• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5448 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۴ اسفند

درباره يك تجربه جديد در سال 1401

وقتي تنها امكان‌مان را به اشتراك گذاشتيم

رزيتا شرف جهان*

روز ۳۱ شهريور در صفحه رسمي طراحان آزاد اعلام كرديم كه اين گالري تا اطلاع ثانوي تعطيل است. همان زمان قابل پيش‌بيني بود كه اين توقف كاري در نتيجه تحولات اجتماعي پيش آمده لااقل تا آغاز سال جديد به طول خواهد انجاميد. از سوي ديگر نه ما و نه هيچ كدام از همكاران نمي‌دانستيم كه در پس اين مدت قرار است با چه وضعيت جديدي مواجه باشيم.
به نظر مي‌رسد اين توقف كاري كه در پس دو سال تعطيلي ناشي از كرونا، رخ نموده، بيش از تصورمان جانكاه و فرساينده است. در اين مدت بحث‌ها و گفت‌وگو‌هاي بسياري شكل گرفته و نظرات ضد و نقيض درباره ادامه فعاليت مراكز فرهنگي مطرح شده است. ما نيز چون ديگر هنرمندان و همكاران دايما در جست‌وجوي مناسب‌ترين روشِ ادامه حيات هنري در اين مقطع زماني بوديم. عاقبت به اين نتيجه رسيديم كه مهم‌ترين مساله اهالي فرهنگ حفظ ارتباطات حرفه‌اي، ايجاد فضاي بحث و گفت‌وگو، تبادل‌نظر و گسترش همبستگي است.
از اين رو تصميم گرفتيم تنها امكان موجودمان كه فضاي گالري است را با هنرمندان به اشتراك بگذاريم و محيط كوچك‌مان را به كارگاهي جمعي براي استفاده همزمان ۹ هنرمند تبديل كنيم. همين تصميم كوچك بلافاصله با استقبال خوبي مواجه شد و توانست سردي انزوا و تنهايي ما و دوستان‌مان را در هم بشكند. ما همچنين هفته‌اي يك روز را به ديدار عمومي اختصاص داديم. در اين روز مهمانان مي‌توانستند مستقيما آثار توليد شده را ببينند و اگر مايل باشند بي‌واسطه، مستقيما اثري را از هنرمند خريداري كنند. اين وجه اقتصادي كه مطلقا خارج از حضور گالري‌دار و بي‌واسطه انجام مي‌گيرد، به همدلي و همسويي مابين گالري‌دار و هنرمند و مخاطب كمك مي‌كند و شايد تا حدود ناچيزي بر نياز‌هاي اقتصادي هنرمند تاثير مثبتي مي‌گذارد. اما بسيار مهم‌تر از آن، تغيير روحيه و شكل‌گيري روح همبستگي است كه از ضروريات دوران كنوني است.
نخستين وعده‌هاي ديدار با مخاطبان، مملو از حس اشتياق بود. تو گويي هر يك از ما مدت زمان طولاني را در تنهايي و ترس و نااميدي گذرانده بوديم. هر كس حكايت‌ها داشت و در ميان حلقه هم‌انديشان خود احساس آرامش را بار ديگر باز مي‌يافت. اين راه‌حل بسيار ساده توانسته بود بر تك‌افتادگي و يأس غلبه كند. ما اميدواريم ساير همكاران، اين نياز مبرم را دريابند و از درون انزواي تحميلي بار ديگر توانِ قدرتمند جمع را تجربه كنند. پيش از طراحان آزاد گالري سو فضاي خود را به دو هنرمند جوان اختصاص داده بود و در اين مدت نيز گالري اكنون (اصفهان) ‌گالري ويستا و گالري ُآ و حتما تعداد بيشتري كه ما اطلاع نداريم، محيط‌شان را به كارگاه‌هايي موقت تبديل كرده‌اند اين همراهي بسيار مبارك است و يقينا مي‌تواند از جنبه‌هاي گوناگون تاثير مثبتي بر شرايط ناخوشايند كنوني داشته باشد. ازجمله رفع سوءتفاهمات ميان هنرمند و گالري‌دار. از سوي ديگر مباحث بسياري كه ذهن تك تك هنرمندان را اشغال كرده، مي‌تواند به بحث گذاشته شده و راه‌هاي نويني از پي اين هم‌انديشي به دست آيد. 
* نقاش و مدير گالري طراحان آزاد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون