• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5433 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۴ اسفند

سيد حسن خميني در پيش همايش «بررسي مباني و رويكردهاي فلسفي امام»

سايه انداختن حجاب سياست بر ابعاد شخصيت امام(ره)

گروه سياسي| يادگار امام با تاكيد بر اينكه امام يك شخصيت ذو ابعاد است، گفت: امام به خصوص در عرفان عملي كارهاي بزرگي دارند كه مغفول مانده و حجاب سياست بر ابعاد شخصيت امام سايه انداخته است. بي‌ترديد امام در بحث‌هاي فقه و اصول مظلوم واقع شده؛ حتي در حوزه‌اي كه تمام عظمتش را از نام ايشان دارد، آن‌گونه كه بايد شناخته نمي‌شود. به گزارش جماران، حجت‌الاسلام سيد حسن خميني در اولين پيش همايش «بررسي مباني و رويكردهاي فلسفي امام خميني(ره)» كه صبح ديروز در دانشگاه اديان و مذاهب در قم برگزار شد، طي سخناني گفت: اصل همت دانشگاه اديان بر اينكه بحث فلسفه امام را وجهه همت خودشان در يك بحث تحقيقي مفصل قرار بدهند، كار بسيار ارزشمندي است. يادگار امام با اشاره به اينكه امام يك شخصيت ذو ابعاد است، تصريح كرد: مرحوم آقاي شيخ مهدي حائري خاطره بسيار شيريني براي من تعريف مي‌كرد و مي‌گفت: «من سال‌هاي آغازين دهه 50 در كانادا بودم و داشتم كتاب فتوحات مكيه را مي‌خواندم و يك جاي آن را هر چه خواندم، نفهميدم. از آنجا نامه‌اي براي امام به نجف فرستادم و گفتم كه من فكر مي‌كنم اگر در اين جهان خاكي يك نفر باشد كه آراي ابن عربي را بداند، شما هستيد.» وي ادامه داد: بر اساس گفته آن مرحوم در ادامه نامه، امام براي‌شان خاطره‌اي به اين مضمون نقل كرده بودند كه يك روز در مدرسه فيضيه داشتم «فتوحات» مي‌خواندم؛ يكي از بزرگان قم كه معروف به دانش در فلسفه مشاء بود، وارد شد و به امام گفت اينها چيست؟ ايشان گفته بودند عرفان است. او گفته بود اينها را مي‌شود بي‌استاد خواند؟ امام پاسخ داده بودند در ارتباط با شما با استادش هم محل تامل است. سيد حسن خميني اظهار داشت: آقاي شيخ مهدي حائري مي‌گفت در پاسخ نامه به پدر ما محبت داشتند؛ امام نسبت به مرحوم شيخ خيلي بي‌تاب بودند. تعريف كرد كه من را ياد آن روزها انداختي و بعد هم در ارتباط با بحث فتوحات نكاتي بود و بعد نوشته بودند، اما خاطره آن كتاب فتوحات نبود و «فصوص» بود؛ چون اگر فتوحات بود، جواب غليظ‌تر بود.
وي افزود: به هر حال امام يك فيلسوف صدرايي است و در طبقه‌بندي صدراييان قرار مي‌گيرد. ولي در مباحث معرفت‌شناسي هم كه احيانا در بعضي مباحث‌شان باشد، مباحث فلسفي كه رنگ و بوي عرفان نداشته باشد، امام را بيشتر بايد از مباحث جلد اول اصول شناخت. آنجا بيشتر ردپاي انديشه معرفت‌شناسانه امام شناخته شده است و در آنجا اتفاقا به نظر من دو نفر از اصولي‌هاي شيعه قطعا اگر در فلسفه تعمق مي‌كردند، تحولات بزرگي رخ مي‌داد. يعني مي‌توانستند يك ملاصدراي دوم يا حتي يك بوعلي سينا در مباحث معرفت‌شناسي و حتي مباحث معارف‌شناسانه را به تغيير بنيادين بياورند. يادگار امام ادامه داد: يكي از آنها مرحوم سيد محمدحسين اصفهاني است كه بي‌ترديد ذهن جوّالي در حوزه‌هاي معرفت‌شناسي دارد و يكي هم مرحوم امام است. البته امام به‌ خصوص در عرفان عملي كارهاي بزرگي دارند كه مغفول مانده و حجاب سياست بر ابعاد شخصيت امام سايه انداخته است. بي‌ترديد امام در بحث‌هاي فقه و اصول مظلوم واقع شده؛ حتي در حوزه‌اي كه تمام عظمتش را از نام ايشان دارد، آن‌گونه كه بايد شناخته نمي‌شود و در حوزه فلسفه اسلامي بيشتر. وي تاكيد كرد: اين بحث را بسيار پررنگ بايد پيش ببريم. البته بحث غلوّ نداريم؛ دايره علم دايره غلوّ نيست و بحث خودش را دارد. بحث پيش همايش بسيار كار خوبي بود و محوريت هم طبيعتا با دانشگاه اديان است و دوستان موسسه هم همه نوع كمك مي‌كنند. ان‌شاء‌الله يك نهضتي را بشود در زمينه ابعاد ناشناخته امام در حوزه علوم عقلي پيش برد. به نظرم كار بسيار بزرگي است و ان‌شاء‌الله نتايج خوبي هم داشته باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون