• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5484 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۵ ارديبهشت

محمد احمدزاده در گفت‌وگو با «اعتماد»:

هدف اصلي بايد جام جهاني باشد نه جام ملت‌ها

در جام ملت‌ها اگر قهرمان هم شويم به جايي نمي‌رسيم!

روزبه دلاور

قرعه‌كشي جام ملت‌ها انجام شد و تيم ملي كشورمان در گروه C با تيم‌هاي فلسطين و هنگ‌كنگ و امارات همگروه شد. گروهي كه با توجه به پيشينه و سطح فوتبال كشورمان به هيچ عنوان سخت نيست و از همين حالا مي‌شود پيش‌بيني كرد كه صدرنشين اين گروه خواهيم بود. اما هرچه به مراحل بالاتر صعود كنيم به مراتب كارمان سخت‌تر خواهد شد، تيم‌هايي مثل ژاپن و كره و استراليا و حتي عربستان حريفان سرسختي به حساب مي‌آيند كه بايد با آمادگي كامل به مصاف اين حريفان رفت. كمتر از ۸ ماه ديگر به شروع بازي‌ها مانده و بعضي از كارشناسان اعتقاد دارند تيم ملي نياز به پوست‌اندازي دارد و نبايد نتيجه‌گيري را فداي جوانگرايي كرد. محمد احمدزاده مربي اسبق فوتبال كشورمان يكي از آن كارشناساني است كه اعتقاد دارد هدف سرمربي تيم ملي و فدراسيون فوتبال بايد جام جهاني باشد و كسب نتيجه در جام ملت‌ها ارزشي براي فوتبال ما ندارد! با احمدزاده در خصوص قرعه‌كشي بازي‌هاي كشورمان در جام ملت‌ها و وضعيت ملي‌پوشان براي حضور در اين رقابت‌ها گفت‌وگويي ترتيب داديم كه در ادامه مي‌خوانيد.

  قرعه‌كشي رقابت‌هاي جام ملت‌ها انجام شد و تيم ملي حريفانش را شناخت. در گروه آساني قرار گرفتيم؟
فكر مي‌كنم در گروه خوبي قرار گرفتيم و كار سختي در اين گروه نداريم. از الان مشخص است كه چه تيم‌هايي از اين گروه صعود مي‌كنند و تيم ما همراه با امارات تيم‌هاي صعود‌كننده از اين گروه هستند.
به لحاظ ترتيب بازي‌ها هم به نفع تيم ملي شد. از تيم‌هاي ضعيف شروع مي‌كنيم و رقيب اصلي ما در اين گروه امارات است كه در بازي آخر به مصاف اين تيم  مي‌رويم.
اگر خودمان هم قرعه را برمي‌داشتيم به اين خوبي در نمي‌آمد! نه گروهمان و نه ترتيب بازي‌ها سخت نيست. بايد از اين گروه به راحتي صعود كنيم.
  مي‌خواهيم از ليگي بپرسيم كه در هفته پاياني قرار دارد‌. فكر مي‌كنيد ماحصل اين ليگ ما به تيم ملي هم كمكي مي‌كند؟
طبيعتا استخوان‌بندي تيم ملي ما بايد از ليگ خودمان باشد. اگر بخواهيم واقع‌بينانه نگاه كنيم بايد بگوييم ليگ ما بايد مهم‌ترين قسمت تيم ملي باشد. الان مربي تيم ملي به بازيكنان گذشته فكر مي‌كند كه در خارج از ايران بازي مي‌كنند. بايد ديد چه تفكراتي دارند و دنبال چه چيزي مي‌گردند. آيا جام ملت‌ها را به چشم رسيدن به رتبه نگاه مي‌كنند يا مي‌خواهند در فوتبال ملي پوست‌اندازي كنند. بستگي دارد سرمربي تيم ملي و فدراسيون چه اهدافي دارند. در شرايط فعلي اگر بخواهيم تصميم معقولي بگيريم فكر مي‌كنم نياز به پوست‌اندازي داريم. شروع آن را قلعه نوعي مي‌تواند از همين جام ملت‌ها بگذارد.
  پوست‌اندازي يا تغيير نسل در اين مقطع شدني است؟ 
عرض كردم بايد ببينيم تصميم‌گيرندگان چه تصميمي دارند. بستگي دارد كه آقايان به رتبه و قهرماني فكر مي‌كنند يا اينكه مي‌خواهند يك تيم جديد بسازند اما به نظر من بايد يك تيم تازه‌اي شكل بگيرد.
 اما خيلي‌ها هم توقع دارند بعد از سال‌ها تيم ملي در جام ملت‌ها نتيجه بگيرد.
با قهرماني در جام ملت‌ها به كجا مي‌رسيم؟ كجا به درد ما خواهد خورد؟ جام ملت‌ها بايد استارتي باشد و تغييراتي اعمال شود براي مقدماتي جام جهاني‌. جام ملت‌ها بايد نردباني باشد كه تيمي بسازيم براي رويداد جهاني، همه برنامه‌هاي‌مان بايد براي جام جهاني باشد چون با كسب مقام در جام ملت‌ها اتفاقي براي فوتبال ما نمي‌افتد.
  براي حضور موفق در جام ملت‌ها چه چيزي لازم است؟ 
تيم ملي يا هر تيمي وقتي وارد تورنمتي مي‌شود بايد از قبل خودش را آماده كند. تيم ملي نياز به بازي‌هاي تداركاتي و اردوهاي آماده‌سازي دارد. آنچه مشخص است مثل سال‌هاي قبل زياد براي تيم ملي اهميت قائل نيستند. عادت كرديم كه بازي‌هاي مقدماتي براي‌مان بشود بازي‌هاي تداركاتي!
  شرايط ساير تيم‌ها را چطور مي‌دانيد؟
تيم‌هايي نيستند كه براي ما دردسر درست كنند و امارات بايد با هنگ‌كنگ براي دومي بجنگد. اما در مراحل بعدي كار سخت‌تر مي‌شود و تيم ملي بايد براي مراحل بعدي آماده شود.
  يكي از انتقادات كه به قلعه‌نوعي شد انتخاب دستيارانش است. شرايط كادر فني تيم ملي را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
رحمان رضايي هم برگشت؟ اينها بازيكنان قديمي فوتبال ما هستند. به تيم ملي آمدند تا بيشتر كار ياد بگيرند و به نظر من كار بدي هم نيست اما بايد بروند اول كار باشگاهي انجام دهند‌. البته مطهري به جز امسال كه سرمربي بود سال‌ها به عنوان دستيار در فوتبال باشگاهي ما كار كرده است و به نظر من انتخاب خوبي بود اما تيموريان و رضايي بايد اول در رده باشگاهي كار كنند و خودشان را نشان دهند و بعد به تيم ملي بيايند به عنوان دستيار تا بتوانند كمك كنند. تفكر، تفكر خوبي است اما اينها بايد در باشگاهي هم تجربه كار داشته باشند.
  به عنوان سوال آخر، تيم ملي در جام ملت‌ها موفق مي‌شود؟‌
بايد ديد هدف‌شان چيست. اگر دنبال نتيجه هستند بله ممكن است نتيجه هم بگيرند. اگر هدف داشته باشند براي آينده نتيجه هم نگيرند مهم نيست.‌ ما كه دوست داريم نتيجه بگيرند اما اگر هدف اصلي جام جهاني باشد به نظر من خيلي بهتر است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون