• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5502 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۸ خرداد

بررسي‌هاي «اعتماد» نشان مي‌دهد كه از ميان چهار زن و دختري كه در خرداد ماه جاري جان باختند يكي را برادرش کشته و ديگري را شوهرش به دلايلي نامشخص خفه كرده است

گزارش تلخ

بهاره شبانكارئيان

هشتم الي سيزدهم خرداد ماه جاري، چهار زن و دختر قرباني كودك همسري و مسائل خانوادگی شده‌اند. اين در حالي است كه بررسي‌هاي «اعتماد» نشان مي‌دهد؛ از ابتداي سال جاري تاكنون «10 زن و دختر» به اين بهانه جان‌شان را ازدست داده‌اند. اين زنان و دختران قرباني، اكثرا اهل روستاهاي «كردستان و آذربايجان غربي» بودند. بررسي‌هاي بيشتر «اعتماد» نشان مي‌دهد كه قتل زنان و دختران در اين استان‌ها به دليل اختلافات خانوادگي، ازدواج‌هاي اجباري، كودك همسري، تعصبات و... رخ مي‌دهد. در برخي موارد هم دختران كم سن و سال براي اينكه از تن دادن به ازدواج‌هاي اجباري فرار كنند، اقدام به خودكشي مي‌كنند. طبق اخبار رسمي منتشر شده «شكيلا.غ»؛ ۱۵ ساله اهل كرمانشاه يكي از همين دختراني است كه به دليل فشارهاي خانواده در جهت ازدواج اجباري، ۱۱ خرداد ماه جاري دست به خودكشي زد. دو روز بعد؛ ۱۳ خرداد نيز فرمانده نيروي انتظامي استان ايلام خبر داد كه پدري ۶۸ ساله دختر ۳۸ ساله خود را به دليل «اختلافات خانوادگي» با «ضربات آجر» به قتل رساند. تاكنون در مورد اين قتل وحشتناك جزييات بيشتري منتشر نشده و پيگيري‌هاي «اعتماد» از منابع محلي نيز بي‌نتيجه مانده است. حالا «اعتماد» با پيگيري‌هايي كه در مورد خبر مربوط به اين چهار زن و دختر انجام داده، توانسته به جزيياتي در مورد قتل «پرستو.ش» و «روژين.ع» دست پيدا كند. لازم به ذكر است كه اين دو فقره قتل به فاصله يك روز در استان كردستان رخ داده است. 

زن‌كشي اول: روستاي «ميركي»
«شب حادثه تا ساعت ۱۲ بامداد مهمان داشتند. پدر و مادر شوهر پرستو خانه‌شان بودند. بعد از اينكه آنها رفتند، «پيام.ش»؛ شوهر او تا ۴ صبح پرستو را كتك زد و بعد هم طنابي دور گردنش انداخت و او را خفه كرد.»  اينها را يكي از بستگان نزديك «پرستو.ش» به «اعتماد» مي‌گويد. «پرستو.ش»؛ زني هجده ساله، ساكن روستاي «ميركي» شهرستان دهگلان واقع در استان كردستان بود كه روز ۸ خرداد ماه جاري پس از «ضرب و شتم» شديد از سوي همسرش به دلايلي نامشخص «حلق‌آويز» و به قتل رسيد. يكي از منابع خبري و محلي در مورد قتل اين زن هجده ساله به «اعتماد» توضيح مي‌دهد: «شوهر اين زن اعتياد به مواد مخدر از نوع [...] داشت. پدر پرستو او را ۱۲ سالگي شوهر داد. پدرش معتاد بود. چند روز بعد از مراسم خواستگاري، مادر پرستو بر اثر بيماري فوت كرد. اين زن قرباني كودك همسري شد.»  در ادامه زني كه از بستگان نزديك پرستو است به «اعتماد» مي‌گويد: «پدر پرستو، او را در سنين پايين به پسر يكي از دوستان نزديكش داد. شوهر پرستو هم چون مي‌دانست پدر همسر او معتاد است، پرستو را اذيت مي‌كرد و به او مي‌گفت؛ تو پدرت معتاد است، پس هيچ جا را نداري كه بروي. براي همين هر بلايي كه مي‌خواست سر اين زن درآورد. پرستو ۱۲ سالگي به عقد شوهرش درآمد. چند روز بعد از عقد هم يك دفعه درد سراغ مادر پرستو آمد و منجر به مرگش شد. يك ماه صبر كردند كه از فوت مادر پرستو بگذرد تا او به خانه شوهرش برود. شوهرش بددل بود. اصلا نمي‌گذاشت پرستو جايي برود. پيام اكثر مواقع خانه بود و مي‌گفت؛ نمي‌توانم خانواده‌ام را تنها بگذارم. سر بهانه‌هاي كوچك پرستو را كتك مي‌زد. حدود يك ماه پيش پدر پرستو به خانه آنها رفت و گفت؛ اگر شوهرت اذيتت مي‌كند، مجبور نيستي زندگي كني. پرستو هم در جواب به پدرش گفته بود كه اگر تو نگران من هستي، من هم نگران بچه‌ام هستم. تا اينكه شب حادثه فرا رسيد.» او در ادامه توضيح مي‌دهد: «آن شب تا ساعت 12 بامداد پدرشوهر و مادرشوهر پرستو خانه‌شان مهمان بودند. وقتي رفتند نمي‌دانيم چه مساله‌اي پيش آمد كه تا ساعت 4 صبح او را كتك زد و آخر هم طنابي دور گردن پرستو انداخت و او را خفه كرد. اينها را شوهر پرستو در اداره آگاهي تعريف كرده است. 
به تازگي هم گفته كه مقصر است و بايد اعدامش كنند.»


زن‌كشي دوم: روستاي «آخكند»
«روژين.ع» دختري 17 ساله اهل روستاي «آخكند» شهرستان ديواندره در استان كردستان كه روز 9 خرداد ماه جاري توسط برادرش با ضربات شديد «تبر» كشته شد. منابع محلي پس از اين حادثه از دستگيري برادر اين دختر نوجوان به همراه پدرش خبر دادند. يكي از فعالان اجتماعي ديواندره در مورد جزييات اين حادثه وحشتناك به «اعتماد» مي‌گويد: «حدود يك سال پيش روژين به همراه پسري در ماشين تصادف مي‌كنند. ماجرا به گوش خانواده اين دختر مي‌رسد و پدرش او را از خانه بيرون مي‌كند. اين دختر هم اين يك سال را در بهزيستي سنندج سپري مي‌كند تا اينكه چند وقت پيش پدرش به آنجا مي‌رود و دخترش را به خانه بازمي‌گرداند. وقتي روژين به روستاي محل زندگي‌شان برمي‌گردد، حرف و حديث‌ها شروع مي‌شود. اهالي روستا، اقوام و بستگان اين دختر پشت سر او مي‌گفتند كه خانواده‌اش بي‌غيرت هستند... تا اينكه روز حادثه برادر روژين با يك تبر كوچك، ما به كردي به اين وسيله «تيرشته» مي‌گوييم، خواهرش را به قتل رساند. همان روز هم برادر و پدر اين دختر دستگير شدند.»


از ابتدای سال جاري 10 زن و دختر قرباني مسائل خانوادگی يا كودك همسري شده‌اند

  25 فروردين 1402: «مريم.س» زن 34 ساله اهل دهستان الوند در شهرستان خوي واقع در آذربايجان غربي توسط پدر و برادرانش به دليل اينكه عكس‌ها و فيلم‌هاي او توسط يك مرد در فضاي مجازي منتشر شده بود به قتل رسيد. پس از اين اتفاق برادران و پدر او مدعي شدند كه مريم خودكشي كرده است.
  27 فروردين 1402: «دنيا.ر» دختر 19 ساله اهل روستاي دادرفش كرمانشاه با انگيزه  خانوادگی توسط يكي از اقوام‌شان به قتل رسيد. هر چند برخي اهالي مدعي شدند كه دنيا خودكشي كرده است.
  29 فروردين 1402: «شبنم.ن» دختر نوجوان 16 ساله اهل روستاي قزل بلاغ بخش سارال شهرستان ديواندره پس از گذشت يك هفته از مراسم عقدش به دلايل نامشخصي به زندگي خود پايان داد.
  9 ارديبهشت 1402: زني 34 ساله در محله جهانگيري شهرستان اراك با انگيزه خانوادگی توسط همسرش با ضربات چاقو به قتل رسيد. در اين ماجرا خواهرزاده مقتول نيز به قتل رسيد.
  9 ارديبهشت 1402: «شيروان.ه» زن 24 ساله اهل صفاييه شهرستان خوي با انگيزه خانوادگی به دست پدرش به قتل رسيد. در جريان اين حادثه پسرعموي شيروان نيز به دليل ارتباطي كه با شيروان داشت، كشته شد.
  13 ارديبهشت 1402: «غزال.م» اهل روستاي راژان از توابع اروميه توسط همسر سابق خود مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به قتل رسيد. 
  8 خرداد 1402: «پرستو.ش» 18 ساله، ساكن روستاي ميركي در شهرستان دهگلان واقع در استان كردستان پس از ضرب و شتم شديد از سوي همسرش به دلايلي نامشخص حلق‌آويز و به قتل رسيد.
  9 خرداد 1402: «روژين.ع» دختري 17 ساله اهل روستاي «آخكند» شهرستان ديواندره در استان كردستان با انگيزه خانوادگی توسط برادرش با تبر كشته شد.
  11 خرداد 1402: «شكيلا.غ» ۱۵ ساله اهل كرمانشاه به دليل فشارهاي خانواده در جهت ازدواج اجباري دست به خودكشي زد. 
  13 خرداد 1402: دختري 38 ساله اهل ايلام توسط پدرش به دليل اختلافات خانوادگي با ضربات آجر به قتل رساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون