• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5484 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۵ ارديبهشت

نمايشگاه كتاب به روايت رسانه‌ها

از آمار تازه‌فروش تا پرفورمنس‌ها

اميركبير و شاهكارهاي ادب فارسي
مدير انتشارات اميركبير گفت: ۳۳ عنوان كتاب چاپ اول همراه با آثاري چون «شاهكارهاي ادبيات فارسي» و «گزيده سخن فارسي» از آثار اين ‌ناشر در نمايشگاه كتاب تهران عرضه مي‌شوند. مهر به نقل از نشر اميركبير گزارش داد كه اين انتشارات امسال با بيش از ۴۰۰ عنوان كتاب در نمايشگاه حاضر است كه ۳۳۰ عنوان از آن كتاب بزرگسال و ۱۰۲ عنوان كتاب كودك است. عباسي با بيان اين نكته كه امسال ۳۳ عنوان كتاب چاپ اولي جهت عرضه در غرفه داريم، افزود: علاوه‌بر كتاب‌هاي چاپ اولي كه امسال براي اولين‌بار به نمايشگاه مي‌آيند، انتشارات اميركبير اقدام به بازطراحي و تجديد چاپ كتاب‌هاي مهم و نفيس خود نيز نموده است. از جمله اين كتاب‌ها مي‌توان به «شاهكارهاي ادبيات فارسي»، «گزيده سخن فارسي» و آثاري از عبدالحسين زرين‌كوب، محمد قهرمان و نيما يوشيج اشاره كرد كه در نمايشگاه كتاب امسال عرضه مي‌شوند.


پيش‌فروش  «فهرستگان نسخه‌هاي خطي ايران»
دوره كامل «فهرستگان نسخه‌هاي خطي ايران» در غرفه سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران سي‌وچهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران پيش‌فروش مي‌شود. انتشارات سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، براي دسترسي پژوهشگران به كسري «فهرستگان نسخه‌هاي خطي ايران» اقدام به چاپ مجدد آنها كرده و در سي‌وچهارمين دوره نمايشگاه به صورت حضوري و مجازي، به علاقه‌مندان و جامعه پژوهشي عرضه مي‌كند. «فهرستگان نسخه‌هاي خطي ايران» (فنخا) اطلاعات بالغ بر ۵۰۰ فهرست معتبر نسخه‌هاي خطي كتابخانه‌ها و مجموعه‌هاي ايران را در بردارد. اين مجموعه در ۴۵ مجلد در طول سال‌هاي ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ منتشر شده است كه شامل ۳۴ جلد اطلاعات نسخه‌هاي خطي و ۱۱ جلد نمايه است. دو دستگاه تماشاخانه سيار كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در سي‌وچهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران حضور دارند. خبرآنلاين گزارش داد كه اين دو دستگاه تماشاخانه سيار از ۲۰ تا ۳۰ ارديبهشت در محوطه مصلي برنامه‌هايي اجرا خواهند كرد.


تماشاخانه سيار
برنامه‌هاي تماشاخانه سيار كه در روزهاي نخست نمايشگاه كتاب تهران با استقبال مخاطبان روبرو شده، در چهار نوبت يكي صبح و سه نوبت براي بعدازظهر در نظر گرفته شده است. همچنين براي استفاده بهتر كودكان و نوجوانان از برنامه‌هاي تماشاخانه، روبروي هر دو تماشاخانه سيار فضايي مسقف در نظر گرفته شده است. اولين تماشاخانه سيار روبه‌روي سالن ناشران كودك و نوجوان در بخش جنوبي واقع شده است و تماشاخانه ديگر از سمت در شماره ۱۴ در خيابان قنبرزاده روبروي خيابان هشتم قرار دارد. نمايش «رينارد روباهه» به كارگرداني احمد تيموري، قصه‌گويي، معرفي كتاب و اجراي مسابقه با محوريت كتاب‌هاي كانون از جمله برنامه‌هاي تماشاخانه سيار كانون پرورش فكري در نمايشگاه كتاب است. خانه كتاب نيز ويژه برنامه‌اي فرهنگي - هنري را شامل مسابقه و سرگرمي به كارگرداني حسين چراغي  روي تماشاخانه سيار كانون اجرا خواهد كرد؛ اين برنامه مجري‌محور است. يادآوري مي‌شود كه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تازه‌ترين كتاب‌هايش را در سي‌وچهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران عرضه كرده است. درعين حال كانون علاوه بر عرضه آثارش در نمايشگاه كتاب تهران به صورت حضوري، هم‌زمان كتاب‌هايش را در بخش مجازي و از طريق سايت ketab.ir نيز در معرض فروش گذاشته است. غرفه‌هاي كانون در سالن جنوبي ناشران كودك و نوجوان غرفه ۱۸۱، سالن ناشران عمومي واقع در راهروي ۱۴، غرفه ۷ و بخش جنبي كودك و نوجوان مصلاي تهران خواهد بود.


فروش 45 ميلياردي  در غياب صف‌هاي طولاني
قائم‌مقام سي‌وچهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران درباره ميزان فروش بخش حضوري و مجازي اين نمايشگاه گفت: تا ساعت ۲۱ روز گذشته دستگاه‌هاي كارتخوان رسمي نمايشگاه ۳۵ ميليارد تومان فروش حضوري را ثبت كردند كه اگر مبلغ كارت به كارت و كارتخوان غيررسمي را به اين عدد اضافه كنيم مبلغ فروش حضوري به ۴۵ ميليارد تومان مي‌رسد. همچنين در بخش مجازي تا ساعت ۲۱ شب گذشته مجموع فروش‌ها به ۲۵ ميليارد تومان مي‌رسد كه از اين مبلغ ۱۸ ميليارد تومان سهم ناشران و ۷ ميليارد تومان سهم كتابفروشان است. رمضاني گفت: تاكنون ۲۲۰ هزار نسخه در بخش مجازي نمايشگاه عرضه شده است و به تعبيري تا پايان روز سوم نمايشگاه قريب به ۷۰ ميليارد تومان فروش را ثبت كرده است كه مردم از سراسر كشور از نمايشگاه خريد كردند. اين در حالي است كه خبرگزاري مهر در گزارش خود آورده است كه «امسال و تاكنون [صبح روز پنجم نمايشگاه] مخاطبان كتاب شاهد تشكيل صف‌هاي متفاوت براي كتاب نبودند اما همچنان بايد منتظر روزهاي آينده بود. ايسنا هم در گزارشي به عدم مشاهده صف‌هاي طولاني براي خريد كتاب اشاره كرده: «در سال‌هاي گذشته، در كنار صف غذا، گاهي صفي هم براي كتاب و نويسنده شكل مي‌گرفت اما امسال اين موضوع در چند روز گذشته كمتر به چشم مي‌آمد مگر براي يكي دو ناشر.» ايسنا همچنين به حضور مشاوران كتاب هم اشاره كرده: «امسال غرفه‌هاي مشاور كتاب هم در بخش‌هاي مختلف به چشم مي‌خورد و كارشناساني براي معرفي كتاب در آنجا حضور دارد كه راهنماي بازديدكنندگان است. البته برخي از ناشران مي‌گويند مخاطباني مي‌آيند كه كتاب را نمي‌شناسند و فقط برش‌هايي از كتاب‌ها را در اينستاگرام ديده‌اند و حتي نمي‌دانند اصلا كتاب درباره چيست يا دنبال كتاب ارزان هستند و موضوع كتاب در مرحله دوم اهميت است.» در ادامه اين گزارش هم موضوع پرفورمنس‌هاي مربوط به چهره‌هاي ادبي هم از موضوعاتي است كه بعضي از خبرگزاري‌ها و سايت‌ها آن را دستمايه گزارش‌هاي خبري خود قرار داده‌اند. ايسنا در اين باره نوشته: «حضور پرفورمنس‌هاي چهره‌هاي ادبي از عمر خيام و سعدي و حافظ و فردوسي گرفته تا جلال آل احمد از روز اول نمايشگاه يكي از بخش‌هايي است كه توجه بازديدكنندگان را جلب مي‌كند و بازار سلفي و عكس با آنها داغ است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون