• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5490 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲ خرداد

گفت و گوی «اعتماد» با یکی از مغازه داران طبقه اول ساختمان متروپل که جان سالم به در برد

یک سال از آن ظهر پرحادثه گذشت

يك منبع مطلع: با گذشت يكسال از حادثه هنوز پيگيري‌هاي قضايي با روندي كند مواجه و مطالبات حقوقي افراد و خانواده‌هايي كه شكايت كردند به نتيجه نرسيده است

بهاره  شبانكارئيان

امروز سالگرد فرو ريختن برج‌هاي دوقلوي متروپل واقع در خيابان اميري «اميركبير» در مركز آبادان است. ظهر دوشنبه ۲ خرداد ماه سال گذشته (۱۴۰۱) بخش اعظمي از برج متروپل بر اثر شكست سازه‌اي فرو ريخت. برج‌هاي متروپل توسط هلدينگ عبدالباقي با سازه‌هايي ناايمن ساخته شد، اما هنوز به افتتاح نرسيده بود كه فرو ريخت و مرگ «حسين عبدالباقي»  مديرعامل  و  مقصر اصلي  ريزش متروپل در ابهام باقي ماند. اين در حالي بود كه پس از انتشار اين خبر دادگستري خوزستان از احضار و دستگيري حسين عبدالباقي خبر داد، ولي فرداي حادثه دادستان اهواز بنا بر گزارش پزشكي قانوني استان خوزستان مدعي شد؛ عبدالباقي در جريان ريزش متروپل زير آوار مانده و جان باخته است. «صادق جعفري‌چگني»، دادستان عمومي و انقلاب مركز استان خوزستان در رابطه با مرگ مديرعامل متروپل اعلام كرد كه با توجه به كشف اسناد هويتي حسين عبدالباقي در البسه يكي از قربانيان حادثه كه غيرقابل تشخيص بود، دستورها مقتضي براي تشخيص هويت متوفي از طريق واحد تشخيص هويت فراجا و پزشكي قانوني صادر شد كه در نهايت هويت او مورد تاييد قرار گرفت... در اين حادثه هولناك بيش از ۴۰ نفر كشته و ۳۷ نفر نيز مصدوم شدند. پس از اين ماجرا مردم آبادان به خاطر از دست دادن عزيزان‌شان و عدم رسيدگي به افراد زير آوار مانده اعتراض كردند. حتي برخي افراد خانه و مغازه حسين عبدالباقي را نيز به آتش كشيدند. در جريان اين رخداد رييس كل دادگستري استان خوزستان دستور بررسي علت و عوامل آن را صادر كرد. ۱۳ نفر از متخلفان پروژه از جمله شهردار، دو شهردار سابق و تعدادي از كاركنان شهرداري و ناظران آبادان بازداشت شدند. «صادق خليليان»، استاندار خوزستان در مورد اين حادثه اعلام كرده بود كه سازه ساختمان متروپل بسيار سنگين بود و اين ساختمان در شش طبقه طراحي شده بود، اما بعد سه طبقه و بعد از آن مجددا دو طبقه ديگر به آن اضافه شد. پس از اين فاجعه مجدد در 4 آبان 1401 بخشي از متروپل فرو ريخت و منجر به كشته شدن دست‌كم دو نفر ديگر شد. دو ماه بعد نيز در 7 دي 1401 براي بار سوم باقيمانده ساختمان متروپل به صورت كامل فرو ريخت. 

تاكنون يك  ريال هم پرداخت نكردند
«هومن عزيزي» يكي از مغازه‌داراني كه در اين ساختمان مغازه اجاره كرده بود ولي جان سالم به در برده در مورد روز حادثه به «اعتماد» مي‌گويد: «من طبقه اول ساختمان متروپل يك مغازه اجاره كرده بودم. كافه بود. روز حادثه خيلي اتفاقي مغازه را بستم تا به تعميرگاه بروم. هنوز به تعميرگاه نرسيده بودم كه با من تماس گرفتند كه متروپل فرو ريخت. تمام اموالم در عرض چند ثانيه زير خروارها خاك رفت. آن زمان خسارتي كه برآورد كردند 300 ميليون تومان بود. فكر كنم الان با تورم امروز 500 ميليون تومان شده باشد. تمام وسايل داخل كافه را با وام خريده بودم. حتي طلاها و ماشين همسرم را فروختم تا بتوانم براي خودم كسب و كاري راه بيندازم، ولي همه نقشه‌هايم دود شد و هوا رفت. دوستان ديگرم كه كافه داشتند در پي اين حادثه كشته شدند. ناراحتي ما از مسوولان است كه به وعده‌هاي‌شان عمل نكردند. همان زمان در دادگاه‌هايي كه تشكيل شد مسوولان به افرادي كه خسارت ديده بودند وعده دادند؛ خسارات را در زمان كوتاهي پرداخت مي‌كنند، اما تا الان يك ريال هم پرداخت نكردند. مثلا ببينيد پرونده ما را با مغازه‌داراني كه در همان حوالي كاسب بودند و مغازه‌شان با خسارات جزيي روبه‌رو شده بود، يكي كردند. همين دليلي شده كه روند رسيدگي طولاني شود.»


شكات همچنان در رفت و آمد  به دادگستري آبادان  هستند
يك منبع مطلع كه نخواست نامش فاش شود در مورد اين فاجعه به «اعتماد» مي‌گويد: «حدود يكسال است كه از ظهر پرحادثه خرداد ماه 1401 مي‌گذرد. خانواده‌هاي زيادي در جريان اين واقعه تلخ داغدار شدند. بعد از فرو ريختن متروپل، عمليات آواربرداري شروع شد و به خاطر شرايط جوي آبادان روند آواربرداري تقريبا به طول انجاميد. پس از آن روال قضايي شروع شد. يكسري خانواده‌ها داغدار شده بودند، يكسري كارگران بيكار، يكسري از مغازه‌داران اموال‌شان را از دست داده و يكسري افراد هم ملك‌هاي داخل متروپل را پيش‌خريد كرده بودند. خب نماينده‌هاي دولت، وزير دولت و شخص رييس‌جمهور براي بازديد از فاجعه به آبادان آمدند. حتي سالن بانك تجارت كه مقابل خيابان ساختمان متروپل قرار داشت براي گردهمايي مسوولان تدارك ديده شده بود تا جلسات لازم آنجا برگزار شود. وقتي رييس‌جمهور به آبادان آمد مردم اطراف ساختمان حضور داشتند تا مشكلات‌شان را به ايشان بگويند و انتظار رسيدگي فوري داشتند. مردم توقع داشتند، روند رسيدگي به صورت ويژه انجام شود. ستادي هم در راستاي رسيدگي به بحران اين وضعيت در خيابان فلكه فرودگاه آبادان تشكيل شد. آنجا در حضور اصحاب رسانه اعلام كردند؛ فرآيند رسيدگي به شكايات به شكل ويژه‌اي دنبال خواهد شد، اما الان با وجود اينكه يكسال از اين فاجعه گذشته بسياري از پيگيري‌هاي قضايي با روندي كند مواجه شده و خيلي از مطالبات حقوقي افراد و خانواده‌هايي كه شكايت كردند به نتيجه نرسيده است. با توجه به تعيين شعبه ويژه در دادگستري آبادان كه براي اين موضوع اختصاص داده شد، شكات توقع داشتند روال كار تسريع پيدا كند، اما همچنان اين شرايط فراهم نشده و مردم براي رسيدگي به شكايات خود همچنان در رفت و آمد به دادگستري آبادان هستند. از طرفي انتظار مي‌رفت فرماندار ويژه آبادان به عنوان رييس شوراي تامين اقدامات ويژه‌تري را انجام دهد. فرماندار ويژه آبادان توضيحي در مورد عملكرد مثبت خودشان ارايه نكرده است. اگر عملكرد مثبت بوده پس چرا همچنان گلايه‌ها ادامه دارد؟ برخي مسوولان هنگامي كه اين حادثه هولناك رقم خورد، آمدند، عكس گرفتند و مصاحبه‌هاي متعدد انجام دادند، ولي امروز با گذشت يكسال از اين فاجعه مشكلات هنوز پابرجاست.» 

ساعت به ساعت روز حادثه
ساعت 12 و 30 دقيقه ظهر 40 درصد از اين ساختمان فرو ريخت. به علت ناپايداري ساختمان مجاور، امدادرساني به سختي انجام مي‌شد. ساعت 14 و 30 دقيقه ظهر به گزارش خبرگزاري صداوسيما اجساد دو نفر از زير آوار كشف و ۱۶ مصدوم از زير آوار نجات يافتند.  ساعت 17 و 25 دقيقه يك بالگرد، ۷ خودروي نجات، گروه‌هاي واكنش سريع و سگ‌هاي زنده‌ياب براي امدادرساني حضور پيدا كردند و تيمي از آتش‌نشانان مربوط به ساختمان پلاسكو از تهران به آبادان رفتند.
ساعت 17 و 45 دقيقه ۳۲ نفر از آوار ريزش ساختمان متروپل نجات يافتند.
ساعت 19 و 30 دقيقه عمليات امداد و نجات در طبقات ساختمان متروپل به اتمام رسيد.
ساعت 20 و 30 دقيقه تعداد كشته‌شدگان به ۶ نفر رسيد و عمليات جست‌وجو و نجات توسط نيروهاي هلال‌احمر در زيرزمين ادامه داشت. سگ‌هاي تجسسي هلال‌احمر ۳ نفر را زنده از زير آوار شناسايي كردند. همچنين دستگاه‌هاي زنده‌ياب ۳ نفر از محبوسان را زنده در زيرزمين پيدا كردند.
ساعت 23 تعداد فوتي‌ها به ۷ نفر افزايش پيدا كرد و تعداد مصدومان نيز به ۳۱ نفر رسيد.
اين روند ادامه پيدا كرد تا 16 خرداد 1401 آمار كشته‌شدگان 41 نفر اعلام شد.


اسامي  كشته‌شدگان   متروپل

در جريان فاجعه متروپل بيش از 40 نفر زيرآوار ماندند و طي آواربرداري اجسادشان كشف شد. «مريم بواني، آمنه اميني‌نيا، رامين معصومي، دانيال خسروي، محمدحسين قيصري، شيرين معصومي، عليرضا دريس، كريم ابراهيمي، حميد فالي‌پور، فوزي و آرين جليلان، عرفان و حميدرضا جليليان، مسيح صادقي، امير لفتوي، امين بهرانيان، رحمان و امير بهبهاني، پيمان باوندي، محمدرضا ايزدرضايي، ميترا و مليكا صالحيان‌پور، فاطمه خلفي‌زاده، ناديا كعبي، طارق قيم، محمد كشكي، حسن سعيداوي‌پور، مصطفي باوندي، علي نيك‌پور، مسلم شيرين‌كلام، حسن و مندز مطوري، هاشم بهراني‌پور، منصور تقي‌پور، محسن نصيري، سيد سالار كشفي، مهدي اسماعيلي، مرتضي ابراهيمي، سجاد احمدزاده، منصور عيداني، كاظم ناصر مطوري، محسن صالحي و محمد حميديان‌پور»   از كشته‌شدگان حادثه ريزش متروپل  بودند

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون