• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5459 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۲ فروردين

ضرورتي به ‌نام هوشمندسازي جامع مدارس

نخستين اولويت نظام تعليم و تربيت پساكرونا پرداختن به هوشمندسازي مدارس است

 

سيد جواد حسيني

نظام آموزشي با كيفيت بر اساس اسناد تحولي جهاني و نيز سند تحول بنيادين نيازمند استفاده هرچه بيشتر از فناوري‌هاي نوين و فرآيند هوشمند‌سازي جريان ياددهي يادگيري در عرصه اصلي تعليم و تربيت يعني مدارس است. نتايج تحقيقي كه توسط نگارنده در سال ۱۴۰۱ به انجام رسيد نشان داد اولين اولويت نظام تعليم و تربيت پسا كرونا پرداختن به اين موضوع مهم و اساسي است. هوشمند‌سازي ابعاد گوناگوني دارد فقط به استقرار سخت‌افزار‌ها محدود نمي‌شو.د مدرسه هوشمند محدود به ابعاد سخت‌افزاري، معلمين هوشمند، محتوا‌هاي هوشمند، دانش‌آموز هوشمند و اولياي هوشمند نيز نيازمند است. در دوران زيست بوم كرونا ما چندين گام در اين ابعاد به جلو رفتيم و البته گرچه در حوزه هوشمند‌سازي مدارس قبل از زيست بوم كرونا نيز اقد امات قابل توجهي انجام شده است از جمله برنامه جامع توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات تدوين و اجرا شد. راه‌اندازي شبكه رشد به عنوان اولين شبكه ملي آموزشي، تدوين برنامه هوشمند‌سازي مدارس و اجراي آن در مدارس كشور، تهيه مستر پلن توسعه فناوري وزارت آموزش و پرورش، اجباري كردن گواهينامه ICDL براي معلمان و كاركنان آموزش و پرورش، دريافت نمايندگي ICDL براي آموزش و پرورش ايران، برنامه‌ريزي و اجراي توليد محتواي الكترونيك براي فعال كردن معلمان، برنامه‌ريزي و اجراي مسابقات روباتيك دانش‌آموزان براي درگير كردن دانش‌آموزان كه اين اقدامات به همراه راه‌اندازي شبكه شاد در شرايط كرونا به مدد نظام تعليم و تربيت آمد درعين حال شرايط به وجود آمده در دوران كرونا ضرورت پرداختن به هوشمند‌سازي و فناورانه كردن مدارس را دو چندان ساخته. اكنون و در تعليم و تربيت پسا كرونا بهترين فرصت به وجود آمده است كه با طراحي و تصويب و اجراي هوشمند‌سازي جامع مدارس به تكميل حلقه‌های فناوري و هوشمند‌سازي شامل تجهيز فناوري‌هاي نوين، آموزش و توانمندسازي مديران، معلمان و دانش‌آموزان گام مهمي در جهت كيفيت بخشي به نظام تعليم و تربيت كيفي نوين‌ برداريم.  

براي انجام اين مهم پيشنهاد مي‌شود وزارت آموزش و پرورش كارگروه كارشناسي با مسووليت مركز فناوري و اطلاعات و عضويت نمايندگان و كارشناسان سازمان نوسازي و تجهيز مدارس، معاونين آموزشي ابتدايي و متوسطه، معاونين پرورشي و تربيت‌بدني، سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي درسي، سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي درسي، سازمان آموزش و پرورش استثنايي و استعداد‌هاي درخشان، معاونت حقوقي و امور محصلين تشكيل و مدارس جامع هوشمند و فناوري و مولفه‌ها و ابعاد آن را طراحي و در قالب يك طرح به دولت جهت تهيه لايحه و تصويب آن در دولت و مجلس به انجام رسانند تا اعتبارات و مجوزهاي لازم براي انجام اين مهم فراهم آيد. باتوجه به اهميت موضوع پيشنهاد مي‌شود ابتدا ۱۰درصد مدارس در كل استان‌ها و طي برنامه هفتم توسعه به تدريج و به شكل پلكاني تمامي مدارس بر اساس اين طرح هوشمند شوند.

توضيح «اعتماد»: عضو هيات علمي دانشگاه فرهنگيان و سرپرست پيشين وزارت آموزش و پرورش در يادداشتي مفصل هشت پيشنهاد را خطاب به سرپرست و وزير آينده وزارت آموزش و پرورش مطرح كرده و اين يادداشت را در اختيار «اعتماد» قرار داده كه با توجه به اهميت مطالب مطرح‌شده و همچنين شرايط خاص اين وزارتخانه، اين پيشنهادها در قالب چندين يادداشت منتشر مي‌شود. بخش نخست اين يادداشت كه به لزوم اجتماعي‌شدن تعليم و تربيت مي‌پرداخت، در شماره يكشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ روزنامه اعتماد منتشر شد. بخش دوم اين يادداشت هم در بالا آورده شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون