• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5453 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۵ فروردين

خبر جهان

نخست‌وزير عراق: سوريه بايد به اتحاديه عرب بازگردد
نخست‌وزير عراق در سخناني بار ديگر تاكيد كرد كه كشورش نياز به حضور نيروهاي رزمي امريكايي و خارجي ندارد و نياز امروز عراق در روابط امنيتي و آموزش خلاصه مي‌شود. به گزارش ايسنا، محمد شياع السوداني، نخست‌وزير عراق با حضور در برنامه «المقابله» شبكه الجزيره به مسائل مختلف ازجمله پرونده ادامه حضور امريكايي‌ها در كشورش پرداخت. وي در اين باره اظهار كرد: امروز داعش به پايان راهش رسيده است و نيروهاي امنيتي عراق از سطح آمادگي لازم براي تامين امنيت در سراسر كشور برخوردار هستند. السوداني افزود: نياز امروز عراق حضور رزمي امريكا و حضور نظاميان خارجي نيست، بلكه نياز به روابط امنيتي و آموزش است و در تلاش هستيم تا يك بستر و چارچوب جديد براي اين روابط وضع كنيم. وي گفت: حمله به هر كشوري از خاك عراق غيرقابل قبول است و ما اجازه استفاده از خاك عراق براي تجاوز به كشورهاي همسايه را نمي‌دهيم و اين يك تعهد قانوني و اخلاقي است. السوداني در بخش ديگري از اظهاراتش به پرونده ازسرگيري روابط اعراب و دولت سوريه پرداخت و در اين باره بر ضرورت بازگشت دمشق به اتحاديه عرب تاكيد كرد. نخست‌وزير عراق در اين باره تصريح كرد: بايد با نظام رسمي در سوريه تعامل كرد؛ چراكه سوريه اكنون و پس از زلزله ويرانگر با مشكلات واقعي دست و پنجه نرم مي‌كند. السوداني در ادامه به روابط عراق و تركيه پرداخت و در اين باره تاكيد كرد: مشتركات و منافع مشترك زيادي با تركيه داريم، مشكلاتي در زمينه امنيت و آب داريم اما فرصت‌هاي همكاري بسيار بزرگ‌تر از اين مشكلات هستند. وي افزود: ما درصدد برقراري شراكت اقتصادي با تركيه هستيم و پروژه‌ها و طرح‌هاي استراتژيكي در اين زمينه وجود دارد كه به زودي از آنها رونمايي خواهد شد و به تقويت روابط ميان دو كشور كمك خواهد كرد. نخست‌وزير عراق ادامه داد: كميته‌هاي مشتركي با تركيه و ايران وجود دارند كه در حال تلاش براي توافق بر سر مديريت روابط و نحوه تسلط بر مرزها و كنترل آن است. در همين راستا با دولت اقليم كردستان بر سر حضور نيروهاي ارتش عراق در طول مرزهاي مشترك با تركيه و ايران توافق كرديم.


اردوغان با سفير امريكا  ملاقات نكرد
رييس‌جمهوري تركيه اعلام كرد، درهاي ديدار او با سفير امريكا در آنكارا بسته است زيرا اين سفير قبل از اينكه با او ديدار كند با كمال قليچدار اوغلو نامزد اپوزيسيون در انتخابات رياست‌جمهوري تركيه ملاقات كرده است. به گزارش اسپوتنيك، روزنامه «استار» به نقل از رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه نوشت: سفير جو بايدن، (رييس‌جمهوري امريكا) با كمال ديدار كرد. اين ننگ است. با مغزت فكر كن. تو سفير هستي. طرف گفت‌وگوي تو اينجا رييس‌جمهوري است. به چه حقي بعد از ديدار با كمال درخواست ملاقات با رييس‌جمهوري مي‌كني؟ درهاي ما به روي او (سفير امريكا) بسته است. رييس‌جمهوري تركيه تاكيد كرد: ديپلمات امريكايي بايد جايگاه خود را بداند. او اضافه كرد: بگذاريد بداند چطور بايد يك سفير عمل كند. اگر آن را نمي‌داند هرگز نمي‌تواند از اين در وارد شود. اونال شيفيكيز، مشاور قليچدار اوغلو در امور سياست خارجه پيش‌تر اعلام كرد، نامزد انتخابات رياست‌جمهوري تركيه از ائتلاف اپوزيسيون با جفري فليك، سفير امريكا در تركيه ملاقات كرد. قرار است انتخابات رياست‌جمهوري و پارلماني تركيه در ۱۴ مه برگزار شود كه مهم‌ترين نامزدهاي انتخاباتي آن اردوغان تنها نامزد «ائتلاف جمهوري»، كمال  قليچدار اوغلو نامزد ائتلاف مخالفان، محرم اينجه از حزب «شهر» و عطا سنان اوغان از ائتلاف «آتا» هستند. طبق نتايج نظرسنجي تاكنون مشخص نيست نامزد برتر اردوغان است يا قليچدار اوغلو، اما كارشناسان مي‌گويند روند كنوني انتخابات سخت‌ترين تجربه براي حزب حاكم خواهد بود، زيرا زلزله ويرانگر تركيه جان بيش از ۵۰ هزار تن را گرفت و وضعيت اقتصادي بسيار سختي در اين كشور حاكم است.


فنلاند رسما به ناتو مي‌پيوندد
شبكه تلويزيوني NRK نروژ به نقل از منابع گزارش داد كه فنلاند در ۴ آوريل به عضويت رسمي ناتو در مي‌آيد. به گفته اين شبكه تلويزيوني، ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو گفت فنلاند در ۴ آوريل رسما به ناتو مي‌پيوندد و پرچم اين كشور در مقر ناتو در بروكسل برافراشته خواهد شد. استولتنبرگ پيش از نشست وزيران در بروكسل به خبرنگاران گفت: «اين يك هفته تاريخي است. ما از فنلاند به عنوان سي و يكمين عضو ناتو استقبال خواهيم كرد.» دفتر رياست‌جمهوري فنلاند نيز تاييد كرد كه اين كشور سه‌شنبه به عضويت ناتو در خواهد آمد. دبيركل ناتو روز جمعه گفته بود پس از تصويب الحاق فنلاند به ائتلاف نظامي غرب از سوي تركيه، اين كشور به زودي رسما به عضويت ناتو پذيرفته خواهد شد. ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو گفت: همه ۳۰ متحد ناتو اكنون پروتكل الحاق را تصويب كرده‌اند. اين اقدام به دهه‌ها بي‌طرفي فنلاند در قبال ناتو پايان مي‌دهد. فنلاند با روسيه مرز مشترك دارد. دولت فنلاند در بيانيه‌اي پس از راي‌گيري تركيه اعلام كرد كه پيوستن به اين ائتلاف باعث تقويت امنيت اين كشور و بهبود ثبات و امنيت در منطقه مي‌شود. وزارت خارجه روسيه در واكنش به اين اقدام اعلام كرد: در صورت استقرار نيروها و ساير تجهيزات اضافي توسط ناتو در فنلاند، روسيه اقدامات بيشتري را براي تضمين امنيت نظامي انجام خواهد داد. استولتنبرگ همچنين گفت كه وزراي خارجه ناتو در نشستي كه از ۴ تا ۵ آوريل برگزار مي‌شود، برنامه حمايت چند ساله از اوكراين را بررسي خواهند كرد. او تاكيد كرد: حمايت ما براي مدت طولاني است، بنابراين من انتظار دارم كه وزرا با شروع كار روي توسعه يك برنامه چند ساله [حمايت] از اوكراين موافقت كنند. ناتو مي‌خواهد با اوكراين نه تنها در مورد حمايت فوري نظامي، بلكه اصلاحات، مبارزه با فساد و حقوق اقليت‌هاي ملي نيز گفت‌وگو كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون