• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5538 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۳۱ تير

اهانت دوباره به قرآن در سوئد

عراق سفير سوئد را اخراج كرد

اعتماد| فرد موهن به قرآن كريم دوباره در سوئد به قرآن كريم اهانت كرده و پرچم عراق را نيز آتش زد، اقدامي كه تنش در روابط بغداد و استكهلم را افزايش مي‌دهد. به گزارش الميادين، سلوان موميكا، پناهنده عراقي‌الاصل در سوئد كه پيش از اين نيز به قرآن كريم اهانت كرده بود، روز پنجشنبه نيز بار ديگر مقابل سفارت عراق در استكهلم و با حمايت پليس سوئد، يك نسخه از قرآن كريم را پاره كرد. همچنين او پرچم عراق را نيز آتش زد. جمعي از مسلمانان خشمگين ساكن استكهلم نيز با تجمع مقابل سفارت عراق در اين شهر، به اين اقدام موهن اعتراض كردند. پيش از اين دولت عراق در نشست اضطراري به رياست محمد شياع السوداني، نخست‌وزير و فرمانده كل نيروهاي مسلح اين كشور، سوئد را تهديد كرده بود در صورت تكرار اهانت به قرآن كريم و اهانت به پرچم عراق، روابط ديپلماتيك خود را با استكهلم قطع خواهد كرد. در پي اين رويداد خبرگزاري رسمي عراق اعلام كرد كه نخست‌وزير اين كشور دستور اخراج سفير سوئد از خاك عراق را صادر كرد.  


سفارت  سوئد  دوباره  بازگشايي شد

با اين حال در حالي كه طرفداران مقتدي صدر اقدام به آتش زدن سفارت سوئد در بغداد كردند، روز گذشته منابع خبري از تظاهرات مردم عراق در محكوميت اهانت به قرآن كريم در سوئد خبر دادند. در همين راستا، خبرگزاري رسمي سوئد نيز اعلام كرد كه كاركنان سفارت خود در بغداد را به دلايل امنيتي از عراق خارج كرده و به استكهلم منتقل كرده است. ميدل ايست نيوز به نقل از رويترز گزارش داد: پس از هجوم معترضان عراقي به سفارت سوئد در بغداد، اين سفارتخانه فعاليت‌هاي خود را به‌ طور موقت به استكهلم انتقال داد. خبرگزاري رويترز روز جمعه به نقل از خبرگزاري رسمي سوئد گزارش داد كه سفارت سوئد در بغداد به دلايل امنيتي، به ‌طور موقت فعاليت خود را از پايتخت سوئد انجام خواهد داد.

ابراز  همدردي  دبيركل  سازمان  ملل 
با  مسلمانان
در راستاي اين اقدام موهن در حالي كه برخي كشورهاي مسلمان اقدام به احضار سفير سوئد به وزارت خارجه خود كرده‌اند، آنتونيو گوترش دبيركل سازمان ملل متحد در ديدار با نمايندگان سازمان همكاري اسلامي با جامعه مسلمانان ابراز همبستگي كرد. استفان دوجاريك سخنگوي سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلي افزود كه دبيركل سازمان ملل با نمايندگان سازمان همكاري اسلامي ديدار و بر عزم سازمان ملل براي اجراي كامل قطعنامه شوراي حقوق بشر درخصوص «مقابله با نفرت‌پراكني مذهبي كه موجب ايجاد تبعيض، خصومت يا خشونت مي‌شود» تاكيد كرد.  دوجاريك افزود: دبيركل سازمان ملل با جامعه مسلمانان ابراز همدردي و نابردباري، خشونت و اقدامات اسلام‌هراسانه را كه منجر به تشديد تنش‌ها و تبيعض مي‌شود، محكوم كرد. حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه ايران در نامه‌اي به آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد درخصوص اهانت به ساحت مقدس قرآن كريم در سوئد نوشت: جمهوري اسلامي ايران، ضمن محكوميت شديد صدور مجوز از سوي مقامات سوئد براي اقدام موهن و تحريك‌آميز جسارت به قرآن كريم -كتاب مقدس مسلمانان جهان- كه براي دومين بار طي يك ماه گذشته رخ مي‌دهد، قويا هشدار مي‌دهد كه تداوم اين اقدام تحت پوشش آزادي بيان، توهين آشكار به جميع مسلمانان، تحريك جوامع مختلف و با هدف اسلام‌ستيزي و ترويج افراطي‌گري صورت مي‌گيرد. پيش از اين استفان دوجاريك، سخنگوي سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلي در جمع خبرنگاران در واكنش به هتك حرمت دوباره قرآن در سوئد و همچنين به آتش كشيدن سفارت سوئد در بغداد و قطع روابط ديپلماتيك ميان عراق و سوئد گفت: ما تحولات پيرامون عراق از جمله ورود معترضان به سفارت سوئد و به آتش كشيدن آن را با نگراني دنبال مي‌كنيم. سخنگوي سازمان ملل تاكيد كرد: ما به احترام متقابل نياز داريم. اين بسيار واضح و روشن است كه بي‌احترامي به كتب مقدس و اماكن عبادت غير قابل قبول است اما متاسفانه قرن‌ها است كه از اين‌گونه اقدامات براي تحريك استفاده مي‌شود. وي تصريح كرد: احترام مردم به مذهب يكديگر مهم است و مردم نبايد رسيدگي به اين مسائل را دراختيار خود بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون