• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5443 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۶ اسفند

بررسي كشتي در سال ۱۴۰۱ در گفت‌وگو با نايب قهرمان المپيك

پديده كشتي امسال رحمان عموزاد بود

بحث‌ها در مورد حسن يزداني بيشتر جنبه احساسي دارد

علي ولي‌اللهي

كشتي ايران در سال ۱۴۰۱ روزهاي پرفراز و نشيبي را پشت سر گذاشت. نخستين رقابت مهمي كه كشتي‌گيران ايراني در آن حضور پيدا كردند، مسابقات جهاني صربستان بود كه با نتيجه قابل قبولي حداقل روي كاغذ همراه نشد. مخصوصا در رشته فرنگي. هرچند همزمان شدن آن مسابقات با التهابات داخل كشور بسياري از بحث‌هاي فني ‍پيرا ون اين رقابت‌ها را تحت تاثير قرار داد. هرچند هيچ چيز باعث نشد اظهارات ‍پدر حسن يزداني در انتقاد به عليرضا دبير، جو كشتي را تحت تاثير قرار ندهد. بعد از آن مسابقات رقابت‌هايي نظير قهرماني آسيا و جام جهاني برگزار شد و نتايج قابل توجهي هم به دست آمد از جمله قهرماني تيم ملي كشتي فرنگي در جام جهاني. با اين حال همان مسابقات هم حاشيه‌هايي داشت. براي بررسي اجمالي كشتي ايران در سال ۱۴۰۱ با عليرضا رضايي، عنوان‌دار كشتي جهان و المپيك كه اخيرا به عنوان سرمربي تيم كشتي آزاد تهران منصوب شده است گفت‌وگويي انجام داديم. عليرضا رضايي معتقد است نتايج كشتي بد نبوده و در سالي كه گذشت مي‌توان رحمان عموزاد را به عنوان پديده كشتي ايران معرفي كرد. 

  از مسابقات جهاني صربستان شروع كنيم. برخي معتقد بودند با توجه به نبود روسيه ايران بايد قهرمان مي‌شد و چون اين نتايج به دست آمد عملكرد تيم ملي خوب نبوده. نظر شما چيست؟
نتايج كه بد نبود. فكر مي‌كنم تيم بد كار نكرد ولي به هر حال ببينيد در مسابقات جهاني سال گذشته كه بعد از المپيك بود فكر مي‌كنم آن نتايج يك مقدار‌گراي اشتباه داد به كشتي ما. ضمن اينكه به هر حال همه دنيا دارند كار مي‌كنند. كشتي دنيا فقط كشتي روسيه نيست. ما حريفان ديگري هم داريم كه واقعا هميشه براي ما مشكل‌ساز بودند. ولي فكر مي‌كنم اگر روسيه باشد براي ما بهتر است چون قدرت تقسيم مي‌شود. يعني بحث تيم‌ها و قدرت‌شان پخش مي‌شود ولي خب اين مساله اتفاق نيفتاد و بالاخره يك سري اتفاقات لحظه آخري هم رخ داد و يكي از بچه‌ها دچار مشكل شد و نتايج در مجموع به قول شما آنچنان كه انتظار مي‌رفت، نشد. ولي تاكيد مي‌كنم كشتي دنيا فقط روس‌ها نيستند. بقيه تيم‌ها هم ستاره‌هايي دارند كه مي‌توانند خطرساز شوند براي كشتي‌گيران ما.
  پس نظر شما اين است كه نتايج به آن بدي كه در برخي رسانه‌ها و كلام برخي كارشناسان ديده شد، نبود؟
آنقدر بد نبود ولي ‌گراي اشتباهي كه ما گرفته بوديم باعث شد اين تصور ايجاد شود كه روس‌ها نيستند و ما حتما اول مي‌شويم. نتايج امسال به نظرم نتايج واقعي‌تري بود براي كشتي ما. 
  باخت حسن يزداني و اظهارات پدر ايشان در انتقاد به رييس فدراسيون باعث شد حاشيه‌هايي پيش بيايد. نظر شما در مورد آن ماجرا چيست؟
حسن يزداني سواي مسائل فني‌اش هميشه از حواشي به دور بوده و هر چقدر هم بيشتر از حواشي به دور باشد و بماند براي كشور ما توي وزن خودش مي‌تواند افتخارات بيشتري كسب كند. صحبت‌هايي كه مطرح شد هم فقط ايجاد حاشيه مي‌كند. بيشتر بحث‌ها هم بحث‌هاي احساسي است و اگر نباشد خيلي بهتر است. اين چيزها براي كادر فني، خود حسن يزداني و فدراسيون نباشد بهتر است. تاكيد مي‌كنم اينها مسائل احساسي است بيشتر.
  آن مسابقات جهاني آخرين روزهايي بود كه محمد بنا روي نيمكت تيم ملي نشست. در مورد جدايي محمد بنا بگوييد.
آقاي بنا زحماتي كشيده كه بر هيچ كس پوشيده نيست. بالاخره تغيير و تحولات اجتناب‌ناپذير است پس از سال‌ها. بالاخره در هر رده‌اي و در هر مقطعي ممكن است اتفاق بيفتد. كشتي فرنگي هم به همين شكل بوده. آقاي بنا زحمات زيادي براي كشتي فرنگي كشيدند كه مشخص است. جانشين ايشان آقاي رنگرز آمد كه او هم فرد رزومه‌دار و كاربلدي است. اميدوارم مسير خوبي را طي كنند و نتايج شايسته‌اي براي كشتي ايران كسب كنند.
  عملكرد پژمان درستكار را در سال گذشته چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا ايشان مربي موفقي بود؟ 
بله؛ مجموعه ايشان و كادر فني ايشان كارنامه خوبي داشتند. نمي‌توان انتظار داشت همه نتايج صد در صد موفقيت‌آميز باشد. كشتي مجموعه‌اي از سياهي‌ها و سفيدي‌هاست. مجموعه‌اي از بردها و باخت‌ها. اما بايد عملكرد را كلي نگاه كرد. اين را بايد در يك فرصت سه، چهار ساله نگاه كرد و بررسي كرد. ضمن اينكه نتايج بالا و پايين‌هايي دارد و براي همين بايد اينها را در يك بازه زماني طولاني بررسي كرد و بعد از آن نظر داد كه آيا يك مربي كارش را خوب انجام داده يا نه. آيا موفق بوده يا خير. ولي تا اينجاي كار آقاي درستكار خيلي زحمت كشيدند، به كارشان علاقه دارند و در حال انجام وظايف خودشان هستند. 
  جدا از مسائل فني در مورد بحث مديريت كلي كشتي هم نظرتان را بگوييد. منظور اينكه به نظر شما آقاي دبير توانسته انتظارات را برآورده كند؟
در مورد آقاي دبير بايد گفت در بخش سخت‌افزاري شرايط خوبي به وجود آمده است. در بعد فني نيز مربيان و اعضاي كادرهاي فني در حال انجام كارهاي‌شان هستند. عملكرد ايشان را هم بايد در يك بازه زماني ۴ ساله بررسي كرد. مسابقات آسيايي، مسابقات بازي‌هاي آسيايي، مسابقات جهاني و المپيك بايد همزمان مورد بررسي قرار بگيرد تا آن عملكرد را بتوان به صورت كامل ارزيابي كرد. ولي تا اينجاي كار، اقدامات خوبي صورت گرفته است. كشتي از يك امكاناتي برخوردار شده است نسبت به قبل. سالن‌هاي كشتي بهتر شده. سالن هفت تير و فدراسيون ارتقا پيدا كرده و براي كشتي ما خوب است. در اين بخش اتفاقات خوبي رخ داده و اميدوارم در بعد فني نيز بتوانيم رشد كنيم.
  چهره‌هاي شاخص كشتي ايران در سالي كه گذشت كدام نفرات بودند؟
بچه‌ها اكثرا خوب بودند و تلاش كردند. ولي من اگر بخواهم پديده‌هاي امسال را انتخاب كنم مي‌توانم به رحمان عموزاد و كامران قاسم‌پور را انتخاب مي‌كنم. اول رحمان بعد قاسم‍پور.
  در مورد مسووليت جديدي كه پذيرفتيد هم توضيح بدهيد. به عنوان سرمربي تيم كشتي آزاد تهران انتخاب شديد.
آقاي عسگري دوست ما بودند و هم‌باشگاهي من هستند. ايشان از من خواستند و آقاي فلاح دعوت كردند و ما هم رفتيم. براي كمك به كشتي تهران ما هر كاري از دست‌مان بربيايد انجام مي‌دهيم. آنچه مهم است اينكه بتوانيم به كشتي كشور كمك كنيم. جاي آن و مكان آن زياد مهم نيست. تهران باشد يا استان‌هاي ديگر يا تيم ملي فرقي نمي‌كند. در هر صورت اينها همه در جهت خدمت به كشتي است. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون