• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5586 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۳ مهر

از گيلانِ ايران تا تمامي جهان

نيوشا طبيبي

از دوره‌هاي گذشته تاريخي تاكنون، مردان و زناني در ايران ظهور كرده‌اند كه تاثيرشان بر كيفيت زندگي آدميان فراتر از زمان و مكان بوده و هست. بعضي از آنها از پس قرن‌ها هنوز زنده و حي و حاضر همين جا كنار ما هستند و ما از نتايج حيات پربار و زحمات آنها همچنان بهره‌مند مي‌شويم. منظور از «ما» فقط ايرانيان نيست. ابوعلي سينا، خوارزمي، زكرياي رازي، خيام، حافظ و سعدي و مولانا و ده‌ها نام ارزنده و درخشان ديگر كه هر كدام در آسمان علم و ادب جهان مي‌درخشند و تمدن انساني را پله‌اي بالاتر برده‌اند. مثلا همه نسل‌هاي قرن‌هاي گذشته تا امروز از نتايج تحقيقات و دانشي كه خوارزمي برپا‌كننده آن بوده بهره‌مند شده‌اند، چنان‌كه در پزشكي از ابن‌سينا و در علم شيمي و رشته‌هاي ديگر از حكيم زكرياي رازي و در شناخت بشر و سير در اندرون آدمي و حالات معنوي از مولوي و حافظ و سعدي بهره‌مند شده‌اند.
اين سلسله نيك‌نامان كه تاثيرشان بر زندگي بشر به دلايل مختلف براي چند قرن منقطع گرديده بود، بعد از بيداري دوباره ايران و تلاش همگاني طي صد سال اخير براي پيوستن به قافله جهاني دوباره برقرار و زنده شد. مردان و زناني دوباره ظهور كردند كه ادامه ابن‌سيناها و خوارزمي‌ها هستند. در ميان صدها نام در عرصه‌هاي مختلف علم و فرهنگ، نام پروفسور مجيد سميعي مي‌درخشد. ايشان متولد گيلان و از خانواده محترم و پرآوازه و وطن‌دوست سميعي گيلاني هستند. محصول زندگي ايشان، نجات جان هزاران بيمار نااميد از ادامه حيات، در سراسر گيتي بوده است. ايشان در كشورهاي مختلف جهان از چين تا آفريقا و اروپا و امريكا، شاگردان بسياري تربيت كرده، در بسياري از كشورها پايه‌گذار رشته تخصصي جراحي مغز بوده و با برپايي دوره‌هاي آموزشي، تاسيس بيمارستان‌ها و ياري و مشاوره و آموزش شبانه‌روزي پزشكان و جراحان جوان، در بهبود كيفيت زندگي و حيات ميليون‌ها نفر در سراسر جهان نقشي غير قابل انكار بازي كرده‌اند.
قدر پروفسور مجيد سميعي در تمام دنيا بيش از ميهن و زادگاه او شناخته شده است، به‌طور نمونه براي قدرداني از مقام بلند ايشان براي اولين‌بار جايزه‌اي به نام و افتخار دانشمندي در قيد حيات برقرار شده است. مدال افتخار «پروفسور مجيد سميعي» هر دوسال يك بار از طرف «فدراسيون جهاني انجمن‌هاي جراحي مغز و اعصاب» (WFNS) به عنوان جايزه به فردي اهدا مي‌شود كه عمري را براي ثمردهي دستاوردهاي علم جراحي مغز و اعصاب صرف نموده است. ده‌ها كشور جهان، عنوان شهروند افتخاري شان را به ايشان تقديم كرده‌اند.
پروفسور مجيد سميعي، اقدام به راه‌اندازي و تاسيس مراكز جراحي مغز و اعصاب در محروم‌ترين نقاط جهان كرده‌اند. هم‌زمان با برگزاري دوره‌هاي آموزشي چند نسل از استادان جراح در اين مراكز و تحت نظر مستقيم ايشان تربيت شده‌اند و اين سلسه خدمت به بيماران محروم از درمان با كيفيت همچنان ادامه دارد و مصداق «نيكي جاودان» و «خير جاري» است.
افسوس كه در ماه‌هاي گذشته دروغي شرم‌آور و زشت درباره ايشان در رسانه‌ها منتشر شد. شواهد و اسناد كافي براي رد اتهامات بي‌شرمانه‌اي كه به اين دانشمند بزرگ زده شده بود در دسترس قرار گرفت. پاسخ مراجع صالح، روشن و قاطع بود، اما افسوس كه در بازار معاملات سياست و اخبار دروغين، ردّيه‌ها بر خبر كذب منتشر نشدند تا از تاثير آن دروغ اوليه كاسته نشود. از ديرباز هم كساني كه در جست‌وجوي نان و نامي مي‌گشته‌اند، با اتهام‌زني و دروغ‌گويي به بزرگي، به فرد موجه و قابل احترامي، درصدد كسب شهرت بوده‌اند. سخيف‌ترين اعمال، سوءاستفاده از نام نيك صالحان، براي دست‌يابي به اغراض سياسي و مادي است؛ آن‌هم با دروغ‌گويي و اتهام‌زني.  ايشان پزشك انسان‌دوستي هستند كه وفق سوگند پزشكي‌‌اي كه خورده‌اند، بايد به هر انسان نيازمند كمك و رسيدگي، خدمت كنند. جايگاه ايشان در تراز بزرگ‌ترين دانشمندان معاصر است، بالاتر از هر گرايش سياسي و مادي. فهرست خدمات، يافته‌ها، تقديرها و عناوين علمي پروفسور مجيد سميعي بسيار بلند است. دريغ كه ايشان در وطن خود و بين هم‌ميهنانش سخت غريب مانده و اين به تواضع ذاتي ايشان باز مي‌گردد.  براي پروفسور سميعي، نجات جان يك انسان، از هر چيز ديگري مهم‌تر است. براساس اطلاع دقيق، ايشان سالانه حداقل صد بيمار نيازمند درمان و ناتوان از پرداخت هزينه‌ها را شخصا و به رايگان جراحي و در بيمارستان اختصاصي بر روند درمان‌شان نظارت مي‌كنند.  بي‌گمان پروفسور سميعي نيازي به تشويق‌هاي ما ندارند، بر ماست كه از اين شخصيت محترم، انسان‌دوست، به‌شدت پايبند اخلاق و سخت ميهن‌دوست تقدير كنيم. تقدير از ايشان و بازگويي حقايق درباره‌شان توسط پاك‌دستان و ميهن‌دوستان اهل رسانه، معرف الگويي خواهد بود براي جوانان آينده ما. متاسفانه بايد گفت كه وقتي صحبت از حسن شهرت پروفسور مجيد سميعي در سراسر گيتي مي‌شود، همه شريك و مفتخر هستيم، اما در لحظه‌اي كه اخلاق و ادب حكم مي‌كند كه حقيقت را ببينيم و آشكار كنيم، دست و دلمان مي‌لرزد و سكوت مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون