• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5591 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۹ مهر

همزمان با مخالفت جمهوري‌خواهان با تصويب بودجه پيشنهادي بايدن بررسي مي‌شود

گام به گام تا تعطيلي دولت امريكا

محمدرضا  ستاري

جمهوري‌خواهان تندرو در مجلس نمايندگان ايالات‌متحده روز جمعه طرح پيشنهادي رهبرشان براي تامين مالي موقت دولت را رد كردند؛ امري كه باعث مي‌شود به احتمال زياد از امروز (يكشنبه) بخش‌هايي از دولت امريكا و نهادهاي فدرال تعطيل شوند.

طبق گزارشي كه در اين خصوص خبرگزاري رويترز منتشر كرده، مجلس نمايندگان امريكا با 232 راي موافق در برابر 198 راي با تمديد بودجه موقت دولت به مدت يك ماه مخالفت كرد؛ اين موضوع درحالي رخ داده كه دموكرات‌ها معتقدند لايحه دولت باعث كاهش هزينه‌ها و محدود شدن مهاجرت مي‌شود. در همين رابطه تعطيلي دولت در امروز باعث مي‌شود كه دستمزد 4 ميليون كارگر شاغل در امريكا مختل شده و مواردي از جمله نظارت مالي و تحقيقات علمي نيز متوقف شوند.

البته هر چند كوين مك كارتي، رييس‌ جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان اعلام كرده كه ممكن است كنگره با توجه به شرايط به وجود آمده نوعي تجديدنظر و راي‌گيري مجدد در مورد بودجه موقت دولت داشته باشد، اما در عين حال هيچ دورنماي مشخصي از اينكه دولت تعطيل مي‌شود يا خير، ارايه نداده است. در اين ميان كارشناسان معتقدند كه مشخص نيست سناي امريكا كه اكنون تحت كنترل دموكرات‌ها قرار دارد، اقدامي در اين خصوص خواهد كرد يا خير؟ با اين حال اگر قرار باشد سنا در اين خصوص ورود كند، راي‌گيري در روز سه‌شنبه انجام مي‌شود و تا آن روز به احتمال بسيار زياد دولت فدرال تعطيل خواهد شد.

 

چهار تعطيلي در عرض 10 سال

لازم به ذكر است هر چند كه برخي ناظران معتقدند با تعطيلي دولت و فشار روي كارگران و بخش‌هاي مختلف فدرال، جمهوري‌خواهان مقصر اين وضعيت قلمداد خواهند شد، اما نگراني دولت بايدن از بروز اختلافات اساسي‌تر و مضيقه‌اي است كه امكان دارد در مورد تصويب بودجه موقت گريبانگيرش شود؛ زيرا اين مساله مي‌تواند در درازمدت عليه دولت و دموكرات‌ها عمل كند. به همين خاطر است كه جنت يلن، وزير خزانه‌داري امريكا در مورد تعطيلي دولت هشدار داده كه چنين اتفاقي علاوه بر اينكه بر رشد اقتصادي كشور تاثير مي‌گذارد، مي‌تواند در مورد پروژه‌هاي زيرساختي نيز اثراتي زيانبار داشته باشد. در همين راستا با تعطيلي امروز دولت، اين چهارمين باري مي‌شود كه دولت امريكا در طول 10 سال گذشته تعطيل شده است؛ امري كه اكنون به واسطه شرايط ركود حاكم بر اقتصاد جهان، باعث شده تا وال استريت نيز نسبت به تبعات چنين موضوعي هشدار دهد. در چنين شرايطي چند مقام دولت بايدن به شبكه سي‌ان‌ان گفته‌اند كه رييس‌جمهوري ايالات‌متحده در آستانه تعطيلي دولت قرار است يك جلسه اضطراري برگزار كند. در واقع اين جلسه اضطراري به منظور تصميم‌گيري درخصوص احتمال تعطيلي دولت و نحوه عملكرد كاخ سفيد و نهادهاي فدرال در صورت تعطيلي برگزار خواهد شد، زيرا هنوز مشخص نيست كه اين تعطيلي چند روز به طول مي‌انجامد و اعضاي دولت بايدن نيز در مورد دورنماي آن اتفاق نظر خاصي ندارند. علاوه بر اين بايدن هشدار داده كه تعطيلي دولت همزمان با اقتصاد امريكا، خسارت‌هاي سنگيني به نيروهاي مسلح وارد مي‌كند. او در مراسم بازنشستگي ژنرال مايك ميلي، رييس ستاد مشترك امريكا تاكيد كرده كه نمي‌توانيم در قبال سربازان و نظاميان امريكا به سياست‌بازي بپردازيم.

 

جمهوري‌خواهان، مك كارتي را تهديد كردند

نكته مهم در اين ميان آن است كه به نظر مي‌رسد برخي جمهوري‌خواهان با دموكرات‌ها به منظور جلوگيري از تعطيلي دولت همراه شده‌اند؛ به عنوان مثال كت كامك، نماينده جمهوري‌خواه به خبرنگاران گفت كه نمايندگاني هستند كه براي‌شان اهميتي ندارد كه دولت باز بماند يا تعطيل شود. اما در مقابل برخي ديگر از جمهوري‌خواهان استدلال مي‌كنند كه كنگره تاكنون چهار لايحه يك‌ساله را تصويب كرده و مجلس نمايندگان بهتر است به جاي تمديد موقت بودجه، روي نوشتن لوايح كه مخارج را به صورت دقيق مشخص مي‌كند، تمركز كند. در چنين شرايطي دونالد ترامپ به عنوان يكي از اصلي‌ترين نامزدهاي جمهوري‌خواهان در انتخابات رياست‌جمهوري به‌ شدت از برخي اعضاي حزب خود در سنا براي همراهي و همكاري با دموكرات‌ها انتقاد كرده است. حتي گفته مي‌شود كه برخي جمهوري‌خواهان مك كارتي را تهديد كرده‌اند در صورت همكاري و مساعدت با دموكرات‌ها و دولت بايدن او را از مقامش به عنوان رييس مجلس نمايندگان بركنار خواهند كرد. در همين راستا و در شرايطي كه گفته مي‌شود مك كارتي و بايدن در ژوئن طي توافقي موافقت كردند كه هزينه دولت را در سال مالي 2024 به 1.59 تريليون دلار برسانند، حكيم جفريس از اعضاي ارشد دموكرات مجلس نمايندگان امريكا گفته كه ما اكنون در ميانه جنگ داخلي جمهوري‌خواهان گرفتار شده‌ايم و آنها اكنون در حال هدايت كردن دولت در مسير تعطيلي فاجعه‌بار هستند. لازم به ذكر است تعطيلي دولت در امريكا زماني رخ مي‌دهد كه دولت و نهاد قانونگذاري نتوانند درخصوص تخصيص بودجه دولتي در سال مالي پيش رو به توافق برسند. در اين شرايط است كه دولت ارايه همه خدمات جز خدمات حياتي را متوقف مي‌كند.


  تعطيلي دولت در روز يكشنبه چهارمين تعطيلي در طول 10 سال اخير خواهد بود
  گفته مي‌شود كه برخي جمهوري‌خواهان از دموكرات‌ها براي جلوگيري از تعطيلي دولت حمايت كرده‌اند
  جمهوري‌خواهان تندرو، مك كارتي را به بركناري تهديد كرده‌اند
  بايدن مي‌گويد تعطيلي دولت خسارت سنگيني به نيروهاي مسلح امريكا مي‌زند

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون