• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5548 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۵ مرداد

گزارش اختصاصي «اعتماد» از تغيير در وزارت ورزش و جوانان

از سجادي، وزيري كه فوتبال را به فنا داد و حتي دولت هم او را گردن نگرفت تا هاشمي مرد بازنده در انتخابات!

علي ولي‌اللهي

عمر وزارت حميد سجادي در وزارت ورزش و جوانان به دو سال نكشيد و او روز سه‌شنبه جاي خود را به كيومرث هاشمي داد. در عجيب‌ترين اتفاق ممكن روز گذشته روزنامه ايران ورزشي كه روزنامه رسمي دولت است به ‌شدت حميد سجادي را مورد حمله قرار داد و او را وزير اشتباهي خواند! در صفحه ويژه مربوط به جابه‌جايي حميد سجادي با كيومرث هاشمي اظهارات بي‌نهايت عجيبي درج شده بود. اينكه حميد سجادي با حمايت مهرداد بذرپاش و جريان‌هاي قدرت به وزارت رسيد! اينكه نفر بعدي وارث يك ويرانه شده است يا اين نكته كه نمايندگان مجلس با اكراه به او راي دادند! اين جملات باورنكردني در شرايطي در روزنامه رسمي دولت به چشم خورد كه انگار نه انگار سيد ابراهيم رييسي با وجود آن همه گزينه موجه و كارنامه‌دار، حميد سجادي را به عنوان وزير ورزش معرفي كرد و تنها شخصي هم كه بايد پاسخگوي عملكرد او باشد خود ابراهيم رييسي است.

در اين گزارش به عملكرد حميد سجادي خواهيم پرداخت و در مورد سرپرست جديد وزارت ورزش و جوانان حرف خواهيم زد.

راي ناپلئوني و پرونده‌اي كه ناگهان بسته شد

حميد سجادي به عنوان قهرمان سابق دووميداني و به عنوان مردي از جنس ورزش به عنوان وزير ورزش و جوانان در دولت سيزدهم معرفي شد. معرفي او به عنوان وزير از همان روز نخست انتقادات زيادي را به دنبال داشت. حميد سجادي زماني كه در باشگاه سايپا مسووليت داشت با يك پرونده مالي مواجه و بابت آن با محروميت روبه‌رو شد. با اين حال در جلسه راي اعتماد ابراهيم رييسي از حل شدن ناگهاني آن پرونده خبر داد ولي نمايندگان مجلس چندان با اين مساله موافقت نكردند. در نهايت راي ناپلئوني او نشان داد خانه ملت چندان موافق حضور حميد سجادي در جايگاه وزير نيست.

وزير توصيه‌پذير

به هر حال حميد سجادي كه قبل‌تر و در زمان احمدي‌نژاد در رسيدن به كرسي وزارت ورزش شكست خورده بود اين بار به عنوان وزير ورزش كارش را آغاز كرد. آنچه از همان روزهاي نخست در مورد سجادي كاملا به چشم آمد، انفعال او در تصميم‌گيري بود. به شكلي كه كاملا مشخص شد او در انتخاب نفرات دلخواه براي سمت‌هاي كليدي در وزارتخانه نقشي ندارد. در آن زمان از گوشه و كنار خبر مي‌رسيد سجادي براي انتخاب معاون‌ها و مديركل‌ها، مديران عامل سرخابي‌ها و روساي بخش‌هاي مختلف از بيرون «توصيه» مي‌پذيرد.

اين شرايط در ادامه به حدي حاد شد كه برخي منتقدان سجادي گفتند كه اصلا او وزير ورزش نيست و يك شخص ديگر خارج از وزارتخانه آن نهاد را مي‌چرخاند و حميد سجادي تنها وظيفه تبريك گفتن به تيم‌هاي قهرمان يا انتقاد از برخي ورزشكاران سر پوشش يا نحوه رفتار را برعهده دارد!

انتخاب مصطفي آجرلو براي مديرعاملي استقلال، انتخاب رضا درويش براي مديرعاملي پرسپوليس، انتخاب بسيار پرحاشيه وحيد يامين‌پور به عنوان معاون جوانان وزارتخانه، انتخاب زهرا كاظمي‌پور به عنوان معاون زنان، انتخاب محمد پولادگر به عنوان معاون قهرماني به اضافه گزارش‌هايي كه نشان مي‌داد هر كدام از اين افراد از پشتيباني كدام جريان و گروه سياسي برخوردار هستند روز به روز از اعتبار شخص وزير كاست.

سيد مصطفي هاشمي‌طبا چند روز قبل در مورد اين مساله به روزنامه اعتماد گفت: انتخاب معاون‌ها و مديران سجادي توسط اشخاص ديگري صورت مي‌گرفت و او به خاطر نجابتي كه داشت اين پيشنهادها را مي‌پذيرفت!

نابود كردن فوتبال در آستانه جام جهاني

در ايام 22 ماهه وزارت حميد سجادي فدراسيون‌ها هم دچار مشكلات زيادي شدند. چندين و چند انتخابات با ابهام مواجه شد و كار را به نهادهاي بين‌المللي كشاند. همين امروز فدراسيون ژيمناستيك در شرايطي قرار دارد كه ورزشكاران ايراني به دليل مشكلات داخلي از حضور در ميادين بين‌المللي باز مانده‌اند. در 22 ماه گذشته فدراسيون‌ها به واسطه انتخاب‌ها، ردصلاحيت‌ها و رفتارهاي خلاف اساسنامه درگير بحران شدند.

اما مهم‌ترين بحران در فدراسيون فوتبال رقم خورد. جايي كه شهاب‌الدين عزيزي‌خادم كه با راي مجمع در دولت روحاني به عنوان رييس فدراسيون فوتبال انتخاب شده بود در دوران حميد سجادي با فشار از بيرون و با نمايشي كه اعضاي هيات رييسه به راه انداختند، عزل شد. در تمام مدتي كه فدراسيون فوتبال دچار آشوب شده بود، حميد سجادي به عنوان وزير ورزش تنها نظاره‌گر ماجرا بود و از هرگونه اقدامي براي صيانت از ثبات در فضاي فوتبال صرف‌نظر كرد. با اين حال اخباري كه بعدا از طريق چند منبع آگاه درز كرد، نشان داد سجادي نه تنها در آن برهه سكوت نكرده بود كه خود يكي از نفراتي بود كه در آن اقدام دست داشت.

اصغر مديرروستا ستاره دهه هفتاد تيم ملي در مصاحبه 18 شهريور 1401 به اعتمادآنلاين گفت قبل از آمدن مهدي تاج يك‌بار در جلسه‌اي با مقامات وزارت ورزش متوجه شده كه حميد سجادي از خيلي قبل‌تر مي‌دانسته كه قرار است مهدي تاج بشود رييس فدراسيون فوتبال؛ حتي قبل از راي‌گيري انتخابات در 8 شهريور همان سال! اين در حالي است كه حميد سجادي تا قبل از آن اتفاقات در چندين نوبت حسابي از مهدي تاج بابت پرونده ويلموتس انتقاد كرده بود و حتي در زمان تاييد صلاحيت نامزدها جوري برخورد مي‌كرد كه انگار به صلاح نيست فردي دوباره رييس فدراسيون شود كه يك بدهكاري عظيم روي دست فوتبال گذاشته است. در همين زمينه يك منبع آگاه براي خبرنگار اعتماد نقل كرده است كه در زمان عزل عزيزي‌خادم، حميد سجادي به همراه رييس فدراسيون و يك شخص خارج از ورزش در حال گفت‌وگو بوده‌اند و عزيزي‌خادم از اينكه شخصي بدون جايگاه در ورزش در حال دخالت در امور فدراسيون است شاكي مي‌شود و با آن فرد بگومگوي لفظي پيدا مي‌كند، اما حميد سجادي طرف آن شخص را مي‌گيرد!

در نهايت نتيجه عدم صيانت وزارت ورزش از ثبات و دموكراسي در فوتبال شد حضور تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني با مديريت تاج و سرمربيگري كي‌روش و ثبت بدترين نتايج تاريخ فوتبال ايران! آن هم در شرايطي كه تيم ملي قبل از آن اتفاقات در بهترين فرم خود از لحاظ نتيجه‌گيري قرار داشت و به عنوان اولين تيم آسيا راهي جام جهاني شده بود.

كابوس استقلال!

حذف استقلال و پرسپوليس از ليگ قهرمانان آسيا در سال 1400 و همين‌طور حذف استقلال از آسيا در دوره اخير از ديگر دستاوردهاي دوره حميد سجادي به حساب مي‌آيد. انتخاب‌هاي عجيب و عجولانه سجادي براي مديرعاملي (انتخاب 4 مدير عامل براي آبي‌ها طي كمتر از دو سال) استقلال و همين‌طور عدم توانايي مهار سازمان خصوصي سازي جهت مداخله نكردن در امورات استقلال موجب اوضاع آشفته اين باشگاه شد.

هواداران استقلال آنقدر از عملكرد حميد سجادي به عنوان متولي باشگاه‌شان شاكي بودند كه در بنرهاي اعتراضي خود در چند ماه گذشته نام او را كنار رييس فدراسيون و رييس سازمان خصوصي‌سازي به عنوان يكي از عوامل اصلي مشكلات تيم‌شان درج كردند. غم‌انگيزترين نكته ماجرا اما جايي بود كه وزير ورزش در حالي كه استقلال به صورت قطعي از آسيا حذف شده بود خيلي راحت در مقابل دوربين‌هاي تلويزيوني مي‌گفت چنين چيزي صحت ندارد و استقلال به مسابقات آسيايي بازخواهد گشت!

سقوط و استعفاي اجباري

حميد سجادي در اسفند ماه سال 1401 در سانحه هوايي سقوط هليكوپتر دچار مشكل و از همان مقطع بحث استعفاي او مطرح شد. با اين حال او بعد از گذراندن دوران نقاهت به محل كار خود بازگشت در حالي كه ترديدهاي جدي در مورد توانايي او براي اداره امور وجود داشت. حميد سجادي كه پيش از اين چند بار تا آستانه استيضاح پيش رفته بود و دو كارت زرد از مجلس گرفته بود در اواخر خرداد براي بار سوم از مجلس كارت زرد گرفت تا از اين حيث ركورددار شود، اما باز هم تصميم به ادامه كار در وزارتخانه گرفت تا در نهايت نمايندگان مجلس علنا به رييس‌جمهور بگويند يا او را بركنار كن يا استيضاحش مي‌كنيم. بالاخره چند روز پيش سجادي با ذكر اين نكته كه بابت سقوط بالگرد از لحاظ جسماني اوضاع مناسبي ندارد از سمت خود استعفا كرد. استعفايي كه به اعتقاد بسياري از سر اجبار صورت گرفت، چراكه اگر سجادي واقعا از لحاظ بدني مشكل داشت بايد خيلي زودتر كناره‌گيري مي‌كرد نه زماني كه مجلس علنا به رييس‌جمهور گفته بود آماده استيضاح وزير ورزش باش! به اين ترتيب دونده سابق دوهاي نيمه استقامت اين بار در حالي كه هنوز به خط پايان نرسيده بود، كنار رفت.

كيومرث هاشمي

روزنامه رسمي دولت روز شنبه در صفحه ويژه مربوط به تغير و تحول در وزارت ورزش و جوانان نوشت: كيومرث هاشمي بعد از انتخابات 1400 گزينه اول رييسي براي وزارت ورزش بود ولي به دليل فشار برخي جريان‌ها ! و عدم تاييد يك نهاد خاص ! به وزارت نرسيد. روزنامه ارگاني دولت معتقد است كيومرث هاشمي گزينه درستي براي وزارت ورزش است؛ اظهاراتي شبيه به همان حرف‌هايي كه هنگام انتخاب سجادي در همين نشريات منتشر شده بود. حال بايد ديد در پايان دوران كاري هاشمي در اين روزنامه چه چيزهاي نوشته خواهد شد. اما فارغ از آن مي‌توان كارنامه كيومرث هاشمي را در مديريت ورزش بدون نگاه جانبدارانه سياسي بررسي كرد.

تعليق فوتبال

نام كيومرث هاشمي براي نخستين بار زمان تعليق فوتبال ايران در رسانه‌ها مطرح شد. بعد از جام جهاني 2006 محمد علي‌آبادي، رييس وقت سازمان تربيت ‌بدني دولت احمدي‌نژاد طي اقدامي فاجعه‌بار محمد دادكان، رييس موفق فدراسيون فوتبال را به خاطر عدم صعود از گروه ! بركنار و كيومرث هاشمي از نزديكان خود را به عنوان سرپرست فدراسيون منصوب كرد. نتيجه اين اقدام هم شد تعليق فوتبال ايران و تشكيل كميته انتقالي به رياست محسن صفايي‌فراهاني چهره موجه فوتبال ايران در مجامع بين‌المللي. كيومرث هاشمي پيش از اين سمت‌هايي در سازمان تربيت‌ بدني را برعهده داشت. آن‌طور كه رسانه‌ها نوشتند هاشمي آمده بود تا زمينه را براي ورود علي‌آبادي كه آن زمان رييس سازمان تربيت ‌بدني بود به رياست فدراسيون فوتبال هموار كند. اتفاقي باورنكردني كه با مخالفت نهادهاي بين‌المللي مواجه شد و در نهايت از آن آشفته بازار دوران تعليق، علي كفاشيان به عنوان رييس فدراسيون فوتبال معرفي شد.

مدير احمدي‌نژادي كه در دولت روحاني پست گرفت!

كيومرث هاشمي بعد از سرپرستي موقت در فدراسيون فوتبال دوباره به همان روال سابق خود بازگشت و در سازمان تربيت ‌بدني مشغول به كار شد. در سال 1392 كيومرث هاشمي در انتخابات كميته ملي المپيك در حالي كه 7 نفر از 10 كانديدا ثبت‌نام كرده از جمله علي‌آبادي (رييس قبلي)، داورزني و خسروي‌وفا انصراف داده بودند به راحتي برنده انتخابات شد و رياست كميته ملي المپيك را به دست گرفت. اين انتخابات مصادف بود با زماني كه دولت جديدي سر كار آمده بود و به نظر مي‌رسيد كيومرث هاشمي كه با دولت احمدي‌نژاد نزديكي زيادي داشت، نتواند در دولت روحاني موفقيتي كسب كند. اما با اين حال هاشمي آن‌طور كه بعدها مشخص شد با حمايت‌هاي گودرزي، وزير وقت ورزش توانست رييس كميته ملي المپيك شود. هر چند كه اين دوستي و حمايت ديري نپاييد، اما چند سال بعد هاشمي باز هم از حمايت‌هاي چهره‌هاي سرشناس دولت روحاني بهره‌مند شد كه در ادامه به آن خواهيم پرداخت.

المپيك ريو در زمان رياست هاشمي بر كميته ملي المپيك برگزار شد كه كاروان ايران از لحاظ رتبه و مدال نسبت به المپيك لندن افت قابل توجهي را تجربه كرد؛ هر چند نسبت به تمام ادوار مسابقات نتيجه بدي به دست نيامد.

باخت در انتخابات فدراسيون فوتبال

با وجود يك لشكر حامي!

بعد از انتخابات سال 1396 و با روي كار آمدن دولت دوم روحاني، حمايت از كيومرث هاشمي نيز تمام شد و سيدعباس صالحي‌اميري به عنوان رياست كميته ملي المپيك از مجمع راي گرفت و هاشمي تا بهمن سال 1399 به‌طور كامل از صحنه ورزش كشور كنار رفت.

در بهمن ماه 1399 و بعد از استعفاي مهدي تاج ثبت‌نام از نامزدهاي فدراسيون فوتبال آغاز شد و كيومرث هاشمي به يك‌باره بعد از دوره غيبت طولاني وارد عرصه انتخابات شد. طبق گزارش‌هايي كه از اطراف وزارت ورزش در آن زمان به گوش رسيد، هاشمي با حمايت وزير وقت يعني مسعود سلطاني‌فر وارد اين انتخابات شده بود و از جانب برخي نهادهاي خارج از فوتبال هم ساپورت مي‌شد. به همين دليل در كمال تعجب و در حالي كه با سه چهره فوتبالي يعني علي كريمي ستاره فوتبال ايران، مصطفي آجرلو مديرعامل سابق چند تيم ليگ برتري و شهاب‌الدين عزيزي‌خادم كه در كارنامه‌اش 5 سال حضور در هيات رييسه فدراسيون فوتبال و يك دوره نامزدي رياست فدراسيون (كه البته در وقت اضافه ردصلاحيت شد) ديده مي‌شد، توانست در راي‌گيري با عزيزي‌خادم به دور دوم راه پيدا كند. با اين حال هاشمي در دور دوم قافيه را به عزيزي‌خادم واگذار كرد، اما تعداد راي بالاي او در حالي كه دوري چهار ساله‌اي از ورزش را تجربه مي‌كرد تعجب‌برانگيز شد و فرضيه مورد حمايت قرار گرفتن او را تقويت كرد. جالب اينجاست كه يكي از اعضاي مجمع كه نخواست نامش فاش شود بعدها به خبرنگار اعتماد گفت كه در انتخابات سال 1399 از چند جاي مختلف با روساي هيات‌ها تماس گرفته شده بود تا به كيومرث هاشمي راي بدهند!

قهر كردن از ورزش به مدت چند سال

به هر حال بازنده انتخابات فدراسيون فوتبال بعد از آن شكست دوباره از سطح اول ورزش كنار رفت تا اينكه بعد از استعفاي حميد سجادي به عنوان سرپرست وزارتخانه معرفي شد. فارغ از تمام مسائل در مورد عملكرد هاشمي آنچه درباره او به صراحت مي‌توان گفت، اين است كه سرپرست جديد وزارت ورزش توانايي عجيبي در همراهي با دولت‌هاي مختلف با سياست‌هاي متفاوت دارد. او كسي است كه هم در دولت احمدي‌نژاد سمت مهم داشته، هم در دولت روحاني و هم در دولت ابراهيم رييسي و از اين حيث مي‌توان او را يك ركورددار ناميد. هر چند آخرين كسي كه به عنوان يك ركورددار وارد وزارت ورزش و جوانان شده بود، يعني حميد سجادي به عنوان ركورددار رشته دووميداني عاقبت خوشي پيدا نكرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون