• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5489 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱ خرداد

دعوت از مردم براي مشاركت در نام‌گذاري چهارتوله‌شير

اميدواري درباره سلامت فرزندان «دنا» و «هير»

گروه اجتماعي: «دنا» و «هير» كه چهار سال پيش از آفريقاي جنوبي پا به خاك ايران گذاشتند، حالا صاحب پنج فرزند هستند؛ «سانا» نام اولين فرزند اين شيرهاي سفيد است كه البته مادر او را نپذيرفت و به دست دايه‌اي مهربان‌تر از مادر به نام «شيردل نوري» بزرگ شد و حالا در سلامت كامل است. زايمان دوم دنا با چهارقلويي همراه شد كه هر چهار فرزند در سلامت كامل به‌سر مي‌برند هر چند هنوز جنسيت آنها مشخص نيست. 
سرنوشت «پيروز»؛ يوزپلنگ معروف ايران كه سال گذشته جان خود را از دست داد، زمينه‌ساز نگراني درباره سلامت و آينده اين توله شيرها شده اما «نادر رضا نوري» موسس دهكده طبيعت قزوين و يكي از سرشناس‌ترين تيمارگرهاي حيات‌وحش ايران در گفت‌وگو با «اعتماد» اين نگراني‌ها را به‌ مصلحت حيات‌وحش ايران نمي‌داند: «شيردل (نوري) و همسرش عاشق حيات‌وحش و از كاربلدترين و دلسوزترين فعالان اين حوزه هستند و سانا هم در همين خانواده بزرگ شده است، مسووليت اين چهارقلو هم با شيردل است و به ‌نظرم جاي نگراني وجود ندارد. مردم مطمئن باشند كه جاي اين بچه‌ها خوب است و دلسوزتر از اين خانواده براي آنها نمي‌توان پيدا كرد.» 
اين چهارقلو فرزندان دو شيرسفيد آفريقايي هستند كه حدود چهار سال پيش به كشور وارد و در اين سال‌ها در پارك چمران كرج نگهداي مي‌شدند. اولين زايمان «دنا» آذر پارسال بود كه در آن زايمان سه توله‌شير متولد شد اما دو تاي آنها مرده به دنيا آمد. بررسي دامپزشكان مشخص كرد كه اين دو توله نارس بوده و دچار مشكل شكاف كام نيز بودند، اما توله شير سوم كه «سانا» نام دارد، بدون مشكل متولد شد و حالا حدود شش ماه سن دارد. سانا اولين توله شير نژاد سفيد متولد شده در ايران است.
آن‌طور كه آقاي نوري به «اعتماد» مي‌گويد يكي ديگر از دلايلي كه دنا فرزند خود يعني سانا را به فرزندي نپذيرفت به روحيه و شرايط اين شيرهاي سفيد برمي‌گردد: «شير سفيد آفريقايي به خاك خود حساس است و چون اين تولد در خاك ديگري بود، بچه را به فرزندي نپذيرفت اما در زايمان دوم شرايط متفاوت است.» 
زايمان دوم اين شير همين چند روز پيش رخ داد و چهارتوله شير سفيد پا به دنيا گذاشتند. اين ماده شير سفيد آفريقايي در پارك حيات‌وحش چمران كرج نگهداري مي‌شود و اين چهار توله هم در همين پارك و زيرنظر روانپزشك متخصص حيوانات انجام شده است. بارداري و زايمان زيرنظر متخصص روانپزشك، آشنايي بيشتر دنا با خاك ايران و همچنين زحمات و تسلط تيمارگر اين شير درنهايت نتيجه داد و حالا برخلاف زايمان قبلي، دنا هر چهار توله را پذيرفته است. 

دعوت از مردم براي مشاركت در نام‌گذاري توله‌ شيرها
«شيردل نوري» به همراه همسرش در حدود چهار سال گذشته تيمارگر اين شيرهاي سفيد بودند و در فرآيند اين زايمان تازه هم نقش برجسته‌اي را بازي كردند. او درباره شرايط اين چهارتوله شير هم به «اعتماد» مي‌گويد: «وضعيت بچه‌ها مناسب است و همه در سلامت كامل هستند. فعلا شرايط خوب پيش رفته و مادر هم بچه‌ها را پذيرفته است.» او درباره برنامه بعدي در شيوه نگهداري از اين شيرها هم مي‌گويد: «واقعيت اين است هنوز جزييات دقيق گام‌هاي بعد مشخص نيست اما حتما روند كارها به صورتي است كه حتما اين رابطه و نسبت مادر فرزندي حفظ شود و به همين دليل كسي نزديك اين بچه‌ها نخواهد شد.» نوري درباره نام‌گذاري اين چهارقلو هم مي‌گويد: «مي‌دانيد كه هنوز جنسيت اين شيرها مشخص نيست چون تمام تلاش اين است كه كسي به بچه‌ها نزديك نشود و تمام كارها با دوربين انجام مي‌شود و به همين دليل هم جنسيت آنها مشخص نيست. پس هنوز اسم هم انتخاب نشده است. اتفاقا خوب است مردم براي اسم‌گذاري وارد شوند و رسانه‌ها هم در تدوين فرآيند نام‌گذاري كمك كنند. پس جنسيت هنوز مشخص نیست ولي حتما از مردم براي مشاركت در فرآيند نام‌گذاري كمك خواهيم گرفت.» او درباره شرايط كنوني سانا هم مي‌گويد كه «شرايط خوبي دارد، واكسن‌هايش را زده و به احتمال خيلي زياد به پارك حصار منتقل خواهد شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون