• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5480 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت

امضاي دو يادداشت تفاهم همكاري حقوقي و قضايي ميان ايران و عراق

دو يادداشت تفاهم همكاري حقوقي و قضايي ميان ايران و عراق در ديدار محسني‌اژه‌اي با رييس شوراي عالي قضايي عراق به امضا رسيد.
به گزارش مركز رسانه قوه قضاييه، حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي، رييس قوه قضاييه، ديروز (۱۹ ارديبهشت) با «فائق زيدان»، رييس شوراي عالي قضايي عراق كه در صدر يك هيات عالي قضايي به ايران سفر كرده است، ديدار و گفت‌وگو كرد. رييس قوه قضاييه كشورمان در اين ديدار با اشاره به اشتراكات و مناسبات عميق و گسترده ميان ملت‌ها و دولت‌هاي ايران و عراق اظهار كرد: ارتباطات ميان ايران و عراق به صرف مسائل همسايگي نيست، بلكه فراتر از آن است؛ ريشه اصلي اين ارتباطات وثيق و قديمي، ناظر بر اشتراكات فرهنگي و ديني و مذهبي است. اكثر قريب به اتفاق مردم ايران تمايل دارند در سال به هر ميزان كه توان و استطاعت دارند براي زيارت بقاع و اماكن متبركه و مشرفه و زيارتي به عراق سفر كنند. رييس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به عظمت و شكوه مراسم اربعين حسيني كه به مظهر و نمادي براي اتحاد مسلمانان و شيعيان جهان تبديل شده است، گفت: طي ساليان اخير مراسم باشكوه اربعين به يك نماد اتحاد و همبستگي ميان مسلمانان در عرصه بين‌المللي تبديل شده و اين مهم يكي ديگر از نشانه‌هاي اشتراك و امتزاج فرهنگي دو ملت ايران و عراق است. اربعين داراي يك جنبه سياسي، اعتقادي و فرهنگي نه فقط براي دو ملت ايران و عراق بلكه براي كل جهان است و به يك پديده جديد از لحاظ آموزه‌هاي ديني تبديل شده است. علاوه بر اين، يكي ديگر از مقولاتي كه پيوند عميقي ميان دو ملت ايران و عراق ايجاد كرده، حوزه‌هاي علميه نجف و قم است. رييس قوه قضاييه كشورمان تصريح كرد: در سال‌هاي اخير شاهد همكاري‌هاي گسترده دو كشور ايران و عراق به لحاظ جنبه‌هاي قضايي، فرهنگي، سياسي، امنيتي و اقتصادي هستيم؛ در اين ميان نقش دستگاه‌هاي قضايي دو كشور در توسعه اين ارتباطات گسترده، برجسته و اثرگذار است.  محسني‌اژه‌اي افزود: در سنوات گذشته، تفاهمات و توافقات خوبي ميان دستگاه‌هاي قضايي دو كشور ايران و عراق منعقد شده كه بعضا هم عملياتي شده‌اند لكن اجراي اين تفاهمات نيازمند اقدامات بيشتري است؛ حتما بايد دستگاه‌هاي قضايي دو كشور، ارتباطات فيمابين را بسط و گسترش دهند و نيازمندي‌هاي قضايي را با تفاهم و در قالب توسعه امكانات الكترونيكي و استفاده از فناوري‌هاي نوين، هر چه سريع‌تر مرتفع سازند. رييس قوه قضاييه بيان داشت: اعتقاد ما اين است كه به هر اندازه روابط دو كشور ايران و عراق در حوزه‌هاي فرهنگي، سياسي، اقتصادي و مبارزه با تروريسم و عناصر و تشكيلات فاسد و مفسد، توسعه پيدا كند بايد به همان اندازه روابط قضايي فيمابين هم گسترش يابد.
محسني‌اژه‌اي تصريح كرد: در گذشته تفاهمات اوليه ميان مقامات قضايي ايران و عراق به امضا رسيده است، اما در اجراي مفاد اين تفاهمات، قدري عقب هستيم و بايد روند اجراي آن را سرعت ببخشيم؛ بايد تلاش كنيم تفاهمات سفر سال ۱۳۹۹ رييس وقت قوه قضاييه جمهوري اسلامي ايران به عراق را هر چه سريع‌تر و به صورت كامل اجرايي كنيم.
رييس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به روند پيگيري و رسيدگي به پرونده عناصر دخيل در ترور فرماندهان سلحشور محور مقاومت اظهار كرد: از مقامات قضايي عراق به سبب اقداماتي كه در زمينه مقابله با تروريسم و پيگيري پرونده ترور شهيد سليماني، شهيد ابومهدي المهندس و همراهان‌شان انجام دادند، بسيار تشكر مي‌كنيم و اميدواريم با تعامل هر چه بيشتر دستگاه‌هاي قضايي دو كشور ايران و عراق، اين پرونده هر چه زودتر به مراحل نهايي و حصول نتيجه برسد.
وي تصريح كرد: به دنبال پيگيري‌ها و رسيدگي‌هاي دقيق و همه‌جانبه قضايي، كيفرخواست آمران و عاملان ترور شهيدان سليماني و ابومهدي المهندس و همراهان‌شان صادر شده و ان‌شاءالله كساني كه ظلم كردند و خون‌هاي بي‌گناهان ريختند را در اين دنيا به جزاي خودشان خواهيم رساند.
رييس قوه قضاييه با اشاره به توسعه روابط فيمابين ايران و عراق و ترددهاي پرشمار مردم اين دو كشور به سرزمين‌هاي يكديگر گفت: ممكن است تعدادي از ترددكنندگان ميان مرزهاي ايران و عراق به دليل ناآشنايي با قوانين و مقررات كشور ميزبان دچار مشكلاتي شوند؛ لذا اميدواريم شرايطي فراهم شود تا در قبال آن دسته از افراد و شهروندان ايراني يا عراقي كه از روي عدم آگاهي به قوانين و مقررات كشور ميزبان، مرتكب تخلفي مي‌شوند، مساعدت‌هاي لازم انجام گيرد و جنبه‌هاي انساني موضوع نيز لحاظ شود.
محسني‌اژه‌اي همچنين با اشاره به بازنگري قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در سال ۱۳۶۸ و تغييراتي كه در پي اين بازنگري در ساختار دستگاه قضايي كشورمان پديد آمد، براي انتقال تجربيات تقنيني و قضايي مربوطه به دستگاه عدليه كشور عراق اعلام آمادگي كرد. در جريان اين ملاقات، فائق زيدان، رييس شوراي عالي قضايي عراق، ضمن قدرداني صميمانه از مهمان‌نوازي جمهوري اسلامي ايران اظهار كرد: دستگاه قضايي عراق در تمام سطوح و با تمام زيرمجموعه‌هاي خود براي تحكيم روابط مثبت و سازنده با جمهوري اسلامي ايران تلاش وافري دارد؛ حضور ما در اين سفر با هدف تكميل تلاش‌ها و اقداماتي بوده كه در گذشته انجام شده است؛ يادداشت‌هاي تفاهمي كه امروز با هدف توسعه و تعميق همكاري‌هاي حقوقي و قضايي ميان ايران و عراق به امضا مي‌رسد، در جهت تقويت و تحكيم تفاهمنامه‌هاي پيشين ميان دستگاه‌هاي قضايي ايران و عراق است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون