• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5442 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۵ اسفند

ويژگي‌هاي اتاق مطلوب

مصطفي هاشمي

اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي در استان‌ها و كشور، جايگاهي قانوني دارد كه در مصوبات مختلف مجلس و ساير نهادها مورد توجه و تاكيد قرار گرفته است. 

مهم‌ترين نقشي كه براي اتاق‌ها ترسيم شده، ارايه مشاوره به قواي سه‌گانه حكومتي است كه قانون بهبود مستمر فضاي كسب و كار، اين جايگاه را به رسميت شناخته است. با اين حال اين پرسش مطرح است كه چرا اتاق‌ها در اجراي اين نقش خود با حركت سينوسي مواجه هستند و گاه دستاوردهاي بزرگي را براي اقتصاد كشور به ارمغان مي‌آورند و گاه از اجراي وظايف قانوني خود باز مي‌مانند.  كارايي يك اتاق، در گروي انتخاب تيم مديريتي حرفه‌اي است. هر گاه سرنوشت يك اتاق به فعالان اقتصادي واقعي و داراي شناسنامه كاري شفاف سپرده شده، آنها توانسته‌اند به اتكاي پشتيباني و همراهي شبكه اعضا و همچنين شناخت درست از مسائل كسب و كار، فعاليت‌هايي راهگشا داشته باشند. اما هرگاه فعالان اقتصادي عضو اتاق غفلت كرده و اجازه داده‌اند كه افراد فاقد كسب و كار جدي سكاندار اتاق شوند، شاهد انحراف اتاق از اهداف حرفه‌اي و بنيادين و سقوط به مسائل حاشيه‌اي و انواع فساد بوده‌ايم.  اتاق مطلوب، خود را مدافع منافع همه اعضاي خود مي‌داند و از لابي‌گري‌هاي شركتي پرهيز مي‌كند و مي‌كوشد مشكلات كاري از سر راه همه شركت‌ها برداشته شود. اتاق ايده‌آل، به جاي چانه‌زني براي برخي اعضاي خود، بهبود همگاني فضاي كسب و كار را هدف خود مي‌داند و در راستاي توسعه ملي، نشانه‌گذاري مي‌كند.  اتاق‌هاي بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي زماني مي‌توانند بهترين تاثير را بر اقتصاد كشور برجاي بگذارند كه پتانسيل‌هاي كارشناسي خود را تقويت كنند و اين مهم، زماني تحقق خواهد يافت كه افرادي با افق ديد وسيع در راس اتاق‌ها قرار گيرند. اما اگر خداي نكرده برخي افراد كوته‌نگر، زمامدار امور شوند، سقفي شيشه‌اي و نامرئي بر فراز ساختار اداري اتاق‌ها نصب مي‌كنند تا جايگاه‌هاي كارشناسي، به افراد فاقد تخصص، صرفا بله قربان‌گو و آشنايان ناآگاه دور و نزديك‌شان سپرده شود. اتاق ايده‌آل، اتاقي است كه براي مسائل كشور راه‌حل‌هاي حرفه‌اي ارايه كند و اين مهم تحقق نمي‌يابد مگر اينكه بزرگاني مديريت اتاق‌ها را برعهده بگيرند كه به واسطه خوشنامي، تجربه و تعهدشان، قادر باشند همه فعالان اقتصادي شناسنامه‌دار را زير چتر اتاق براي هم‌انديشي و ارايه رهنمون به مسوولان، گرد هم آورند.
اگر امروز كشور با مشكلات عديده اقتصادي دست و پنجه نرم مي‌كند، بخشي از مسووليت اين وضعيت بر عهده بعضي مديران اتاق‎هاي بازرگاني است كه نتوانسته‌اند اتاق را از سياست‌زدگي، انزوا يا قبيله‌گرايي مصون بدارند. اميد كه با مشاركت گسترده و هوشمند همه فعالان اقتصادي در انتخابات اخير اتاق‌ها، شاهد رفع اين نقيصه و بهبود عملكرد اتاق‌هاي سراسر كشور باشيم.فعال اقتصادي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون