• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5443 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۶ اسفند

از بازگشت آقاي كلين شيت تا ظهور و پرورش يك پديده

پرسپوليس ستاره‌محور نيست، ستاره‌ساز است

روزبه دلاور

بسياري از هواداران پرسپوليس تصورش را هم نمي‌كردند كه تيم‌شان در جدول، پس از عقب ماندن از سپاهان خيلي زود به شرايط ايده‌آل بازگردد. البته نااميدي پرسپوليسي‌ها بي‌دليل هم نبود، باتوجه به اينكه شاگردان گل‌محمدي در حساس‌ترين مقطع از فصل، فاصله پنج امتيازي با تيم دوم جدول را ازدست دادند و نمايش پرسپوليس در درون زمين هم چنگي به دل نمي‌زد اين ذهنيت شكل گرفت كه پرسپوليس قافيه قهرماني را به سپاهان باخته است. اما قهرمان پنج دوره از شش دوره آخر ليگ دوباره پا گرفت و حالا نفس‌هايش پشت گوش سپاهاني‌ها احساس مي‌شود. پرسپوليس با كنار گذاشتن رقيب اصفهاني در رقابت‌هاي جام حذفي براي رسيدن به صدر بايد از پس اين تيم بربيايد. آنها با برد در تهران آسمان ليگ را دوباره به رنگ سرخ در مي‌آورند‌. اتفاقي كه اگرچه كار آساني نيست و شكست دادن سپاهان در آزادي هم فرآيند بسيار دشواري است اما همين كه حالا سرنوشت رسيدن يا ماندن در صدر جدول به بازي رودروي اين دو تيم ربط دارد صرف‌نظر از جذابيت ليگ، اين يعني پرسپوليس به دوران اوج بازگشته است. براي بررسي اينكه پرسپوليس چگونه به كورس قهرماني برگشته به وضعيت بعضي از نفرات اين تيم كه در چند بازي اخير اين تيم عملكرد درخشاني داشتند، پرداختيم‌.


پرسپوليس نه آقاي گل دارد و نه آقاي پاس گل
با نگاهي به جدول موثرترين بازيكنان ليگ مشخص مي‌شود كه پرسپوليسي‌ها اعتقادي به بازيكن تك‌محور يا ستاره در اين فصل ندارند! در جدول برترين گلزنان ليگ لوكاديا، مهاجم هلندي اين تيم وجود دارد كه در نيم فصل عطاي ماندن در ايران و رقابت براي كسب آقاي گلي در ليگ برتر كشورمان را زد و به هلند بازگشت و در جدول برترين پاسورهاي ليگ اوضاع براي مهدي ترابي كمي بهتر از قبل شده است. ترابي كه پس از مدت‌ها در دو هفته گذشته پايش به گلزني باز شده نامش در بين موثرترين بازيكنان ليگ هم نيست! نكته عجيب‌تر اينكه نام سعيد صادقي، بازيكن گل‌سازي كه از او به عنوان شاه‌مهره نقل و انتقالات ياد مي‌كردند در بين برترين‌هاي پرسپوليس هم نيست و دانيال اسماعيل‌فر بعد از ترابي عملكرد بهتري در پاسوري براي پرسپوليس داشته است.


آقاي كلين شيت هنوز اينجاست!
يكي از دلايل موفقيت‌هاي پرسپوليس در فصل جاري بدون ترديد عليرضا بيرانوند است. بيرانوند چه در ليگ و چه در جام حذفي عصاي دست يحيي گل‌محمدي بود و با اينكه پرسپوليس بهترين تيم دفاعي ليگ را ندارد اما آمار گل خورده آنها براي يك تيم مدعي، مطلوب تلقي مي‌شود. ضمن اينكه بيرانوند با ۱۲ كلين‌شيت بهترين آمار را در بين گلرهاي ليگ برتري در كنار حسين پورحميدي (با يك بازي كمتر) به ثبت رسانده است. نكته قابل توجه اينكه دروازه‌بان لرستاني پرسپوليس زماني كه از اين تيم جدا شد و به فوتبال اروپا رفت چندان وضعيت مناسبي نداشت و وضعيت خط دروازه پرسپوليس هم باوجود حامد لك قابل اطمينان نبود اما به نظر مي‌رسد بيرو و پرسپوليس براي احياي خود به يكديگر نياز داشتند و اكنون وضعيت هم براي پرسپوليس و هم براي بيرانوند بهتر از قبل شده است.


ظهور و پرورش يك پديده
اگر در آغاز فصل از اهالي فوتبال مي‌پرسيديم با وجود ستارگاني چون سروش رفيعي و سعيد صادقي و اميد عاليشاه و... جايگاه محمد عمري كجاست؟ در جواب اگر به طرح اين سوال ما نمي‌خنديدند مي‌گفتند عمري نامي را نمي‌شناسيم! طبيعي هم بود. اصلا كدام مربي به جاي آن همه ستاره به يك جوان گمنام بازي مي‌دهد؟ اما يحيي اين ريسك را كرد و انصافا عمري هم با درخشش خيره‌كننده جواب اعتماد او را داد. عمري در چند بازي حساس پرسپوليس كار را براي اين تيم درآورد و اوج درخشش او نيز در مقابل تراكتور بود كه در يك نيمه با يك گل و يك پاس گل نسخه حريف را پيچید! بدون شك در مسير قهرماني ليگ اين جوان مي‌تواند نقشي تعيين‌كننده را ايفا كند.


بازگشت  به  اوج  در  بهترين  زمان  ممكن
وحيد اميري و مهدي ترابي و حتي سيامك نعمتي و مهدي عبدي در اين فصل به دلايل مختلف از شرايط آرماني به دور بودند اما هر چه از بازي‌ها سپري شد وضعيت براي آنها هم به‌ طور ايده‌آلي پيش رفت. اميري كه مدت‌ها مصدوم بود در نقش دفاع چپ به خوبي جا افتاده اما در زمان حمله هنوز هم زهردار است، ترابي با دو گل در دو هفته اخير و پاس گل‌هاي تماشايي نشان داده نمي‌خواهد فصل كابوس‌واري را پشت سر بگذارد و سيامك نعمتي هم در مقابل سپاهان در جام حذفي نشان داد در صورتي كه زمان بازي بيشتري داشته باشد اين‌بار به سادگي آن را از دست نخواهد داد، مهدي عبدي هم در دو بازي آخر پرسپوليس در اندك دقايقي كه بازي كرده تاثيرگذار بود. بازگشت به اوج اين ستاره‌ها براي يحيي بهترين خبر ممكن است.


گولسياني و پورعلي‌گنجي و آسودگي سرخ‌ها
پورعلي‌گنجي و به‌ خصوص گولسياني از مهره‌هاي قابل اتكا و اعتماد يحيي در خط دفاعي پرسپوليس هستند. بازيكناني كه در قلب خط دفاع انسجام خوبي به خط دفاعي تيم‌شان دادند و در زمان حمله و روي ضربات ايستگاهي در گلزني هم موفق بودند. بدون ترديد از اركان مهم پرسپوليس براي پشت سر گذاشتن يك فصل با جام روي آنها حساب ويژه‌اي مي‌شود و مربي پرسپوليس هم قدر اين دو را مي‌داند. غيبت گولسياني در مقابل تراكتور بسيار به چشم آمد و جاي خالي اين مدافع گرجی روي گل عباس‌زاده با ضربه سر احساس شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون