• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5453 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۵ فروردين

محمد شياع السوداني، نخست‌وزير عراق:

فعاليت گروه‌هاي مسلح مخالف ايران در عراق غيرقانوني است

محمد شياع السوداني، نخست‌وزير عراق، در گفت‌وگوي تفصيلي با برنامه «المقابله» شبكه الجزيره به سوالات مختلفي در خصوص مسائل داخلي و خارجي كشورش پاسخ داد.
نخست‌وزير عراق در بخشي از اين مصاحبه در پاسخ به سوالي درباره روابط بغداد و تهران؛ ايران را كشوري همسايه دانست كه پس از سال ۲۰۰۳ از روند سياسي عراق حمايت كرده و روابطش با همه طيف‌هاي عراقي خوب است.
السوداني وجود هرگونه مداخله و قيموميت ايراني‌ها در مراحل تشكيل دولت و مذاكرات دشوار آن را تكذيب و در عين حال تاكيد كرد كه اساسا دخالت ايران غيرقابل قبول است و عراق نمي‌خواهد عرصه تسويه حساب‌ها باشد.
او در خصوص حضور گروه‌هاي مسلح مخالف ايران در خاك عراق، هر چند كه از عبارت «احزاب اپوزيسيون ايراني» در توصيف آنها استفاده كرد، اما گفت كه اين طرف‌ها سال‌هاست كه به عنوان پناهنده در عراق حضور دارند، اما حضور آنها به عنوان افراد مسلح داراي اردوگاه نظامي و تحت آموزش نظامي يا ورودشان به خاك ايران و انجام اقدامات مسلحانه، طبق نص قانون اساسي عراق كاملا مردود است.
وي در ادامه تاكيد كرد: اينكه اين گروه‌ها براي انجام عمليات مسلحانه وارد خاك ايران شوند، سپس به خاك عراق بازگردند، مشكل‌ساز است زيرا اولا، قانون اساسي عراق اجازه انجام اقدامات خصمانه عليه كشور‌هاي همسايه از خاك عراق را نمي‌دهد و دوما، ما بايد امنيت مرز‌هاي خود را تامين كنيم و معقول نيست مرز‌هاي عراق براي انجام عمليات عليه كشور‌هاي همسايه باز باشد. اين مساله موجب مي‌شود ايران در مقام پاسخ، عليه اردوگاه‌هاي نظامي در داخل خاك عراق عمليات انجام دهد.
السوداني تاكيد كرد: حمله به هر كشوري غيرقابل قبول است و ما اجازه استفاده از خاك عراق براي حمله به كشورهاي همسايه را نمي‌دهيم، اين امر منطبق بر قانون اساسي و يك تكليف اخلاقي است و براي ما اين امر كاملا جا افتاده است.
نخست‌وزير عراق در بخش ديگري از اين گفت‌وگو تاكيد كرد كه هيچ‌ كس در تصميمات ملي اين كشور و استقلال راي بغداد دخالتي ندارد و عراق تاكنون حتي يك روز هم تابع شرق يا غرب نبوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون