• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5442 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۵ اسفند

كدام پيام‌رسان امن‌تر است؟

 امنيت پيام‌رسان به‌ زبان ساده يعني كسي از اطلاعاتي كه شما در شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك مي‌گذاريد، باخبر نشود و دسترسي به اطلاعات شخصي تنها توسط مخاطبي كه مي‌خواهيد، ممكن باشد. به گزارش خبرگزاري تسنيم، تجارتي را تصور كنيد كه هر روز، داد و ستدهاي متفاوت و بسياري را تجربه مي‌كند، كسب ‌و كاري كه دنياي اقتصادي آن با گردش‌هاي متعدد مالي، شماره‌حساب و رقم‌هاي متعددي سر و كار دارد. مشتريان و شركت‌هاي متفاوت از كسب ‌و كار موردنظر، خدمات و محصول دريافت و به‌ازاي آن مبالغي بسته به نوع خدمت دريافت‌شده به شركت موردنظر واريز مي‌كنند. پول در جريان، روح يك تجارت را تشكيل مي‌دهد و طبيعي است كه امنيت مبالغ و اطلاعات حساب‌ها براي صاحبان كسب ‌و كار اهميت بسياري داشته باشد. اما كار وقتي دشوارتر مي‌شود كه پاي نقل و انتقالات مجازي به ميان مي‏‌آيد. سرعت بالاي فعاليت‏هاي تجاري در روزگار ما، حتي مجالي براي مكالمه‌هاي تلفني و توضيح مبادلات بانكي يا ارايه سند‌هاي مالي باقي نمي‌گذارد. فعاليت‏هايي كه تماما مي‏‌بايست با اتصال به اينترنت و از طريق اپليكيشن‏ها صورت گيرد، سبب شده است مساله امنيت و عدم دسترسي هكرها به حساب‌هاي مالي به مهم‌ترين دغدغه صاحبان سرمايه يا مديران كسب‌ و كارهاي بزرگ و خرد بدل شود،  همين موضوع سبب رقابتي تنگاتنگ ميان پلتفرم‏ها شده است؛ بسترهايي كه مي‏‌كوشند با ارايه امن‏ترين خدمات توجه مشتريان بيشتري را به خود جلب كنند، موضوعي كه ميان پيام‌رسان‌ها نيز اهميت بسياري دارد؛ چراكه امروزه اغلب روابط ما به ‌جهت سهولت و سرعت، با پيام‌رسان‌ها انجام مي‌شود. پيام‌رسان‌ها رسالت مهمي براي جلب اعتماد مخاطبان خود دارند، زيرا از عكس‌هاي شخصي گرفته تا اطلاعات مهم حساب بانكي اشخاص حقيقي و حقوقي در اين پلتفرم‌ها منتقل مي‌شود. در ادامه همراه ما باشيد تا امنيت فضاهاي سايبري و به‏‌ويژه پيام‌رسان‌ها را با هم بيشتر بررسي كنيم.
امنيت پيام‌رسان به ‌زبان ساده
امنيت پيام‌رسان به ‌زبان ساده، يعني كسي از اطلاعاتي كه شما در شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك مي‌گذاريد، باخبر نشود و دسترسي به اطلاعات شخصي تنها توسط مخاطبي كه مي‌خواهيد، ممكن باشد. افراد سودجو مي‌توانند سازمان‌، شركت‌، هكر، رسانه يا تمام ارگان‌هايي باشند كه اطلاعات شما براي آنها منفعتي دارد، اطلاعات شما نيز تمام چيزي است كه درون پيام‌رسان‌ها و چت‌هاي خود وارد مي‌كنيد، اين موارد شامل عكس، پيام، شماره تلفن، اي‌ميل، آدرس، موقعيت مكاني، نام كاربري، اطلاعات هويتي و تمام مواردي است كه با مخاطبان خود رد و بدل مي‌كنيد. 
طريقه برنامه‌نويسي مهم است
اصلي‌ترين عامل يا به ‌نوعي روش براي امن‌‌تر كردن يك پلتفرم، رمزگذاري سراسري آن و استفاده از زبان برنامه‌نويسي مناسب و ايمن براي ارايه بستري مناسب است. رمزگذاري سراسري كه به آن  END TO END مي‌گويند، به اين معني است كه پيام از سرور فرستنده رمزگذاري و توسط سرور‌گيرنده رمزگشايي مي‌شود. با اين روش اطلاعات به‌صورت خصوصي، دراختيار دو كاربر يا گروه‌ها و سوپرگروه‌ها قرار مي‌گيرد. پيام‌رسان‌هاي داراي طراحي رمز‌گذاري ‌شده، مزيت نسبي بيشتري نسبت به ديگر رقباي خود دارند، زيرا اقبال به سوي آنها بيشتر است، پيام‌رسان‌هايي همچون تلگرام، واتس‌آپ، اينستاگرام و پيام‌رسان‌هاي داخلي همچون روبيكا از اين شيوه رمزگذاري استفاده مي‌كنند.
به‌ عبارت ديگر، رمزگذاري فرآيندي است كه طي آن محتواي داده‌هاي شما، به ‌طور نامنظم كنار يكديگر قرار مي‌گيرند؛ در واقع پازلي تشكيل مي‌شود كه تنها فرد دريافت‌كننده مي‌تواند آن را تكميل و به متن قابل خواندن تبديل كند. به ‌طور كلي نوع رمزگذاري تعيين مي‌كند كه چه‌ كسي مي‌تواند كليد رمزگشايي متن ناخواناي غيرقابل فهم را دراختيار داشته باشد.
هكرها از كجا اطلاعات را مي‌دزدند؟ 
براي ورود به هر پيام‌رساني، لازم است اطلاعات شخصي از جمله نام، اي‌ميل، شماره تلفن همراه و برخي اطلاعات ديگر را نيز وارد كنيد، در واقع كاربران حاضر در پلتفرم موردنظر، شما را با نام كاربري كه مختص به خودتان است مي‌شناسند، علاوه بر آن در اين قبيل پيام‌رسان‌ها همان‌طور كه گفته شد، اطلاعات مهمي از جمله عكس‌هاي خصوصي، اطلاعات حساب بانكي و مبادلات تجاري و بسياري از اطلاعات محرمانه ديگر نيز رد و بدل مي‌شود.  تمام عكس‌ها، پيام‌ها، اي‌ميل‌ها، شماره تلفن‌ها و به ‌طور كلي اطلاعاتي كه به اين سرويس‌ها مي‌دهيد، در محلي ذخيره مي‌شوند، به عنوان مثال، زماني كه با تلفن همراه فرد ديگري يا سيستم شخصي خود در محل كارتان، به حساب كاربري‏‌تان در پيام‌رسان‌هاي متفاوت وارد مي‌شويد، تمامي چت‌ها، گروه‌ها و كانال‌هايي را، كه روي گوشي موبايل‌تان بوده است، مي‌توانيد دوباره ببينيد، اين موضوع نشان مي‌دهد كه همه اطلاعات روي ديتابيس و سروري ذخيره مي‌شود كه اگر شركت طراح پيام‌رسان، آن را رمزگذاري سراسري نكرده باشد، دسترسي به داده‌ محرمانه كاربران براي هكرها مثل آب خوردن است!
كلام آخر
پيام‌رسان‌هاي بين‌المللي و داخلي بسياري وجود دارند كه از امنيت بالايي برخوردارند. بسياري از پلتفرم‌هاي مطرح و مشهور بين‌المللي، رمزگذاري سراسري را از ابتدا اعمال و اعتماد مخاطبان خود را جلب كرده‌اند. بسياري از برنامه‌نويسان پيام‌رسان‌هاي داخلي نيز علاوه بر ايجاد جذابيت محتوايي و بصري، راه امن و حريم خصوصي را براي كاربران خود ايجاد كرده‌اند. متخصصان امنيت سايبري معيارهاي متفاوتي براي يك پلتفرم امن دارند كه آيتم‌هاي مختلفي را شامل مي‌شود. با اين اوصاف فراهم كردن فضايي كه كاربر بدون دغدغه بتواند اطلاعات خود را بارگذاري كند، مهم‌ترين و شايد دشوارترين وظيفه يك پيام‌رسان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون