• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5436 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۸ اسفند

با شرط و شروطي كه سازمان خصوصي‌سازي گذاشته خريداري براي سرخابي‌ها پيدا مي‌شود؟

مال بد بيخ ريش صاحبش

روزبه دلاور

با گذشت يك ماه از آگهي عرضه ۵۱ درصد از سهام دو باشگاه پرسپوليس و استقلال به صورت بلوكي خبري از مشتري براي سرخابي‌ها نشد و حسين قربان‌زاده، رييس سازمان خصوصي‌سازي در توييتي با عنوان «سرخابي‌ها خريدار نداشتند» بر مسكوت ماندن پروژه واگذاري دو باشگاه مطرح پايتخت مهر تاييد زد‌.  البته اين خبر براي اهالي فوتبال چندان هم غيرپيش‌بيني نبود‌، از آنجايي كه هنوز تكليف بدهي‌ها به صورت شفاف و ريز مشخص نشده است و بعضي از اعضاي باشگاه استقلال ادعاي داشتن اموال به نام باشگاه تاج در خارج از كشور را دارند مشخص بود كه كمتر خريداري حاضر شود پا پيش بگذارد اما شرايط مبهم در بدهي و اموال با تبليغات گسترده خصوصی‌سازي و تلاش براي شفاف‌سازي آن، تا حدودي ميل را در مشتري‌هاي پر و پا قرص اين دوباشگاه به وجود آورد تا اينكه شرط و شروط هيات واگذاري بازهم مانعي شد براي خريداران اقتصادي. خريداراني كه بيشتر در چشم هوادار اين دو باشگاه هستند و از روي علاقه خواهان مالكيت آن مي‌باشند. 

شرط يا گروكشي؟ 
يكي از شرط‌هاي عجيب و غريب كه سبب مي‌شود خريدار سايه سنگين دولت را تا سال‌ها روي سر اين دو باشگاه احساس كند تعيين رتبه براي اين دو تيم در جدول بازي‌ها است! هيات واگذاري در‌ بندي به خريدار متذكر مي‌شود كه چنانچه رتبه اين دو تيم پايين‌تر از حدي كه آنها انتظار دارند باشد مالكيت دوباره به دولت بازگردد! شرط عجيبي كه تا مدتي هم سوژه رسانه‌ها و فضاي مجازي شده بود‌! مگر مي‌شود مالك حقيقي يا حقوقي براي اين دو باشگاه پيدا كنيد كه هزينه‌هاي جاري باشگاه را تقبل كند و باشگاه را با قيمت كلان خريداري شده در گروي دولت قرار دهد؟ البته بنابر اعلام رييس خصوصي‌سازي قرار است در هيات واگذاري شرايط و قيمت اين دو باشگاه بازنگري شود. 
سرمايه‌گذاري بدون بازگشت؟ 
نكته ديگري كه به ابهامات واگذاري اضافه كرده منبع يا منابع مالي اين دو باشگاه براي درآمدزايي است، آن هم در فوتبالي كه قانون كپي رايت در آن رعايت نمي‌شود و دو باشگاه مستاجر يك ورزشگاه هستند و خبري هم از حق پخش نيست. بدون شك خريداراني كه براي خريد دو باشگاه پا پيش مي‌گذارند از علاقه‌مندان سرخابي‌ها هستند اما اين دليل نمي‌شود و عقلاني هم نيست كه هزينه كلان بدون بازگشت داشته باشند. در فوتبال زيان‌ده كه چشم اميد شركت‌هاي خصوصي براي درآمدزايي به حق پخش تلويزيوني بازي‌ها است آيا بهتر نيست اول تكليف آن را روشن كرد؟ به نظر مي‌رسد هيات واگذاري اگر راضي به واگذاري اين دو باشگاه شده با اين طريق واگذاري ره به جايي نخواهد برد و اين دو تيم كماكان زير چتر دولت بايد به حيات خود ادامه دهند مگر آنكه تغيير جدي در واگذاري و پيگيري براي احقاق حق اين دو باشگاه از طريق حق پخش به ثمر بنشيند‌.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون