• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5441 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۴ اسفند

كنفرانس خبري رافائل گروسي در وين:

ايران تعهد داد كه ميزان بازرسي‌ها بر مبناي توافق پادمان افزايش پيدا كند

رافائل گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، به محض ورود به وين در كنفرانس خبري با حضور خبرنگاران در مورد سفر به تهران گفت: «اين ديدار براي من بسيار مهم بود. فرصتي براي ديدار با رييس‌جمهور و وزير خارجه و همتايانم در برنامه هسته‌اي ايران. به دليل عدم نتيجه در تعامل‌هاي‌مان با ايران، به علاوه دو مشكل جديد در برخي از تاسيسات هسته‌اي از جمله كشف ذرات با غناي بسيار بالا، براي من بسيار مهم بود كه در سطح بالا مذاكرات كنم و نتايجي به دست بياورم.» وي در پاسخ به سوالي در اين مورد كه آيا در نشست شوراي حكام قطعنامه‌اي عليه ايران صادر مي‌شود يا نه پاسخ داد كه اين سوال به كشورهاي عضو شورا مربوط است و آنها تصميم مي‌گيرند كه اين كار را انجام دهند يا نه.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا در اين سفر در مورد تاسيسات اعلام نشده ادعايي با مقام‌هاي ايراني صحبت كرديد، گفت: «همان‌گونه كه مي‌توانيد تصور كنيد، زماني كه با رييس‌جمهور يا وزير امورخارجه ديدار مي‌كنم، مسائل فني را مورد بحث قرار نمي‌دهيم، بلكه در مورد چگونگي همكاري‌ها صحبت مي‌كنيم. روح سفر من اين بود. ما درك صريحي داشتيم كه بايد برخي اقدامات قطعي را خيلي زود آغاز كنيم.» وي پاسخ به سوالي در مورد ضرورت غني‌سازي ۶۰ درصد در ايران گفت: «لزومي ندارد كه آنها به من توضيحي بدهند كه چرا در سطح ۶۰درصد غني‌سازي مي‌كنند. چيزي كه مهم است ما بايد بتوانيم راستي‌آزمايي كنيم كه چگونه اين كار را انجام مي‌دهند. آنها ميزاني كه مي‌خواهند غني‌سازي كنند اعلام مي‌كنند و ما نظارت مي‌كنيم.»
وي در مورد برنامه همكاري پيش رو ميان ايران و آژانس توضيح داد: «ما دنبال نتيجه هستيم و به همين دليل بود كه به اين مذاكرات نياز داشتيم. ما بر برخي از اقدامات قطعي موافقت كرديم كه شامل برخي دسترسي‌ها مي‌شود و ما در مورد ارزيابي‌ها و نتايج‌مان گزارش خواهيم داشت. برخي ديدارهاي فني را خيلي زود آغاز مي‌كنيم. اگر مي‌خواهيد كه به شما بگويم كه مثلا فلان روز و فلان ساعت به مريوان يا توغوزآباد مي‌رويم، نمي‌توانم به شما بگويم. اما مي‌توانم بگويم كه ما توافق كرديم برخي دسترسي‌ها به مكان‌ها، افراد و تجهيزات داشته‌باشيم.» وي تاكيد كرد: «من فكر مي‌كنم كه حرف‌هاي من شنيده شد و فكر مي‌كنم كه به زودي نتايج را مي‌بينيم.» وي تاكيد كرد بر اساس توافق‌هايي كه در تهران داشت برخي از نظارت‌هايي كه در گذشته متوقف شده‌بود از سر گرفته‌ مي‌شود. وي گفت: «در طول ماه‌هاي گذشته برخي كاهش‌ها در موضوع نظارت‌ها در راستي‌آزمايي‌ها اتفاق افتاده‌بود، ما توافق كرديم كه اين نظارت‌ها دوباره برقرار شود. قرار است كه بر روي اين توافق كنيم. من همواره نسبت به از بين رفتن استمرار دانش هشدار داده‌بودم و داريم در برخي از محل‌ها كه بسيار مهم است، اطلاعات‌مان را از دست مي‌دهيم كه مي‌تواند بر احياي برجام اثر بگذارد.» وي ادامه داد: «ما بر اساس توافق‌هاي پادماني به ايران گفتيم كه برخي از تاسيسات به نظارت‌هاي بيشتر نياز دارد و ايراني‌ها موافق كردند. » وي در مورد كشف ذرات ۸۴ درصد در تاسيسات غني‌سازي ايران گفت: «ما در مورد انگيزه‌ها قضاوت نمي‌كنيم، ما يك رويداد را ديديم كه نياز به روشن‌سازي دارد. در برخي از اين تاسيسات گاهي اوقات ممكن است كه برخي پیک‌ها رخ دهد. ما ذرات با غني‌سازي با غناي بالاتر ديديم، اما در مجموع مشاهده كرديم كه غني‌سازي در اين سطح ادامه نداشت و مواد غني‌سازي در اين سطح انباشت نشده است. ما بايد با اپراتور صحبت كنيم و شكل تركيب‌بندي آبشار سانتريفيوژ را بررسي كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون