• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5591 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۹ مهر

آقاي هاشمي! قرارداد بين فدراسيون فوتبال ايران و قطر را پيگيري كنيد

ساخت استاديوم جديد يا بازسازي آزادي؟ راه سومي وجود دارد!

گروه  ورزش

ساخت يك استاديوم جديد در كشور كه رييس‌جمهور دستور آن را در مراسم تقدير از قهرمانان و بدرقه كاروان ورزشي بازي‌هاي آسيايي صادر كرد همچنان مورد بحث قرار مي‌گيرد. طي روزهاي گذشته كارشناسان در اين مورد به اظهارنظر پرداختند و در وزارت ورزش هم نسبت به جانمايي محل ساخت استاديوم صحبت‌هايي صورت گرفت. 

از مجموعه سخنان كارشناسان اين‌طور بر مي‌آيد كه ساخت يك استاديوم جديد آنچنان مقرون به صرفه و منطقي نيست. اميررضا واعظ‌آشتياني، مديرعامل اسبق استقلال و يكي از مديران ورزشي ايران در اين رابطه به روزنامه اعتماد گفته بود: «ما به جاي اينكه بخواهيم فضاي ديگري پيدا كنيم براي ساختن استاديوم كه نيازمند وسعت لازم در حد آزادي باشد بهتر است استاديوم آزادي را بازسازي كنيم. اين مجموعه فضاهاي خالي يا به بياني ديگر قسمت‌هايي براي طرح و توسعه دارد. به نظرم اگر اين كار صورت بگيرد هم مقرون به ‌صرفه است و هم استاديوم آزادي احيا مي‌شود.»
در هفته گذشته سيد مصطفي هاشمي‌طبا، رييس اسبق سازمان تربيت‌ بدني نيز در يادداشت خود كه در روزنامه شرق منتشر شد، نوشت: «اگر به جاي رييس‌جمهور محترم بودم، از وعده داده ‌شده منصرف مي‌شدم و البته دستور پيگيري و اصلاح و مرمت و بازسازي ورزشگاه آزادي و پيگرد عدم فعل افراد در نگهداري و تجهيز آن و نيز تعيين تكليف ورزشگاه تختي را مي‌دادم و سوال مي‌كردم كه استاديوم 40 هزار نفره كه 15 سال است در ضلع شرقي ورزشگاه آزادي در حد فوندانسيون باقي مانده چرا بالا نمي‌رود.»
وضعيت تعداد زيادي از استاديوم‌هاي ساخته شده در چند سال گذشته از جمله غدير اهواز و سردار جنگل رشت و... و همين‌‌طور هزينه‌هاي گزاف ساخت‌وساز يك استاديوم حرفه‌اي و اوضاع نامساعد مالي كشور و طولاني بودن روندهاي بروكراتيك در كشور همگي كفه ترازو را به سمت بازسازي و تجهيز مجموعه آزادي به جاي ساخت يك ورزشگاه جديد سنگين مي‌كند. 
در دوگانه ساخت يك استاديوم جديد يا بازسازي ورزشگاه آزادي يك راه سوم هم وجود دارد. راه سومي كه البته وابسته به راه دوم است. ساخت يك استاديوم و كمپ مجهز در مجموعه ورزشي آزادي كه هم اين مجموعه را ارتقا مي‌دهد، مي‌تواند تبديل به يك استاديوم مدرن با ظرفيت مناسب براي تيم‌هاي ملي بشود. 
كيومرث هاشمي، وزير ورزش و جوانان به واسطه اينكه تازه چند ماه از حضورش در وزارت مي‌گذرد احتمالا در جريان نيست كه در دوران وزارت حميد سجادي و رياست عزيزي‌خادم بر فدراسيون فوتبال توافقنامه‌اي با قطري‌ها به امضا رسيد كه در بخشي از آن آمده بود: فدراسيون فوتبال قطر توافق مي‌كند تا فدراسيون فوتبال ايران را از نظر مالي و اداري براي تاسيس شعبه آكادمي Aspire در ايران حمايت كند.
اين توافقنامه كه شامل موارد ديگري نظير ميزباني رايگان كمپ اسپاير از تيم‌هاي ملي، مبادله دانش و تخصص، همكاري در بازي‌هاي دوستانه و تداركاتي و... مي‌شد در آذر 1400 توسط رييس وقت فدراسيون فوتبال و همتاي قطري‌اش به امضا رسيد. همچنين مدير كمپ اسپاير در اين توافقنامه سهيم بود. طبق درخواست قطري‌ها از مقامات فدراسيون فوتبال ايران، وزارت ورزش ايران نيز در اين برنامه دخيل شد. در واقع قطري‌ها كه احداث شعب زيادي از كمپ اسپاير را در ساير نقاط دنيا پيگيري مي‌كردند علاقه‌مند بودند كه در ايران هم اين كار انجام شود. 
بر همين اساس در فاصله ماه‌هاي آذر تا بهمن وزارت ورزش زميني چند هكتاري در مجموعه ورزشي آزادي براي انجام اين پروژه دراختيار فدراسيون فوتبال گذاشت تا پروژه مورد نظر كليد بخورد كه عزل مشكوك رييس فدراسيون پروژه را متوقف كرد. 
با اين حال آنچه باقي مانده توافقنامه‌اي ميان طرف ايراني و قطري براي سرمايه‌گذاري در بخش زيرساخت‌هاي ورزشي ايران است كه به حال خود رها شده است. در بيش از يك‌سال گذشته فدراسيون جديد و رييس آن يعني مهدي تاج علاقه‌اي به پيگيري اين موارد نشان نداده‌اند. همين‌طور حميد سجادي با وجود اينكه هم خودش در جريان بود و هم زيرمجموعه‌اش يعني شركت توسعه و تجهيز، نسبت به اين مساله بي‌تفاوت ماند، اما وزير جديد مي‌تواند از اين فرصت بالقوه استفاده كند. 
طبق اطلاعاتي كه خبرنگار اعتماد دارد سال‌ها پيش در مجموعه ورزشي آزادي قرار بود استاديومي با عنوان استاديوم زنان تاسيس شود كه براي آن زميني به مساحت 32 هكتار درنظر گرفته شده بود. با اين حال طرح ساخت استاديوم زنان به حال خود رها شد تا اينكه بعد از توافق با قطري‌ها اين زمين به پروژه ساخت كمپ اسپاير در تهران اختصاص داده شد. حال كيومرث هاشمي مي‌تواند همين پروژه را پيگيري كند و ضمن ساخت يك مجموعه جديد هم مساله ساخت استاديوم را حل كند و هم به مجموعه آزادي جان دوباره‌اي ببخشد. 
آنچه در اين ميان اهميت دارد، پيگيري شخص وزير ورزش است كه حتي مي‌تواند ملاقاتي با طرف قطري برگزار كند و بر اجراي آن توافقنامه اهتمام بورزد. هاشمي احتمالا بهتر از هر كسي مي‌داند كه ساخت يك استاديوم جديد چه دردسرها و مشكلاتي مي‌تواند به همراه داشته باشد. بنابراين بهتر است ابتدا راه‌هاي پيش‌رو و موجود مورد استفاده قرار بگيرد. به هر حال خوب يا بد اين توافقنامه‌اي است كه به امضا رسيده و كشور قطر نيز با توجه به روابط خوبي كه با كشور ايران دارد متمايل به اين همكاري است. اين تمايل آن‌قدر بالاست كه برخي منابع از داخل فدراسيون معتقدند اگر تغيير و تحول در فدراسيون صورت نگرفته بود و پروژه در پايان سال 1400 كلنگ مي‌خورد الان پيشرفت فيزيكي 50 درصدي داشت!
كيومرث هاشمي در صورتي كه بتواند پروژه ساخت يك مجموعه ورزشي سطح بالا و حرفه‌اي را به سرانجام برساند قطعا نام خود را در تاريخ ورزش ايران ثبت كرده و ياد نيكي به جا خواهد گذاشت. اما اگر وارد سيكل‌هاي معيوب جلسات بي‌پايان و رايزني‌هاي بي‌سرانجام و انتظار براي تخصيص بودجه شود احتمالا تا پايان دوره نخست رياست‌جمهوري سيد ابراهيم رييسي به نتيجه قابل‌توجهي در اين زمينه نخواهد رسيد. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون