• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5478 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۸ ارديبهشت

سنگين‌ترين فرار پول حقيقي از شهريورماه99 تاكنون

روز سرخ بورس چگونه رقم خورد؟

گروه اقتصادي

پس از ركوردشكني‌هاي بورس در روزها و هفته‌هاي گذشته، شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران در پايان معاملات روز گذشته با ريزش ۳.۷۵ درصدي سنگين‌ترين ريزش خود از آذر ۹۹ را ثبت كرد. روز گذشته 4700 ميليارد تومان پول سهامداران خرد از بازار خارج شد كه اين هم در نوع خود يك ركورد محسوب مي‌شود، چرا كه چنين چيزي از سوم شهريور ماه سال 99 سابقه نداشت.  همه شاخص‌هاي بورس ديروز به رنگ قرمز درآمدند و شاخص كل 95 هزار واحد ريخت. شاخص آزاد شناور 3.5 درصد كاهش يافت، شاخص بازار اول بورس 4.3 درصد افت كرد، شاخص بازار دوم بورس 2.99 درصد كاهش يافت و نمادهاي فولاد مباركه، ملي‌مس، پتروشيمي خليج‌فارس، چادرملو، گل‌گهر، شستا و بانك ملت به ترتيب بيشترين اثر كاهشي در شاخص بورس را از خود به جاي گذاشته‌اند.

هرچند تحليلگران بازار سرمايه در هفته‌هاي اخير گمانه‌زني‌هايي درخصوص اصلاح شاخص كل مطرح كرده بودند اما بسياري از فعالان بازار به دنبال بهانه‌اي از جمله تامين نقدينگي به منظور شركت در طرح‌هاي خريد خودرو براي اصلاح قيمتي در بازار سهام بودند و به نظر مي‌رسد يكي از دلايل مهم ريزش شاخص بورس در روز گذشته باز شدن سايت ثبت‌نام خودرو باشد كه سهامداران خرد سهام خود را براي ثبت‌نام در بازار رانتي خودرو به فروش گذاشته‌اند كه اين باعث كاهش شاخص كل شده است.


بورس در 5 ماه گذشته  رشد خوبي را تجربه كرد
ابوذر مشايخي، كارشناس بازار سرمايه بر اين باور است كه روند رشد شاخص‌هاي بورس در ماه‌هاي گذشته بسيار خوب بوده و در حالي كه شاخص بورس در زمستان 1401 به يك ميليون و 400 هزار واحدي رسيده بود با يك ميليون رشد تا 2 ميليون و 500 هزار واحد هم رسيد و در مجموع طي 5 ماه گذشته رشد خوبي را تجربه كرد.  مشايخي در ادامه به «اعتماد» گفت: علت اين رشد در سال جديد به رشد 100 درصدي نرخ دلار (از 25 هزار تومان به 55 هزار تومان) و پشت سر گذاشتن دو تورم سنگين در سال‌هاي 1400 و 1401 مربوط مي‌شود و اينكه سال گذشته در همه بازارهاي دارايي از جمله طلا، مسكن و خودرو اين تورم ديده شد اما بورس از ساير بازارها جا ماند. اين كارشناس بازار سرمايه تصريح كرد: شاهد آن بوديم كه افزايش نرخ دلار روي شركت‌هاي ارزي و دلاري تاثيرگذار بود و به ازاي آن هم فروش افزايش يافت و به دليل تورم بالا كه برخي معتقدند اين تورم تا 200 درصد هم بوده شركت‌هاي داخلي هم رشد خوبي داشتند و بازار سرمايه هم بايد اين جاماندگي را جبران مي‌كرد.


در نهايت همه بازارهاي دارايي  به يك اندازه رشد مي‌كنند
او افزود: يك تئوري درباره اين جاماندگي‌ها وجود دارد كه در نهايت همه بازارهاي دارايي به يك اندازه رشد مي‌كنند و به دليل اتفاقاتي كه در سال‌هاي 1398 و 99 رخ داد عموم مردم با اين بازار آشنا و وارد اين بازار شدند و افزايش تعداد بازيگران بورس در بازار سرمايه رشد سهامداران را در پي داشت. مشايخي خاطرنشان كرد: هرچند روز گذشته ريزش‌هاي بورس سنگين بود اما روز قبل از آن يعني 16 ارديبهشت ماه شاهد بزرگ‌ترين ورود نقدينگي به بورس بوديم و رقمي حدود 20 همت سرمايه خرد وارد اين بازار شده بود و به نظر مي‌رسد شاخص‌ها نياز به يك استراحت و اصلاحي داشتند و بعيد است اين اصلاح مانند مرداد 1399 يا آذر 1392عميق باشد كه دو پيك اصلي ريزش‌ها در سابقه تاريخي بورس بودند و اين روزها هم بازار در انتظار گزارش شركت‌هاست و فصل مجامع هم نزديك است و به نظر نمي‌رسد ريزش‌ها ادامه‌دار باشند.


عمق بازار مناسب است
اين فعال بازار سرمايه با بيان اينكه حقوقي‌ها روز گذشته خريدهاي خوبي داشتند، افزود: يكي از عواملي كه روز گذشته روي ريزش‌هاي بورس اثرگذار بود شايعات مربوط به باز شدن سايت ثبت‌نام خودرو بود البته عده‌اي هم اين موضوع را به ركود در بازارها نسبت مي‌دهند اما به اعتقاد بنده مجموعه‌اي از عوامل دست به دست هم داد تا اين ريزش شكل گيرد اما اصلا جاي نگراني براي سهامداران نيست و عمق بازار مناسب است. او با بيان اينكه اين بازار مجددا رشد مي‌كند، گفت: با توجه به محدوديت‌هايي كه براي خريد در بازارهاي ارز و طلا و قوانين مالياتي جديد در بازار مسكن تعيين شده منابع خرد به سمت اين بازارها نخواهند رفت و ظرف مدت كوتاهي بازار سرمايه به روند صعودي خود باز خواهد گشت و هنوز هم جذابيت‌هاي لازم را دارد.


بازار سرمايه و بازارهاي موازي به لحاظ  دلاري بازدهي يكساني خواهند داشت
پيمان مولوي، كارشناس بازارهاي مالي نيز در مورد ريزش‌هاي روز گذشته بورس معتقد است؛ بازار سرمايه و بازارهاي موازي به لحاظ دلاري بازدهي يكساني خواهند داشت و چندان تفاوتي ميان دلار و طلا و بورس به قيمت دلاري در بازده نهايي وجود ندارد. اين كارشناس بازارهاي مالي در مورد چرايي خروج پول سنگين در روز گذشته و احتمال بازگشت آن به «اعتماد» گفت: در صورتي كه اتفاق خاصي نيفتد شاخص بورس تا 3 ميليون و 500 هزار واحد هم قدرت حركت دارد تا به بازده مورد نظر برسد. مولوي با اشاره به تورم موجود در كشور گفت: تورم كنوني در ايران سالانه بيش از 50 درصد برآورد مي‌شود و تقريبا بر تمام بازارها هم اثرگذار است و اين ريزش در بورس هم مي‌تواند به دليل اصلاح اوليه باشد اما مجددا حركت رو به رشدي خواهد داشت.


بازار سرمايه بازاري پرريسك است
اين كارشناس بازارهاي مالي تصريح كرد: آنچه در مورد سهام براي بسياري از مردم اهميت دارد، اين است كه بايد با 30 درصد نقدينگي‌شان در اين بازار حضور داشته باشند و آن را مديريت كنند تا آسيب زيادي نبينند. اين بازار، بازاري پر ريسك است اما بازارهاي ديگر براي حفظ ريال بازارهاي كم‌ريسك‌تري هستند. مولوي ادامه داد: شايد برخي سهامداران به دلايلي خواستار خروج از اين بازار بوده‌اند اما بسياري از شركت‌ها نسبت به سال 1399 تغيير كرده‌اند و به خاطر ارزش دارايي‌هاي‌شان و مدل سودآوري و سود ريالي كه ايجاد مي‌كنند نقطه نگران‌كننده‌اي به لحاظ بنيادي ندارند و اصلا قابل مقايسه با سال 1399 نيستند. اين كارشناس بازارهاي مالي گفت: خروج پول از اين بازار علل گوناگوني دارد كه اكثرا به خاطر اخبار نامتقارن (نرخ دلار، برجام و...) است و مساله بعدي به اين موضوع برمي‌گردد كه برخي خواستار امنيت بيشتر سرمايه‌هاي خود هستند و منابع‌شان را به سمت بازارهاي خودرو، ملك، طلا يا خارج از كشور مي‌برند و اين عوامل هميشه از گذشته هم بوده و در سال‌هاي قبل هم همين روند تكرار شده و اين بازارهاي موازي در نهايت به يكديگر وصل هستند. مولوي افزود: براي افرادي كه داراي ملك، خودرو و دارايي‌هاي اوليه هستند و مي‌خواهند وارد بازار سرمايه شوند با 30 درصد از منابع مالي‌شان مي‌توانند در اين بازار هم حضور داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون