• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5433 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۴ اسفند

حضور سرنوشت‌ساز بازرسان آژانس در تهران

رييس سازمان انرژي اتمي ايران اميدوار است ابهام‌ها درباره ميزان غني‌سازي در ايران در مذاكره با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پايان يابد

گروه ديپلماسي 

«مسوولان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تهران و از روز سه‌شنبه در حال بازديد و بررسي هستند.» محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي ايران روز گذشته در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر ابراز اميدواري كرد كه ابهام‌هاي اخير پيش آمده براي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در قالب اين بازديد‌ها حل شود. 
به گزارش خبرگزاري ايسنا، محمد اسلامي گزارش تازه خبرگزاري بلومبرگ در مورد كشف ردپاي غني‌سازي ۸۴ درصد در تاسيسات هسته‌اي ايران را «ابهاماتي» ناميد «كه براساس برداشت ناصواب يك بازرس ايجاد شده بود.» اسلامي افزود: «با بازديد بازرسان آژانس اين ابهامات در حال برطرف شدن و رفع و رجوع است.»
محمد اسلامي در ادامه سخنانش افزود: ما به تعامل و همكاري‌هاي خود با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه مي‌دهيم. همواره به اين موضوع توجه داريم كه از توليد ابهام جديدي در فرآيند همكاري‌مان با آژانس جلوگيري شود و همواره از اين موضوع جلوگيري مي‌كنيم.
به گزارش ايسنا، رييس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه مذاكرات برجام و توافق برجام يك معامله بين ايران و 1+5 وقت براي اعتماد‌سازي بوده است، افزود: «متاسفانه طرف‌هاي اصلي اين توافق به تكاليف خود عمل نكرده‌اند به ويژه دولت امريكا كه نه تنها خود به تعهداتش در اين توافق عمل نكرده، بلكه اجازه نداده است كه ديگران نيز در اين زمينه همكاري كرده و به تعهدات خود عمل كنند. اينكه يك جريان پرفشار سياسي به دنبال اين است كه تعهدات برجامي به صورت يك‌طرفه انجام شود و آنها خود به تعهدات‌شان در اين توافق عمل نكنند، يك موضوع كاملا غيرقابل قبول است. ما فشارهاي سياسي، جوسازي‌ها و مساله‌آفريني‌ها را برنمي‌تابيم‌.»
مساله پيداشدن ذرات اورانيوم غني‌سازي شده تا 84 درصد درحالي منتشر شده كه ايران پس از خروج ايالات‌متحده از توافق چندجانبه هسته‌اي در سال 2018 ميلادي در قالب چند گام دست به كاهش تعهدات هسته‌اي خود زد. در همين چارچوب ايران با بالا بردن درصد غني‌سازي ابتدا غني‌سازي 20 درصد و پس از آن 60 درصد را در دستور كار خود قرار داده است. در چنين فضايي اعلام خبرگزاري بلومبرگ مبني بر كشف مواد غني شده 84 درصد به سرعت زنگ‌هاي خطر را حداقل در سطح رسانه‌اي درباره ماهيت فعاليت هسته‌اي ايران به صدا درآورد. با اين‌همه در بخش‌هايي از گزارش بلومبرگ آمده بود كه «بازرسان اكنون بايد مشخص كنند آيا جمهوري اسلامي ايران عامدانه تا اين حد اورانيوم را غني‌سازي كرده يا غلظت حاصل از تجمع ناخواسته در شبكه آبشارهايي است كه صدها سانتريفيوژ پيشرفته با سرعت چرخش بالا را به هم متصل مي‌كند.»
به گزارش رسانه‌ها، غني‌سازي تا سطح ۸۴درصدي تنها 6درصد كمتر از ميزاني است كه براي توليد بمب هسته‌اي نياز است. جمهوري اسلامي ايران تاكنون بارها اعلام كرده كه به دنبال توليد بمب هسته‌اي نيست و در اين زمينه فتواي رهبري هم در ممنوعيت توليد، ذخيره و استفاده از بمب هسته‌اي موجود است. 
پس از انتشار گزارش بلومبرگ، سازمان انرژي اتمي ايران در توضيحاتي اعلام كرد كه سطح غني‌سازي در ايران تغيير نكرده و در همان 64 درصد باقي مانده است. همچنين روز گذشته حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه ايران تاكيد كرد كه «جمهوري اسلامي ايران هيچ‌گاه به دنبال دستيابي به سلاح هسته‌اي و بمب اتمي نبوده و نخواهد بود» و بر وجود «فتوايي» ازسوي رهبري در اين باره تاكيد كرد. 
وزير خارجه در نشست خبري مشترك با فواد حسين، همتاي عراقي خود در بغداد هم به مساله برجام و هم تحقيقات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اشاره كرده و گفت: ما از ديپلماسي و گفت‌وگو در پرونده هسته‌اي و رسيدن به توافقي قوي و پايدار استقبال مي‌كنيم. سخنن امريكايي‌ها درخصوص پرونده هسته‌اي متناقض است و در صورت شكست مذاكرات ما آماده طرح جايگزين هستيم.  اميرعبداللهيان درباره اختلاف‌ها ميان ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: «اميدواريم رافائل گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با نگاه فني و به دور از هيجانات سياسي نسبت به حل و‌فصل موضوعات با همكاران ما در سازمان انرژي اتمي به جمع‌بندي و توافق برسد. ايران هيچ‌گاه به دنبال دستيابي به سلاح هسته‌اي و بمب اتمي نبوده و نخواهد بود و فتواي مقام معظم رهبري نيز بر اين موضوع تاكيد دارد.»
كشف مواد غني‌سازي شده تا 84 درصد و حضور بازرسان آژانس در ايران به منظور كمك به حل و فصل اين مساله به مجموعه اختلاف‌ها ميان تهران و آژانس اضافه شده است. ايران و آژانس در دو سال اخير به‌رغم تعيين نقشه‌هاي راه متعدد نتوانستند پرونده ادعايي آژانس درباره كشف مواد هسته‌اي در مكان‌هاي اعلام نشده از سوي ايران را مختومه كنند. ايران مصر به مختومه شدن اين پرونده همزمان با حصول توافق نهايي براي احياي برجام است اما آژانس ادعا مي‌كند كه اين پرونده فني بايد در مسيري جداگانه حل و فصل شود. شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاكنون سه بار به منظور وادار كردن تهران به همكاري بيشتر قطعنامه‌هاي شديداللحني عليه ايران صادر كرده است. برخي ناظران هشدار داده‌اند كه اگر ايران و آژانس نتوانند اين پرونده را از بن‌بست خارج كنند سناريوي خطرناكي پيش روي ايران در نشست ماه مارس شوراي حكام وجود خواهد داشت. 

تهيه خوراك تشديد سياست  فشار حداكثري عليه ايران 
به گزارش «اعتماد» به نظر مي‌رسد كه انتشار هدفمند خبر كشف ذرات اورانيوم غني شده 84درصد به‌علاوه فضاسازي پيرامون توسعه توانمندي هسته‌اي عملا به كمك سياست‌هاي تهاجمي تل‌آويو عليه تهران آمده است. روز گذشته منابع اسراييلي با اشاره به جلسات محرمانه «بنيامين نتانياهو» عليه ايران مدعي شدند كه در اين جلسات دستور آمادگي كامل دستگاه نظامي براي حمله احتمالي به تاسيسات هسته‌اي ايران داده شده است. به گزارش ايلنا، پايگاه عبري‌ اي ۲۴ مدعي شد كه «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير اسراييل، در هفته‌هاي اخير ۵ جلسه محرمانه با محوريت ايران داشته كه در آنها تصميم به افزايش آماده‌باش و آمادگي كامل براي حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران در همه سطوح گرفته است.
براساس اين گزارش ادعايي، برخي از عالي‌ترين چهره‌هاي امنيتي رژيم اسراييل از جمله وزير دفاع و رييس ستاد ارتش و رييس موساد و رييس شوراي امنيت ملي و رييس دستگاه اطلاعات ارتش و برخي از ديگر فرماندهان ارشد ارتش اسراييل در اين جلسات حضور داشته‌اند.
اين گزارش افزوده كه نتانياهو در ديدارهاي خود با مشاور امنيت ملي امريكا و وزير خارجه اين كشور و نيز با رييس‌جمهور فرانسه مدعي شده كه اگر نتوانند چاره‌اي براي مساله ايران بينديشند، اسراييل به صورت يكجانبه اقدام خواهد كرد.
پيش از اين نيز يوآو گالانت، وزير دفاع اسراييل روز جمعه در سخنراني در كنفرانس امنيتي بين‌المللي در مونيخ ادعا كرده بود كه ايران در حال مذاكره براي فروش سلاح‌ به حداقل 50 كشور هستند. گالانت همچنين خاطرنشان كرد كه تحريم‌هاي موجود كه ايران را از فروش پهپادها و موشك‌هاي زمين به زمين منع مي‌كند، به ‌طور كامل در پايان سال جاري منقضي مي‌شود. او از جامعه بين‌المللي خواست راه‌حلي بيابند كه باعث تحريم شديدتر شود.
روزنامه اسراييلي هاآرتص روز گذشته در بخش‌هايي از يك گزارش تفصيلي درباره سياست تهاجمي اسراييل در قبال ايران نوشت: يكي از دلايلي كه اسراييل مي‌تواند به خود اجازه دهد درگيري با ايران را در بخش‌هاي وسيعي از خاورميانه افزايش دهد، اين است كه نگرش دولت ايالات‌متحده نسبت به تهران تغيير كرده است. در ماه‌هاي اخير، به نظر مي‌رسد ايراني‌ها تمام تلاش خود را براي خشم امريكا و ديگر كشورهاي غربي انجام داده‌اند. اين ماجراها با امتناع سرسختانه تهران از بازگشت به توافق هسته‌اي، به‌رغم اشتياق واشنگتن، آغاز شد. اين امر با (ادعاي) تصميم ايران براي عرضه هواپيماهاي بدون سرنشين به روسيه براي استفاده در جنگ روسيه عليه اوكراين به اوج رسيد. ايران دلايل خاص خود را براي اتخاذ اين سياست‌ها داشت. اين كشور به‌دنبال تثبيت موقعيت بين‌المللي خود از طريق تقويت روابط استراتژيك با مسكو بود، اما با انجام اين كار، به حساس‌ترين رگ‌هاي عصبي دولت دموكرات در واشنگتن ضربه زد. در اين شرايط، واشنگتن به وضوح با اسراييل بر سر تحركات تهاجمي‌اش تا زماني كه جرقه جنگ منطقه‌اي را نزند، درگير نخواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون