساز در اين طرح قرار نگيرد و در صورت ضرورت هماهنگي لازم با خيرين صورت پذيرد.» خبرآنلاين هم در گزارشي از ارسال نامه‌اي به وزارتخانه آموزش و پرورش در روز سي‌ام بهمن‌ماه خبر داده است كه در اين نامه از وزير خواسته شده؛ به‌طور رسمي طي يك بخشنامه‌اي به اطلاع عموم خيرين برساند كه مدارس خيرساز در ليست واگذاري قرار ندارد. هنوز از بخشنامه و موضع رسمي وزير آموزش و پرورش خبري نيست و فعلا دبيرخانه اجرايي مولدسازي وزارت آموزش و پرورش فروش مدارس خيرساز را تكذيب كرده و دليل به وجود آمدن شائبه را كنار هم قرار گرفتن دو ليست املاك مازاد و پروژه‌هاي نياز به تكميل اعلام كرده است. رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش هم در توييتي فروش مدارس خيرساز را تكذيب كرد و نوشت: «با تشكر از حمايت جامعه محترم خيرين مدرسه‌ساز كشور از طرح مولدسازي دارايي‌هاي دولت، تاكيد مي‌كنم كه بنا نيست مدرسه خيرساز يا وقفي در ليست ‎مولدسازي دارايي‌هاي اين وزارتخانه قرار گيرد. ضمنا از محل منابع حاصل، براي تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام با اولويت خيري استفاده خواهد شد.» ولي علي بهادري جهرمي، سخنگوي دولت به‌طور غير منتظره و عجيبي اين نگراني‌هاي خيرين مدرسه‌ساز را در تویيتر پاسخ داد: «فروش اين مدارس يك ‎دروغ بزرگ است كه با جابه‌جايي فهرست املاك راكد و در فهرست فروش با پروژه‌هاي عمراني نيازمند تكميل از محل منابع حاصل از مولدسازي صورت گرفته است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون