• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5433 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۴ اسفند

خبر

كاردار موقت انگليس به وزارت امورخارجه احضار شد
در پي تداوم اتهام‌زني‌هاي بي‌پايه و اساس انگليس عليه جمهوري اسلامي ايران، خانم ايزابل مارش كاردار موقت سفارت اين كشور در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد. رييس اداره سوم غرب اروپا در اين ملاقات كه روز سه‌شنبه 2 اسفند انجام شد، طرح ادعاهاي بي‌پايه و اساس را تداوم سياست ايران‌هراسي خواند و خواستار توقف اين رويكرد غيردوستانه دولت بريتانيا شد. وي همچنين ضمن سياسي‌كارانه دانستن تحريم‌هاي جديد انگليس افزود كشوري كه شديدترين تبعيض‌ها و اجحاف‌ها را در حق مهاجران و مسلمانان روا داشته و پناهجويان را بر خلاف قوانين بين‌المللي بالاجبار به رواندا منتقل مي‌كند، در جايگاهي نيست كه در مورد حقوق بشر سخن بگويد. وي تصريح كرد، جمهوري اسلامي ايران در چهار دهه گذشته نشان داده كه تسليم جوسازي‌ها و فشار‌هاي خارجي نمي‌شود و بر همين اساس به زودي پاسخ متقابل نسبت به تحريم‌هاي رژيم بريتانيا را اعلام خواهد كرد. خانم ايزابل مارش اعلام كرد مراتب را در اسرع وقت به لندن منعكس خواهد كرد.


احضار سفير ايران و اخراج دو ديپلمات ايراني از آلمان
وزارت امور خارجه آلمان ضمن احضار كاردار ايران در اين كشور، اعلام كرد كه دو نفر از كارمندان سفارت ايران را «غيرقابل قبول» خوانده و از آنها خواسته آلمان را ترك كنند. به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه اورشليم پست، دولت آلمان در پي صدور حكم اعدام براي جمشيد شارمهد، شهروند دوتابعيتي ايراني-آلماني و سركرده گروه تروريستي تندر، اعلام كرد كه كاردار ايران در برلين را احضار كرده است. آنالنا بربوك، وزير امور خارجه آلمان در اين باره گفت: «او [كاردار ايران] مطلع بود كه ما نقض گسترده حقوق شهروندان آلماني را نمي‌پذيريم.» بائربوك افزود: «ما از ايران مي‌خواهيم حكم اعدام جمشيد شارمهد را لغو كرده و مطابق قانون، روند فرجام‌خواهي را براي او امكان‌پذير سازد.» علاوه بر اين، دولت آلمان دو نفر از كارمندان سفارت ايران را «غيرقابل قبول» خوانده و در اعتراض به صدور حكم شارمهد، از آنها خواسته است آلمان را ترك كنند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، با انتشار توييتي به زبان‌هاي آلماني و فارسي صدور حكم اعدام براي جمشيد شارمهد را محكوم كرد و از مقامات ايران خواست اين حكم را لغو كنند. آقاي شولتس در پيام خود نوشته است: «رژيم ايران با هر روش ممكن، با مردم خود مقابله مي‌كند و نسبت به حقوق بشر بي‌اعتناست. حكم اعدام عليه جمشيد شارمهد غيرقابل قبول است. ما آن را به‌شدت محكوم مي‌كنيم و از رژيم ايران مي‌خواهيم اين حكم را لغو كند.»


احضار سفير ايران در اتريش
وزارت امورخارجه اتريش اعلام كرد سفير ايران در وين را فراخوانده است. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، وزارت امورخارجه اتريش چهارشنبه اعلام كرد كه سفير جمهوري اسلامي ايران در وين را در اعتراض به صدور حكم زندان براي يك شهروند اتريشي فراخوانده است. وزارت امورخارجه اتريش همچنين اعلام كرد كه يك شهروند اتريشي در ايران به جرم جاسوسي به هفت سال‌و نيم زندان محكوم شده و به همين دليل سفير ايران را فراخوانده است. وزارت امورخارجه اتريش در ادامه خاطرنشان كرد كه سفير اين كشور در تهران قادر بوده است در مدت زمان بازداشت اين شهروند اتريشي سه بار با او ديدار كند و براي ارايه خدمات كنسولي بيشتر به وي تمام تلاش خود را خواهد كرد.


تلاش امريكا براي جلوگيري از اقدام لندن عليه سپاه
روزنامه انگليسي تلگراف گزارش داد ديپلمات‌هاي جو بايدن بر دولت انگليس فشار مي‌آورند تا مانع اقدام لندن در «تروريستي» اعلام كردن سپاه شوند. به گزارش فارس، روزنامه انگليسي تلگراف گزارش داد ديپلمات‌هاي جو بايدن بر دولت انگليس فشار مي‌آورند تا به‌رغم حمايت وزارت كشور بريتانيا از اقدام عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران، رسما سپاه را «گروه تروريستي» اعلام نكند. طبق اين گزارش به نقل از منابع آگاه وايت هال (خياباني در مركز لندن كه ساختمان‌هاي دولتي و دفتر كابينه دولت در آن قرار دارد)، وزارت خارجه امريكا استدلال كرده كه بريتانيا مي‌تواند نقش كليدي به عنوان مذاكره‌كننده با تهران ايفا كند كه با اين نام‌گذاري تضعيف خواهد شد. به نوشته تلگراف، وزارت خارجه انگليس در حال استفاده از همين استدلال براي مخالفت با پيشنهاد وزارت كشور براي ممنوع كردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است.  اما به نوشته اين گزارش، اين موضوع، با اين واقعيت كه دولت امريكا خودش سپاه را پيش‌تر در فهرست به اصطلاح تروريستي با تصميمي كه در دولت ترامپ گرفته شد قرار داده، در تضاد است. طبق اين گزارش، به رغم فشار وزارت كشور انگليس براي پيش بردن اين اقدام، وزارت خارجه به رياست جيمز كلورلي نسبت به انجام آن هشدار داده و اين سوال را مطرح كرده كه آيا اين اقدام دستيابي به اهداف مورد نظر را محقق خواهد كرد. يكي از نكاتي كه وزارت خارجه انگليس به آن اشاره كرده اين است كه ممنوعيت معمولا عليه گروه‌هايي اعمال مي‌شود كه بخش مركزي دستگاه دولتي يك كشور نيستند. بر اساس گزارش اين روزنامه انگليسي، احتمال مي‌رود ريشي سوناك تصميم نهايي را بگيرد، گرچه مشخص نيست چه زماني اعلام نهايي انجام خواهد شد. گمان اين بود در ژانويه تصميمي گرفته شود اما در بحبوحه اختلافات در دولت انگليس متوقف شد. به تحليل تلگراف «با توجه به روابط نزديك واشنگتن و لندن، فشار وزارت خارجه بايدن مباحث در وايت هال را پيچيده مي‌كند. با اين حال براساس برخي تفسيرهاي بريتانيايي از وضعيت ايالات متحده، مخالفت از سوي وزارت خارجه امريكا در همه بخش‌هاي دولت بايدن ديده نمي‌شود.» به نوشته اين گزارش، گفته مي‌شود كه نخست‌وزير انگليس بعد از تصويب بودجه در مارس، قصد دارد سفري به واشنگتن داشه باشد كه به او فرصت گفت‌وگوي رو در رو با بايدن را مي‌دهد. يك سخنگوي وزارت خارجه امريكا گفته تصميم با خود هر كشور است كه تعيين كند چه اقدامي در ارتباط با سپاه تحت اختيارات قانوني آنها، قابل اجرا و به نفع‌شان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون