• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5484 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۵ ارديبهشت

جعفر كوشا در نشست «كميته پيگيري وكلاي در معرض خطر» مطرح كرد

پيگيري احضار شماري از وكلا در اسكودا

پس از گزارش روزنامه اعتماد در خصوص احضار وكلايي كه پرونده رخدادهاي اخير را به عهده داشتند، رييس اسكودا به موضوع واكنش نشان داد و گفت: «وكيلِ ضدفساد و مدافع حقوق بشر نبايد در وضعيت پرخطر قرار گيرد.» ديروز همچنين خبر رسيد كه كميته پيگيري وكلاي در معرض خطر اسكودا به موضوع احضار وكلاي دادگستري به شعبه ۷ دادسراي شهيد مقدس اوين رسيدگي مي‌كند.
همچنين جعفر كوشا، رييس اسكودا در نشست كميته پيگيري وكلاي در معرض خطر ضمن تقدير از عملكرد وكلايي كه در حوادث سال ۱۴۰۱ در خدمت به خير عمومي و تسهيل دسترسي به وكيل مستقل اهتمام ورزيدند، اظهار كرد: متاسفانه اخيرا شماري از وكلاي فعال در حوزه مسووليت اجتماعي احضار شده‌اند. بر اين اساس معتقدم كه وكيلِ ضدفساد و مدافع حقوق ‌بشر نبايد در وضعيت پرخطر قرار گيرد. وكيلي كه در پرونده‌هاي حقوق ‌بشري و حقوق شهروندي ورود مي‌كند به خاطر شجاعتش قابل ستايش و سپاس است. وي با بيان اينكه رمز استمرار حاكميت قانون، التزام به كرامت انساني و تقيد به حقوق شهروندي است، گفت: وصف اعتراض بايد در كشور تبيين و همچنين مرزي براي اعتراض و اغتشاش در نظر گرفته شود. از سوي ديگر بايد استانداردهاي دفاع هم مورد توجه قرار گيرد؛ چراكه به عنوان يك حق مسلم پيش‌بيني شده است. به همين دليل بايد گفت كه اگر حاكميت مي‌خواهد نظم و ثبات و استمرار نهادينه شود بايد بتواند از حقوق ‌بشر و شهروندي و حاميان آن حمايت اثربخش كند. از سوي ديگر بايد حق تعيين سرنوشت به صورت مستقيم تضمين و كارآمدي و اثربخشي آن تثبيت شود. به همين دليل وكلاي دادگستري به دليل اشراف خود بر اين مسائل و به دليل مسووليت اجتماعي كه بر دوش آنها نهاده شده وارد ميدان شدند و در جهت احقاق حقوق اساسي مردم گام برداشتند.


امروز نهاد وكالت در يك پيچ تاريخي  قرار دارد
رييس اسكودا ضمن انتقاد از انفعال برخي مديران كانون‌هاي وكلاي دادگستري در قبال وكلاي بازداشتي يا احضار شده تصريح كرد: متاسفانه عده‌اي به جاي آنكه مرهم دل وكلاي بازداشت شده و خانواده آنها باشند، عليه آنها اقدام مي‌كنند يا اينكه اساسا سكوت را در دستور كار خود و ساير همكاران‌شان قرار مي‌دهند كه اين واقعا جاي تاسف دارد. اينكه رييس يك كانون وكلا نمي‌داند وكيلش چگونه، كجا، توسط چه نهادي و چرا بازداشت يا احضار شده نه‌تنها تاسف‌آور است، بلكه اين سوال را مطرح مي‌كند كه اساسا چرا بايد اين شخص در چنين جايگاهي قرار داشته باشد. بر همين اساس معتقدم امروز نهاد وكالت و كانون‌هاي وكلا در يك پيچ تاريخي قرار دارند؛ چراكه مردم به ما پناه آورده‌اند و ما هم موظف به پيگيري حقوق آنها هستيم، نه اينكه رسالت اجتماعي خود را كنار بزنيم و به پرونده‌هاي مالي و معمولي خود برسيم. كوشا با تاكيد بر لزوم روشنگري الزامات توسعه حقوقي و تضمين حقوق شهروندي از سوي اساتيد حقوق سراسر كشور گفت: امروز اساتيد به ‌نام حقوق كشور سكوت اختيار كرده‌اند كه اين زيبنده جامعه حقوقي و نهاد وكالت نيست و متاسفانه وظيفه خود را كه روشنگري بوده، انجام نمي‌دهند. عده‌اي اعلام مي‌كنند كه چرا وكلا اقدام به اخذ چنين پرونده‌هايي مي‌كنند و صرفا به پرونده‌هاي معمولي تكيه نمي‌كنند. به نظرم پاسخ اين افراد مشخص است؛ چراكه وكيل به نوعي وظيفه خود مي‌داند از معترضي كه حق مدني خود را فرياد مي‌زند، دفاع كند.

ضرورت حمايت از وكلاي فعال  در عرصه حقوق بشر و حقوق شهروندي
در ادامه اين جلسه حاضران، بر مساله حمايت قوه قضاييه از وكلاي فعال در عرصه حقوق ‌بشر و حقوق شهروندي تاكيد كردند و از كانون‌هاي وكلاي دادگستري خواستند تا از اين وكلا كه با اتكا به مسووليت اجتماعي خود با تهديد، احضار يا تعقيب مواجه مي‌شوند حمايت عملي مبذول دارند.
لزوم رعايت موازين و مقررات توسط وكلا، اهتمام در ضديت با فساد، التزام به ضوابط و موازين قانوني و رعايت نظامات وكالت از جمله دغدغه‌هايي بود كه در اين جلسه مطرح و بر اين مساله تاكيد شد كه سازمان قضاوتي و نهادهاي نظارتي با ملاحظه رسالت وكيل در تضمين حقوق عامه، حمايت از وكلا را مدنظر قرار دهند و وكلا نيز در قبال مسائل اجتماعي، حقوق بشر و آزادي‌هاي اساسي رسالت خود را انجام دهند. در اين جلسه همچنين اعضا بر اقدامات سازماندهي شده و منسجم در راستاي دفاع از وكلا و دفاع اثربخش از همكاران وكيل به خصوص در شهرستان‌ها تاكيد كردند و از نهادهاي نظارتي و حفاظتي خواستند با ملاحظه استقلال كانون وكلا و نيز شأن و جايگاه وكيل در تكاپوي دفاع از حقوق اساسي و آزادي‌هاي شهروندان نگاه حمايتگرانه و قانونمدار به اين خيل وكلاي در معرض خطر داشته باشند. صدور قرارهاي فاقد تناسب با جايگاه و شأن وكيل و بدون ملاحظه در دسترس بودن وكلا از جمله محورهاي اين نشست بود و حاضران از رييس اسكودا خواستند ضمن گفت‌وگو با مسوولان قضايي كشور، بر رفع موانع براي حمايت اثربخش از وكلا تاكيد و در اين زمينه تسهيل لازم صورت گيرد. كميته پيگيري وكلاي در معرض خطر اسكودا براي رسيدگي به موضوع احضار وكلا تشكيل جلسه خواهد داد.

تشكيل جلسه كميته پيگيري  وكلاي در معرض خطر 
حسن يونسي، علي مجتهدزاده، علي شريف‌زاده، ابوالفضل حمزه، محمدعلي كامفيروزي، سعيد شيخ، ابوذر نصراللهي، سارا حمزه‌زاده، ميترا ايزدي‌فر و مرجان اصفهانيان ازجمله اين احضارشدگان هستند. ديروز وكيل علي شريف‌زاده اعلام كرد: براي تاريخ ۲ خردادماه به شعبه ۷ دادسراي اوين (شهيد مقدس) احضار شده‌ام و از علت آن بي‌خبرم. وكيل سارا حمزه‌زاده نيز گفت كه براي تاريخ ۳ خردادماه به شعبه ۷ دادسراي اوين (شهيد مقدس) احضار شده و از علت آن بي‌خبر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون