• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5441 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۴ اسفند

حمله به ترامپ در «خانه ترامپ»

نيكي هيلي و مايك پمپئو، كانديداهاي احتمالي انتخابات مقدماتي 2024 كنفرانس اقدام سياسي محافظه‌كاران را با حمله به ترامپ آغاز كردند؛ واكنش حاضران اما مطابق ميل آنها نبود

محمدحسين لطف‌الهي

كنفرانس اقدام سياسي محافظه‌كاران در سال 2023 كم‌فروغ‌تر از هميشه بود و چهره‌هاي اصلي حزب جمهوري‌خواه و شخصيت‌هايي كه كارشناسان و نظرسنجي‌ها شانس بيشتري براي پيروزي آنها قائل بودند، تصميم گرفتند در اين كنفرانس حضور پيدا نكنند. با اين وجود، براي جمهوري‌خواهاني كه مي‌خواهند اثربخشي پيام خود را در برابر راستگراترين جريان از حزب آزمايش كنند، كنفرانس اقدام سياسي محافظه‌كاران همچنان يك اتفاق مهم به حساب مي‌آيد. براي چهره‌هايي مانند مايك پمپئو، وزير خارجه پيشين ايالات متحده و نيكي هيلي، فرماندار پيشين كاروليناي جنوبي اين كنفرانس فرصتي براي حمله به محبوب‌ترين چهره در حزب جمهوري‌خواه بود. پمپئو روز جمعه 3 مارس به وقت محلي در كنفرانس اقدام سياسي محافظه‌كاران گفت: «ما نمي‌توانيم مانند چپ‌گرايان باشيم و از رهبراني سلبريتي در حوزه سياسي تبعيت كنيم كه شخصيت شكننده‌اي دارند و از پذيرش واقعيت سر باز مي‌زنند. ما نمي‌توانيم تقصير كار خود را گردن ديگران بيندازيم. بايد مسووليت‌پذير باشيم و اين به كساني بازگردد كه پا پيش مي‌گذارند و رهبري را در حزب بر عهده مي‌گيرند.» هرچند در اين بخش از سخنراني مايك پمپئو كه به عنوان يكي از كانديداهاي احتمالي حزب جمهوري‌خواه در انتخابات رياست‌جمهوري 2024 از او ياد مي‌شود نامي از دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين ايالات متحده به ميان نمي‌آيد اما به وضوح وزير خارجه پيشين امريكا با اين جملات ترامپ را هدف گرفته بود.
روزنامه واشنگتن پست در تحليل اين رفتار او مي‌نويسد: «پمپئو از آوردن اسم خودداري مي‌كند تا راه را براي انكار منظور اصلي خود باز بگذارد و با خشم طرفداران رييس‌جمهور سابق مواجه نشود. اما در واقعيت هيچ سلبريتي سياسي شناخته ‌شده‌تري در مقايسه با دونالد ترامپ وجود ندارد. اشاره به عدم پذيرش واقعيت نيز به نظر مي‌رسد در خصوص انكار نتايج انتخابات رياست‌جمهوري سال 2020 از سوي ترامپ باشد.» گمانه‌زني‌هاي زيادي درباره دلايل اين اقدام پمپئو وجود دارد. برخي تحليلگران معتقدند كه او مي‌خواهد به آرامي از مسير رفته بازگردد. 7 نوامبر 2020، از نتايج انتخابات رياست‌جمهوري رونمايي و جو بايدن به عنوان پيروز انتخابات معرفي شد. سه روز بعد، در حالي كه ترامپ مرتبا نتايج را زير سوال مي‌برد، از پمپئو پرسيده شد كه انتقال قدرت در وزارت امور خارجه چگونه مديريت خواهد شد و او پاسخ داد: «يك انتقال آرام به دولت دوم ترامپ را شاهد خواهيم بود.» پمپئو چنان درباره نتايج انتخابات صحبت كرد كه گويا واقعا ترديدهايي جدي و قانوني در اين خصوص مطرح است و هنگامي كه اظهارات او بازخوردهاي زيادي گرفت، فاكس از پمپئو پرسيد «آيا واقعا چنين منظوري داشت؟» پمپئو ترجيح داد اخم كند. در آن زمان ترامپ به‌ شدت از اقدام پمپئو خشنود شد و در اظهارنظري عجيب گفت: «به همين دليل است كه مايك در كلاس خود در وست پوينت شاگرد اول بود.»
چند هفته بعد، پمپئو كماكان حاضر به پذيرش پيروزي دموكرات‌ها نبود اما ترجيح داد از اظهارنظر خودداري كرده و به مرور خود را از صحنه تقابل كنار بكشد.
علاوه بر اين، هرچند پمپئو نام ترامپ را به زبان نياورد اما حمله او به ترامپ يك حمله كاملا شخصي بود. پيش از اين، بيشتر حملاتي كه از درون حزب جمهوري‌خواه عليه ترامپ مطرح مي‌شد به عملكرد ضعيف او در سه انتخابات 2018، 2020 و 2022 بازمي‌گشت اما پمپئو ترجيح داد ابتدا ترامپ را يك «سلبريتي سياسي» بنامد و سپس از «شخصيت شكننده» او سخن بگويد. اين نوع حمله، با حملاتي كه اخيرا از سوي تحريريه برخي نشريات محافظه‌كار نظير نيويورك‌پست به ترامپ صورت گرفته بود شباهت‌هاي بسياري دارد.
پمپئو در بخشي ديگر از سخنراني خود به انتقاد از «قدرت‌بخشي بيش از حد به دولت به اسم محافظه‌كاري» پرداخت. هرچند او مستقيما دولت پيشين و مساله افزايش 8 تريليون دلاري بدهي‌هاي دولت در آن دوره را به عنوان مثال مطرح كرد اما تحليلگران مي‌گويند اين مساله به او اجازه مي‌دهد در آينده به كانديداهاي احتمالي ديگري نظير ران ديسانتيس، فرماندار فلوريدا نيز حمله كند.
پمپئو گفت: «هر دولتي، چه جمهوري‌خواه و چه دموكرات، تريليون‌ها دلار به بدهي ما اضافه كرد. اين به‌ شدت، غيرمحافظه‌كارانه است. دولت ترامپ - دولتي كه من در آن خدمت كردم - ۸ تريليون دلار بدهي جديد اضافه كرد. اين شايسته نيست و نمي‌تواند ادامه يابد. بازگرداندن اعتماد، كار سختي خواهد بود و فقط با يك سخنراني مبارزاتي انجام نخواهد شد.»
از سوي ديگر نيكي هيلي، كه ماه گذشته آمادگي‌اش براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۴ را اعلام كرد، ضمن آنكه بر نكاتي انگشت گذاشت كه پمپئو نيز به آنها اشاره داشت، گفت حزب جمهوري‌خواه در 7 مورد از 8 انتخابات رياست‌جمهوري اخير موفق به كسب اكثريت آرا نشده است؛ هرچند در برخي از آنها نامزد جمهوري‌خواهان به كاخ سفيد راه پيدا كرد. او ناتواني جمهوري‌خواهان در كسب اكثريت آراي شهروندان در انتخابات‌هاي رياست‌جمهوري امريكا را نوعي شكست براي حزب متبوعش دانست و گفت او در مقام نامزد جمهوري‌خواه انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۲۴، برنامه‌اي دارد كه نه تنها به پيروزي جمهوري‌خواهان بلكه به پيروزي كل مردم امريكا منجر خواهد شد. 
استقبال از پمپئو و هيلي در اين نشست چندان مناسب نبود. حاضران در سالن با صداي بلند فرياد مي‌زدند كه «ما ترامپ را دوست داريم، ما ترامپ را دوست داريم.» آسوشيتدپرس مي‌نويسد: «شرايط براي نيكي هيلي چندان مناسب نبود و او و همراهانش مجبور شدند به سرعت به داخل يك آسانسور رفته و سالن را ترك كنند.»
روزنامه نيويورك‌تايمز در تحليل اين نشست نوشته است: «اين گردهمايي نشان داد كه آوردن نبرد انتخابات مقدماتي به كنفرانس اقدام سياسي محافظه‌كاران كه خانه ترامپ به حساب مي‌آيد تا چه اندازه خطرناك است. در سال‌هاي اخير اين كنفرانس به ميداني براي تاخت و تاز طرفداران چهل و پنجمين رييس‌جمهور امريكا و طرفداران شعار امريكا را دوباره باشكوه ‌سازيد، بدل شده است.» ترامپ قرار است شامگاه شنبه به وقت محلي (صبح امروز يكشنبه به وقت تهران) در CPAC سخنراني كند.
جان فردريكز، مجري برنامه راديويي و از هواداران ترامپ مي‌گويد: «به ياد داشته باشيد كه شما در CPAC حضور نداريد بلكه در TPAC حاضر شده‌ايد. به همين دليل هم است كه كانديداهاي و رقباي احتمالي رييس‌جمهور پيشين امريكا ترجيح داده‌اند به جاي حضور يافتن و هو شدن از حاضران قيد حضور در CPAC را بزنند.» 
خبرنگار اي‌بي‌سي‌ نيوز در توصيف فضاي نشست مي‌نويسد: «بسياري از حاضران تاكيد دارند كه تا زماني كه دونالد ترامپ در رقابت‌هاي انتخاباتي حضور داشته باشد به هيچ كس ديگري جز او راي نخواهند داد. آدام رادونا، تاجر و از كساني كه به عنوان مهمان به كنفرانس اقدام سياسي محافظه‌كاران دعوت شده تصريح مي‌كند تنها در صورتي كه ترامپ نباشد حاضر مي‌شود به فردي مانند نيكي هيلي راي بدهد.»
يكي ديگر از حاضران در نشست فوق مارجري تيلور گرين، عضو محافظه‌كار مجلس نمايندگان امريكاست. او كه يكي از حاميان ترامپ به شمار مي‌رود، به‌شدت به پمپئو و نيكي هيلي حمله كرد: «من هر هفته با ترامپ صحبت مي‌كنم و به نظر من سياست‌هاي او قابل ستايش است.» گرين افزود: «خوب است كه آنها نامزد مي‌شوند اما پيروز نمي‌شوند. ترامپ در انتخابات مقدماتي حضور خواهد داشت و من نمي‌دانم آنها واقعا چرا در رقابت حضور يافته‌اند.»
نظرسنجي جديد دانشگاه امرسون نشان مي‌دهد كه با نزديك شدن فصل كارزار انتخاباتي سال ۲۰۲۴، دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري سابق ايالات متحده، نسبت به مجموعه رقباي جمهوري‌خواه بالقوه‌اش در انتخابات درون‌ حزبي، برتري چشمگيري دارد و از حمايت ۵۵ درصد راي‌دهندگان خوداعلامي حزب جمهوري‌خواه برخوردار است. ران دسانتيس، فرماندار فلوريدا، نزديك‌ترين رقيب ترامپ در تلاش او براي دست‌ و پنجه نرم كردن مجدد با جو بايدن، رييس‌جمهوري ايالات متحده، از يك هزار و ۶۰ شركت‌كننده در اين نظرسنجي فقط توانست پشتيباني يك‌چهارم راي‌دهندگان انتخابات فرضي مقدماتي حزب جمهوري‌خواه را به دست آورد. يعني 4 درصد كمتر از ۲۹ درصدي كه در نظرسنجي مشابهي در ماه پيش گفته بودند از دسانتيس حمايت خواهند كرد. تنها دو چهره سرشناس ديگر حزب جمهوري‌خواه توانستند بيش از يك درصد آراي شركت‌كنندگان را به دست آورند كه مايك پنس، معاون پيشين رياست‌جمهوري و نيكي هيلي، سفير پيشين ايالات متحده در سازمان ملل بودند. پنس 8 درصد و هيلي فقط 5 درصد آراي شركت‌كنندگان را به دست آوردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون