• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5489 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱ خرداد

آقاي گل پرسپوليسي تاريخ ليگ برتر در گفت‌وگو با «اعتماد»:

اگر امروز بودم شق‌القمر مي‌كردم!

فقر مهاجم گلزن در ليگ مشهود است!

روزبه ‌دلاور

به گزارش «اعتماد»، آمار گلزني مهاجمان ليگ برتر هر فصل رو به كاهش است. در اين فصل هم اين ركورد منفي به 13 گل رسيد و شهريار مغانلو از سپاهان پس از برگزاري هفته سي‌ام توانست با اين تعداد گل كم، كفش طلاي مسابقات را به خانه ببرد! وضعيت آماري وقتي اسفناك‌تر مي‌شود كه با نگاهي به رقيب شهريار در كورس آقاي گل متوجه مي‌شويم يك هافبك حضور داشته است! رضا اسدي كه پست تخصصي‌اش هافبك است اما در اين فصل ۱۱ گل براي تراكتور به ثمر رساند و شانس زيادي هم داشت تا كفش طلا را از مهاجم‌ سپاهان بربايد. آن وقت بايد كفش طلا را كه معمولا به مهاجم ليگ مي‌رسيد به يك هافبك مي‌دادند. اتفاقي كه براي فوتبال ما و مهاجمين شاغل در ليگ اصلا وجهه خوبي نداشت. چه بسا همين آمار گل‌زده مهاجمان اعتبار ليگ برتر كشورمان را زير سوال مي‌برد.

براي بررسي و دليل يا دلايل كارشناسانه كم گل زدن مهاجمان ليگ به سراغ رضا نوروزي رفتيم. مهاجم اسبق تيم‌هاي فولاد و برق شيراز و استيل آذين و نفت كه در پرسپوليس گرفتار مصدوميت شديدي شد و بعد از مدتي هم كفش‌هايش را آويزان كرد. البته نوروزي با يك ركورد ويژه از فوتبال خداحافظي كرد، او با پيراهن فولاد و در فصل 90-89 با ۲۴ گل زده ركورد گلزني در يك فصل مسابقات ليگ برتر را شكست. ركوردي كه همچنان متعلق به اين بازيكن بازنشسته شده است و با وضعيت فعلي بعيد است مهاجمي‌ بتواند حالاحالاها ركورد او را بشكند. نوروزي در ابتداي صحبت‌هايش در خصوص آمار ضعيف آقاي گل ليگ به خبرنگار اعتماد گفت: «نمي‌دانم چه بگويم! در چند سال اخير آقاي گل‌هاي ليگ ما نتواستند بيشتر از ۱۵ گل به ثمر برسانند. علتش شايد فقر بازيكن پشت مهاجم يا بازيساز شايد يا مهاجمان ما به آن شرايط ايده‌آل نرسيدند. فكر مي‌كنم يك مقداري هم فوتبال ما ضعيف شده، سطح ليگ برتر نسبت به 10 سال پيش پايين‌تر آمده است. اينكه فقر مهاجم گلزن وجود دارد كاملا مشهود است.»  از ركورددار گلزني تاريخ ليگ برتر پرسيديم اگر الان در فوتبال به عنوان مهاجم حضور داشت مي‌توانست عملكرد بهتري هم داشته باشد يا خير؟ ايشان پاسخ داد: «شرايط با قبلا خيلي فرق كرده، در گذشته هم مدافعان خيلي خوبي داشتيم و همه تيم‌ها مدافعان اسم و رسم‌دار بودند. الان هم مدافعان خوبي داريم اما اگر الان بازي مي‌كردم نمي‌دانم مي‌توانستم بهتر باشم يا نه!» مهاجمي كه سابق پوشيدن پيراهن پرسپوليس را هم در كارنامه دارد در خصوص اينكه حضور در تيم‌هاي بزرگ روي مهاجم‌ تاثير مي‌گذارد به «اعتماد» گفت: «قطعا بازي در استقلال و پرسپوليس با بازي در تيم‌هاي ديگر خيلي فرق مي‌كند و فشاري كه روي بازيكنان اين دو تيم است بيشتر از ساير تيم‌هاست. اما در چند سال اخير و بعد از كرونا بازي‌ها بدون تماشاگر يا كم تماشاگر بوده و خب اين قطعا استرس كمتري را وارد مي‌كند. اما زماني كه ما بازي مي‌كرديم براي اين دو تيم ۷۰ تا ۸۰ هزار تماشاگر به استاديوم مي‌آمدند و در آن شرايط بازي كردن نسبت به الان كه تماشاگر كمتر مي‌آيد خيلي سخت‌تر بود. در كل بازي براي استقلال و پرسپوليس سخت است چون تيم‌ها با انگيزه مضاعف مقابل اين دو تيم بازي مي‌كنند و مي‌خواهند خودشان را نشان دهند».
وي با اشاره به توجه بيشتر به فوتبال پايه ادامه داد: «در كل در كشور ما به فوتبال پايه اهميت نمي‌دهند و همه نتيجه‌گرا هستند و تعدادي تيم انگشت شمار مثل فولاد هستند كه به پايه‌ها توجه مي‌كنند و پيگير هستند و من هركجا كه بودم اهميتي به ‌پايه‌ها نمي‌دادند و اين بدترين اتفاق است. اگر قرار باشد پيشرفت ‌كنيم بايد به رده‌هاي پايه‌ اهميت بيشتري بدهيم. هرچه سن بازيكن كمتر باشد بهتر مي‌تواند فوتبال را درك كند. الان تيم‌هاي ديگر دنيا مثل بارسا را ببينيد تمام بازيكنانش از آكادمي شروع كردند اما ما اهميت نمي‌دهيم‌ و تاثيرگذارترين علت اينكه نمي‌توانيم ‌بازيكنان زيادي به فوتبال معرفي كنيم همين است.»  نوروزي با اشاره به نقش مربيان در كمك به مهاجمان ادامه داد: «من مربيان زيادي داشتم. از همه مربيانم ياد گرفتم. از آقاي مجيد جلالي و حتي سال آخر فوتبالم از فيروز كريمي هم خيلي مسائل فني را ياد مي‌گرفتم. اگر سنم كمتر بود با فيروز كريمي ‌كار مي‌كردم ‌خيلي بهتر از اينها مي‌توانستم موثر باشم. تنها آرزوي من اين بود كه الان ۲۲ ساله بودم! الان بودم مي‌توانستم شق‌القمر كنم.» نوروزي به «اعتماد» گفت ركورد او هم روزي شكسته مي‌شود: «ركورد براي شكستن است اما با اين شرايطي كه مي‌بينيم كار كمي سخت شده. آقاي گل امسال ما 13 گل زد يا سال قبل ۱۴ گل! خب اختلاف خيلي زياد است. من سالي كه بازي كردم ۲۴ گلم را بدون زدن يك پنالتي به ثمر رساندم آن‌هم در ۲۷ بازي.» از نوروزي كه اين روزها در كشورمان عنوان‌دار رشته بدنسازي است در خصوص بهترين مهاجم حال حاضر فوتبال‌مان پرسيديم و گفت: «در بين لژيونرها طارمي و آزمون كه خيلي فوق‌العاده كار مي‌كنند و بين مهاجمان داخلي هم مغانلو جاي پيشرفت دارد و مهدي عبدي هم اگر تمركزش را بيشتر روي فوتبالش مي‌گذاشت خيلي خوب بود و بيشتر مي‌توانست خودش را نشان دهد. عيسي آل كثير هم بعد از مصدوميت شرايط خوبي دارد ما مهاجمان خوب داريم منتها بايد ثبات داشته باشند.» رضا نوروزي در پايان درخصوص اينكه حضور مهاجمان بيشتر خارجي مي‌تواند به ليگ ما كمك كند يا نه‌، پاسخ ‌داد: «اگر خوب باشد بله به آن تيم كمك مي‌كند اما كمكي نمي‌تواند به فوتبال ما كند. فرض كنيد يك‌ مهاجم ‌خارجي بيايد مثلا ۲۰‌ گل هم براي يك ‌تيم ‌به ثمر برساند. فايده‌اش براي فوتبال ما چيست؟ ما بايد تمام تلاش‌مان را انجام ‌دهيم تا از بازيكناني كه سن پايين‌تري دارند بهره‌برداري كنيم. بايد به آنها بيشتر توجه كنيم تا بتوانند در آينده به فوتبال ما كمك كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون