• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5465 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۳۱ فروردين

تاكيد دو نشريه سپاه پاسداران بر برگزاري انتخابات آتي با مشاركت بالا

صبح‌صادق: انتخابات آينده سرنوشت بخشي از تحولات سياسي كشور را مشخص مي‌كند

دو نشريه سپاه پاسداران در آخرين شماره‌هاي خود به موضوع انتخابات پايان سال 1402 پرداخته‌اند و اين رويداد سياسي را اتفاقي حائز اهميت توصيف كرده‌اند. هفته‌نامه «صبح صادق» و نشريه روزانه معاونت سياسي با نام «اخبار و تحليل‌ها» كه هر دو زيرنظر معاونت سياسي نمايندگي ولي فقيه در سپاه اداره مي‌شوند، در مطالبي جداگانه بر مشاركت هر چه بيشتر در انتخابات مجلس دوازدهم و ششمين دوره مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرده‌اند. هفته‌نامه «صبح صادق» كه مدير مسوول آن يدالله جواني معاون سياسي سپاه است، تاكيد كرده كه اين دو انتخابات «سرنوشت بخشي از تحولات سياسي كشور در سال‌هاي آتي را مشخص خواهد كرد» و همچنين معتقد است كه نتيجه اين انتخابات، «رياست‌جمهوري» چهاردهم را هم «تحت‌الشعاع» قرار مي‌دهد. نويسنده «مهدي سعيدي» نام دارد و نشريه سپاه او را «جريان‌شناس سياسي» ‌معرفي كرده است. اين نشريه براي ذكر وجه مهم اين انتخابات سخنان رهبری در روزهاي ابتدايي سال جديد را ملاك قرار داده و نوشته ايشان معمولا فعالان سياسي و رسانه‌ها را از ورود زودهنگام به انتخابات برحذر مي‌دارند اما در سخنان اخير درباره انتخابات پيش‌رو اظهارنظر داشته‌اند.
«صبح صادق» تاكيد كرده كه سخنان رهبري نشان‌دهنده «در اولويت بودن انتخابات» در سال 1402 است. اين نشريه برگزاري انتخاباتي «با شكوه و در تراز جمهوري اسلامي»، را يكي از «ماموريت‌هاي مهم نظام اسلامي» دانسته كه به اعتقاد نويسنده «بايد براي تحقق آن از الان انديشه كرد و مقدمات آن را فراهم آورد.» ارگان مطبوعاتي معاونت سياسي سپاه پاسداران، اعتراضات سال گذشته كه پس از جان باختن مهسا اميني هنگام بازداشت پليس امنيت اخلاقي آغاز شد را از جمله علل تفاوت‌هاي انتخابات آخر سال دانسته و نوشته كه اين حوادث «ذهن جامعه را مشغول و بخشي از توان جامعه را صرف كرد.»
«صبح صادق» نوشته اين اعتراضات، «سناريويي طرح‌ريزي شده» بود كه «اعتماد ملت و اعتبار نظام را نشانه رفته بود» و در عين حال تاكيد كرده كه «در اين مسير خساراتي را نيز در پي داشت.» بنا به نوشته «صبح صادق» اعتراضات پاييز سال گذشته، «فضاي سياسي جديدي» را در كشور ايجاد كرده و همين امر بر «حساسيت انتخابات پيش‌رو افزوده است.»


«بدحال‌سازي دانش‌آموزان» كار دشمن است
نويسنده هفته‌نامه سپاه معتقد است كه «سناريوي دشمن براي بازگرداندن ناآرامي، هنوز تمام نشده است» و براي اين ادعاي خود «تلاطم در بازار ارز» و مسموميت سريالي دانش‌آموزان را كه «بد حال‌سازي دانش‌آموزان در مدارس» خوانده، قيد كرده است. اين بخش از يادداشت ارگان مطبوعاتي سپاه داراي ابهاماتي است؛ اين نشريه در موضوع افزايش چشمگير قيمت ارز و به تبع آن تورم سرسام‌آور و ركوردشكني دولت رييسي در گراني‌ها، هيچ تقصيري را متوجه مديريت دولت سيزدهم نمي‌داند. از طرف ديگر، بنا به گفته مقامات رسمي، پيگيري موضوع دانش‌آموزان هنوز به نتيجه روشني نرسيده است.


«بي‌تدبيري دستگاه‌ها» و «تصميم‌گير‌ي‌هاي ناصواب مسوولان» خدمت به دشمن است
«صبح صادق» نوشته كه «دشمن تلاش» خواهد كرد تا «از مشاركت مردم بكاهد»، «فضاي انتخابات را ناامن كند»، «سلامت انتخابات را زير سوال ببرد» و «مانع از گرمي بازار رقابت در انتخابات شود» و بر همين اساس تاكيد كرده كه بايد هرگونه حركت «در اين مسير را در نطفه خفه كرد.»
ارگان مطبوعاتي سپاه «هر حركتي كه موجب سردي رونق» انتخابات بشود را «بازي در جورچين دشمن و تلاشي براي تضعيف قدرت ملي» دانسته است. اين نشريه تاكيد كرده كه «هرگونه بي‌تدبيري دستگاه‌هاي مختلف»، «تصميم‌گيري‌هاي ناصواب مسوولان»، «اظهارات ناصواب نخبگان»، «هيجانات غيرمنطقي گروه‌هاي خاص كه به دو قطبي‌سازي و توليد خشم و خشونت در جامعه» منجر شود، «اقدام در خدمت دشمنان و موجب كسادي بازار انتخابات» ارزيابي كرده است.  اين نشريه واضح و شفاف گفته كه هر طرحي در حوزه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي «بايد پيوست انتخاباتي» داشته باشد و «اگر مخل مسير انتخابات ارزيابي شود، اصلاح شود.» نشريه سپاه پاسداران، اين انتخابات را انتخاباتي دانسته كه قرار است «مهر پايان» بر «تابوت فتنه‌گران» باشد و «ثبات» و «قوت ملي» را به نمايش بگذارد. بر همين اساس تاكيد كرده كه اخبار مربوط به «فعال شدن بازيگران سياسي مختلف معطوف به انتخابات مي‌تواند اخبار مثبتي» باشد.


 در انتخابات، ميزان قوت پايگاه اجتماعي جمهوري اسلامي تعيين كمي می‌شود
 «اخبار و تحليل‌ها» نشريه روزانه معاونت سياسي نمايندگي ولي‌فقيه در سپاه پاسداران هم در شماره روز سه‌شنبه خود به انتخابات آخر سال پرداخته و اين رويداد سياسي را با اهميت برشمرده است. نشريه سپاه اهميت انتخابات آتي را از اين جهت دانسته كه «دشمن تلاش كرده تا پايگاه اجتماعي جمهوري اسلامي را در سال گذشته و در اغتشاشات پاييزي، زير سوال برده و مدعي كاهش اعتبار و مقبوليت نظام اسلامي گردد.» البته اين نشريه در رد ادعاي خود نوشته «اين ادعاي دروغين البته در همان سال گذشته و با ناكام ماندن بلوا و حماسه ده‌ها ميليوني 22 بهمن پايان يافت.» نشريه روزانه معاونت سياسي سپاه در بخش ديگري از مطلب خود، مورد ديگري از اهميت انتخابات اسفند ماه را قيد كرده و آن اينكه در انتخابات آتي، «ميزان قوت پايگاه اجتماعي جمهوري اسلامي تعيين كمي و آماري پيدا كرده و با ميزان آراي ريخته شده بر صندوق راي قابل مشاهده خواهد بود.» نويسنده همچنين پيش‌بيني كرده كه اين انتخابات «توسط دشمنان» مورد «تحريم» قرار خواهد گرفت. نشريه سپاه پاسداران، براي كاهش مشاركت در انتخابات آينده را هم قيد كرده و نوشته «عواملي چون ناآگاهي از اهميت راي دادن، نارضايتي مردم از برخي عملكردها و ناكارآمدي‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي، موجب مي‌شود تا بخشي از جامعه علي‌رغم آنكه تعلقي به براندازان ندارند، بر اثر فضاسازي تبليغي دشمنان و حضور كم‌رنگ‌تري در پاي صندوق‌هاي راي داشته باشند.» نويسنده در ادامه آنچه ذكر كرده را دليلي در راستاي «ضرورت جهاد تبيين براي تحقق مشاركت حداكثري در انتخابات» دانسته و نوشته «بايد كاري كرد كه مردم اهميت انتخابات، معنا و تبعات حضور و عدم حضورشان را دريابند و همه آنان كه ايران را يكپارچه و مقتدر و با عزت مي‌خواهند علي‌رغم وجود مشكلات و اختلاف‌نظر بر سر حضور بر پاي صندوق راي به يك «وفاق ملي» برسند.»


مخاطب دو مطلب دو نشريه سپاه
به نظر مي‌رسد كه مخاطب يادداشت‌هاي «صبح صادق»، ارگان مطبوعاتي سپاه پاسداران و «اخبار و تحليل‌ها» نشريه روزانه معاونت سياسي سپاه، بايد نهادهاي تعيين‌كننده‌اي مانند شوراي نگهبان باشد. چراكه نرخ مشاركت در انتخابات، در گرو آن است كه طيف‌هاي سياسي متفاوتي خود را در معرض راي مردم بگذارند. تجربه رد صلاحيت‌هاي گسترده در انتخابات مجلس يازدهم نشان داد كه اين اقدام مي‌تواند پايين‌ترين نرخ مشاركت در تاريخ جمهوري اسلامي را پديد آورد و منجر به تشكيل مجلسي شود كه با حداقل آرا توانسته‌اند راي بياورند. مشاركت عمومي در انتخابات مجلس يازدهم، 42.5درصد بود كه پايين‌ترين نرخ مشاركت در انتخابات ادوار مجلس جمهوري اسلامي بوده است. رفتار مشابه شوراي نگهبان در رد صلاحيت‌هاي نامزدها در انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم نيز باعث شد تا نرخ مشاركت 48.8درصد باشد تا اين‌بار هم يكي از پايين‌ترين نرخ‌هاي مشاركت در انتخابات ادوار رياست‌جمهوري در تاريخ جمهوري اسلامي رقم بخورد. در شرايطي كه در دو انتخابات اخير مشاركت‌هايي زير 50درصد بوده و همچنين اعتراضات پاييز گذشته، انتظار مي‌رود روند تاييد صلاحيت‌ها به شيوه‌ سال 1398 و 1400 نباشد و باعث شود تا طيف‌هاي وسيع‌تري براي شركت در انتخابات ترغيب شوند. هر چند كه برخوردهاي اخير در قبال موضوع حجاب و همچنين اعتراضات سال گذشته، تاثيرات مهمي بر نرخ مشاركت در انتخابات خواهد داشت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون