• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5455 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۷ فروردين

خبر

پوتين: روابط روسيه و امريكا در بحران عميقي به سر مي‌برد

رييس‌جمهور روسيه اعلام كرد كه روابط با واشنگتن در بدترين دوران خود به سر مي‌برد و حمايت از كودتا و انقلاب‌هاي رنگي منجر به جنگ اوكراين شده است. به گزارش ايسنا، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه روز چهارشنبه در سخناني ابراز اميدواري كرد اقداماتي كه به روابط ما با اتحاديه اروپا لطمه زده است، متوقف شود. وي در ادامه با بيان اينكه روابط روسيه و امريكا در بحران عميقي به سر مي‌برد، افزود: روابط با واشنگتن در بدترين دوران خود به سر مي‌برد و حمايت از كودتا و انقلاب‌هاي رنگي منجر به جنگ اوكراين شده است. پوتين تاكيد كرد: استفاده واشنگتن از انقلاب‌هاي رنگي و حمايت از كودتاي كي‌يف در سال ۲۰۱۴ دليل اتفاقات امروز و بدتر شدن روابط بين ماست. رييس جمهور روسيه در عين حال گفت كه مسكو مسير خود را براي تشكيل يك جهان چندقطبي دنبال خواهد كرد. رييس‌جمهور روسيه تصريح كرد: ما كمك به سوريه براي غلبه بر پيامدهاي زلزله ويرانگر و حمايت از آن در حل بحران ادامه خواهيم داد. وي اضافه كرد: سوريه دوست نزديك روسيه است و ما به آن كمك كرده‌ايم تروريسم بين‌المللي را از بين ببرد.


چاووش‌اوغلو: سوئد بايد عليه تروريسم همكاري كند

وزير خارجه تركيه پس از گفت‌وگو با همتاي سوئدي خود در حاشيه نشست وزراي خارجه ناتو در بروكسل گفت: شرط اصلي آنكارا براي پذيرفتن درخواست سوئد مبني بر عضويت در ناتو، همكاري ضدتروريسم اين كشور با تركيه است. به گزارش خبرگزاري تاس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزير امور خارجه تركيه همچنين پس از گفت‌وگوهايش با «توبياس بيلستروم» وزير امور خارجه سوئد در صفحه توييترش نوشت: بنده طي اين گفت‌وگو انتظارات تركيه را براي عضويت سوئد در ناتو مجددا تكرار كردم. همكاري مثمرثمر عليه تروريسم يك «اجبار» است. سوئد و فنلاند درخواست خود را براي عضويت در ائتلاف نظامي ناتو در ماه مه ۲۰۲۲، تقريبا دو ماه پس از آغاز حمله روسيه به اوكراين مطرح كردند اما تركيه در ابتدا با درخواست اين دو كشور مخالفت كرد و گفت كه سوئد و فنلاند بايد شبه‌نظاميان كرد را به عنوان «تروريست» اعلام كنند و همچنين خواستار استرداد افرادي شد كه به جرم «تروريسم» متهم شدند يا در كودتا ۲۰۱۶ تركيه دست داشتند. اين درحالي است كه تركيه در نهايت با درخواست فنلاند موافقت كرد و اين كشور روز سه‌شنبه رسما عضو اين ائتلاف شد اما فعلا وضعيت سوئد مشخص نيست. اكنون بلوك نظامي ناتو شامل ۳۱ عضو شده است. ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو طي يك كنفرانس خبري در حالي كه پرچم فنلاند پشت سرش قرار داشت، اظهار كرد: استكهلم تعهدات خود را به ‌طور كامل براي عضويت در ناتو انجام داده است. هيچ مانعي نبايد براي عضويت سوئد در ناتو وجود داشته باشد. وي افزود: ما با آنكارا در تماس هستيم. نه تنها فنلاند بلكه سوئد نيز به تعهدات خود عمل كرده است؛ در نتيجه هيچ چيزي نبايد مانع عضويت سوئد در اين ائتلاف شود. رييس‌جمهوري فنلاند هم به نوبه خود وعده داد تا هر كاري كه مي‌تواند براي پذيرش سريع درخواست سوئد انجام بدهد. طبق گزارش خبرگزاري آناتولي، وزير خارجه تركيه در يك مراسم افطار كه توسط «اتحاديه دموكرات‌هاي بين‌المللي» در بروكسل برگزار شد، بيان كرد: نژادپرستي و بيگانه‌هراسي جزو بحران‌هاي عميق در جهان هستند. همچنين احساسات ضدتركيه‌اي و اسلام‌هراسي جزو انواع خطرناك نژادپرستي هستند. تركيه با چنين مسائلي مخالف است و آنها را قويا رد مي‌كند. شما اخيرا مسائل پيش‌آمده در سوئد، هلند و دانمارك اعم از حمله به پرچم تركيه و هتك حرمت قرآن را مشاهده كرده‌ايد. دنياي عادلانه‌تر براي آنهايي كه در بحران‌ها گرفتار شده‌اند، امكان‌پذير است. ما تلاش‌هاي لازم را جهت مقابله با چنين چيزهايي انجام مي‌دهيم.


شوراي حقوق بشر باز هم عليه كره‌شمالي قطعنامه تصويب كرد
شوراي حقوق بشر سازمان ملل با تصويب قطعنامه‌اي كه براي اولين‌بار در پنج سال اخير با حمايت كره‌جنوبي مطرح شد، آنچه نقض آشكار حقوق بشر در كره‌شمالي خواند، محكوم كرد. به گزارش خبرگزاري يونهاپ، اين قطعنامه كه به اتفاق آرا در پنجاه و دومين نشست عادي شوراي حقوق بشر سازمان ملل تصويب شد، كره شمالي را از بابت «سوءاستفاده‌هاي حقوق بشري گسترده و نظام‌مند» محكوم كرده و از آن خواسته تا سوابق حقوق بشري خود را بهبود بخشد. اين قطعنامه همچنين از كره‌شمالي خواست تا آزادي بيان را هم در عرصه فضاي اينترنت و هم خارج از آن تضمين كند، ايجاد رسانه‌هاي مستقل را ميسر كرده و در قوانينش كه جلوي محتواهاي فرهنگي كشورهاي ديگر را مي‌گيرند، تجديدنظر كند. كره‌شمالي در سال ۲۰۲۰ قانون جديدي با موضوع «رد ايدئولوژي و فرهنگ مرتجع» تصويب كرد كه بر مبناي آن توزيع يا تماشاي محصولات رسانه‌هاي متعلق به كره‌جنوبي، امريكا و كشورهاي ديگر را ممنوع مي‌سازد. بر اساس گزارش‌ها، اين قانون خواستار مجازات ۱۰ سال كار سخت براي ناقضان و مجازات‌هاي سنگين‌تر براي آنهايي است كه موسيقي‌ها و فيلم‌هاي كره‌جنوبي را توزيع و تماشا مي‌كنند. در اين قطعنامه اخير همچنين از پيونگ‌يانگ خواسته شد تا تمام اطلاعات مربوط به خارجي‌هاي بازداشتي يا ربوده شده در اين كشور از جمله محل حضور آنها را براي خانواده‌هاي قربانيان اعلام كند. به نظر مي‌رسد اين درخواست سئول از كره‌شمالي به دنبال روشن شدن مرگ يك مقام شيلات كره‌جنوبي است كه در سال ۲۰۲۰ در نزديكي مرز بين دو كره در درياي زرد به ضرب گلوله گارد ساحلي كره‌شمالي كشته شد. شوراي حقوق بشر سازمان ملل از سال ۲۰۰۳ هر سال قطعنامه‌اي را در محكوميت نقض حقوق بشر توسط كره‌شمالي تصويب كرده است. با اين حال، كره‌جنوبي از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ در زمان دولت مون جائه اين، رييس‌جمهور قبلي اين كشور كه ظاهرا به دنبال پرهيز از تنش با كره‌شمالي و از سرگيري گفت‌وگوهاي بين دو كره بود، از چنين قطعنامه‌اي حمايت نكرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون