• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5619 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۳ آبان

در جريان دومين سفر رييس‌جمهوري به استان كردستان انجام شد

افتتاح فرودگاه سقز و راه‌آهن سنندج- همدان

اولين پرواز در فرودگاه تازه‌تاسيس سقز با فرود هواپيماي رييس‌جمهور انجام شد رييسي پنجشنبه با علماي شيعه و سني منطقه ديدار كرد

گروه سياسي| روز پنجشنبه 11آبان ماه بود كه سيد ابراهيم رييسي در دور دوم سفرهاي استاني به‌ منظور انجام سفري 2 روزه وارد استان كردستان شد. دومين سفر رييس‌جمهوري به استان كردستان در شرايطي انجام شد كه بر اساس اعلام ارگان رسانه‌اي دولت، محور اصلي سفر رييس‌جمهوري به استان كردستان افتتاح طرح‌هاي اقتصادي و عمراني بوده است. طرح‌هايي كه كلنگ افتتاح برخي از آنها از زمان دولت‌هاي قبل زده شده بود، اما در دولت رييسي روند پيگيري نهايي آنها انجام و افتتاح شدند. بهره‌برداري از فرودگاه سقز يكي از همين طرح‌هاي بود كه پيش از اين يك بار هم در ماه‌هاي پاياني فعاليت‌هاي دولت حسن روحاني افتتاح شد اما با اتمام فازهاي باقيمانده، دوباره در سفر ابراهيم رييسي افتتاح شدند. در اين ميان، افتتاح كلان طرح راه‌آهن همدان - سنندج و بهره‌برداري از فرودگاه سقز از مهم‌ترين دستاوردهاي دور دوم سفرهاي استاني رييس‌جمهور به استان كردستان برآورد شده است. رييس‌جمهور در اين سفر علاوه بر پيگيري مصوبات دور اول سفر به استان و ديدارهاي مردمي، چندين طرح بزرگ استاني از جمله كلان پروژه خط‌‌آهن سنندج- همدان، فرودگاه سقز و طرح‌هاي آب‌رساني استان را افتتاح كرد. رييسي در بدو ورود به استان كردستان با اشاره به اينكه در دور اول سفر ضرورت‌هاي استان را شناسايي كرديم و كارهايي در جاي جاي استان آغاز شد، اظهار داشت: «گزارشات حاكي از اين است كه بسياري از اين طرح‌ها اجرايي شده و مي‌توانيم به مردم اعلام كنيم كه به دست تواناي جوانان و مديران باكفايت شما بخش قابل توجهي از اين طرح‌ها به ثمر نشسته و بخش باقيمانده نيز در دست اقدام است.»

افتتاح كلان طرح راه‌آهن همدان- سنندج

پس از ۱۸سال

در اولين بخش از سفر رييسي به كردستان، كلان‌طرح راه‌آهن همدان- سنندج به بهره‌برداري رسيد. مسير ريلي همدان- سنندج نزديك به ۱۵۱ كيلومتر (با احتساب خطوط ايستگاهي ۱۷۷ كيلومتر)، با پيش‌بيني هفت ايستگاه در طول مسير است كه از ايستگاه راه‌آهن همدان آغاز مي‌شود و پس از عبور از حوالي شهرهاي بهار، لاله‌جين و قروه به ايستگاه سنندج مي‌رسد. با توجه به ويژگي‌هاي خاص صنعت ريلي، بهره‌برداري از اين طرح ضمن ايجاد اشتغال مستقيم، باعث تسهيل جابه‌جايي مسافر و بار از غرب به مركز كشور، كاهش هزينه حمل بار، رونق گردشگري و در نتيجه افزايش فرصت‌هاي شغلي در استان خواهد شد. عمليات تكميل اين طرح سال گذشته پس از سفر رييس‌جمهور به كردستان و تامين اعتبار ۱۴ هزار ميليارد ريالي از سر گرفته شد و با افتتاح اين طرح توسط رييس‌جمهور ضمن اتصال بيست‌وچهارمين مركز استان به شبكه ريلي كشور، مُهر پاياني بر اين طرح قديمي زده شد. رييسي در آيين افتتاح اين كلان پروژه گفت: كردستان سرزمين مقاومت و ايستادگي در برابر دشمن، برخوردار از مردماني بااحترام، با فرهنگ، داراي سنت‌هاي بسيار ارزشمند بومي و منطقه‌اي و باورمند به ارزش‌هاي الهي و ديني است كه همواره پشتيبان انقلاب اسلامي بوده و هستند و خدمت به چنين مردماني مايه فخر و مباهات دولت است. رييسي در ادامه مسافت طولاني ۱۵۱ كيلومتري، ايستگاه‌هاي متعدد در طول مسير و نقش محوري اين طرح در تكميل زيرساخت‌هاي ترانزيتي كشور را از جمله ويژگي‌هاي برجسته طرح راه‌آهن همدان- سنندج بر شمرد و افزود: دولت براي اتصال زيرساخت‌هاي ريلي كشور به خطوط ريلي بين‌المللي مصمم است و از همين امروز همزمان با افتتاح اين خط ريلي، طراحي خط ريلي سنندج به مرز باشماق نيز بايد در دستور كار وزارت راه و شهرسازي قرار گيرد. رييس‌جمهور با بيان اينكه دولت با طرح‌هاي نيمه‌تمام بسياري مواجه است كه موجب رنجش مردم شده است، به شكسته شدن قفل طرح راه‌آهن همدان- سنندج پس از ۱۸ سال در دولت مردمي اشاره كرد و گفت: دولت تكميل اين طرح‌هاي نيمه تمام را در دستور كار دارد و در اين مسير زمان براي ما بسيار اهميت دارد چرا كه معتقديم تكميل اين طرح‌هاي زيرساختي موجب تقويت توليد، قدرت‌افزايي و توانمندسازي و زمينه‌ساز توسعه اقتصادي كشور خواهد شد. رييسي با قدرداني از همه دست‌اندركاران اجراي اين پروژه عظيم و مهم اظهار داشت: تكميل هرچه سريع‌تر طرح‌هاي نيمه‌تمام باعث تسريع در رشد اقتصادي و به تبع آن قدرت‌آفريني بيشتر براي كشور خواهد شد. يكي از موثرترين راه‌هاي توانمندسازي كشور و ساختن ايران قوي تكميل زيرساخت‌هاي كشور در بخش‌هاي جاده‌اي، ريلي و ناوگان حمل‌ونقل كشور در بخش‌هاي جاده‌اي، ريلي، دريايي و هوايي است. همچنين در زمينه تكميل زيرساخت‌هاي استان در بخش آب، برق و گاز نيز گام‌هاي بلندي برداشته شده و گازرساني به كردستان با وجود صعب‌العبور بودن بخش‌هاي زيادي از استان به سطحي رسيده كه مي‌توانيم تا چند ماه آينده كردستان را يكي از استان‌هاي سبز به لحاظ برخورداري از شبكه گاز بناميم؛ تكميل اين زيرساخت‌هاست كه باعث مي‌شود توليد به عنوان ركن و اساس مقاوم كردن كشور در مقابل تكانه‌ها رشد كند.

بيش از ۵۰ درصد از مشكلات آبي كردستان

مرتفع مي‌شود

رييس‌جمهور با تاكيد بر اهميت تكميل زيرساخت‌هاي آب و برق براي توسعه كشور، به ظرفيت‌هاي خوب استان كردستان در زمينه توليد، كشاورزي، گردشگري و صنعت اشاره كرد و گفت: تكميل زيرساخت‌هاي مورد نياز استان از اولويت‌هاي در دستور كار دولت است. سيد ابراهيم رييسي در آيين افتتاح طرح‌هاي آب و برق وزارت نيرو در استان كردستان، ضمن تقدير از تلاش مجدانه دست‌اندركاران براي به ثمر رساندن اين طرح‌ها، به نتيجه رسيدن اين ۱۰ ابر پروژه را موجب رفع بيش از ۵۰ درصد از مشكلات آبي استان دانست و از عزم دولت براي تامين آب مورد نياز مردم با وجود كمبود نزولات آسماني خبر داد و افزود: با مديريت صحيح منابع برخي مناطق كشور، خوشبختانه در ۲ سال گذشته توانستيم منابع را به نحوي مديريت كنيم كه مردم در بخش آب و برق با كمبود و قطعي مواجه نباشند. رييس‌جمهور با اشاره به هدف‌گذاري دولت براي رفع تنش آبي ۱۰ هزار روستا در سراسر كشور، از رفع مشكل آب بيش از ۳ هزار و ۵۰۰ روستا در ۲ سال گذشته خبر داد و افزود: دولت مردمي مصمم است تا ۲ سال آينده مشكل آب مابقي اين روستاها را نيز رفع كند. رييسي در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اهميت تكميل زيرساخت‌هاي آب و برق براي توسعه كشور، به ظرفيت‌هاي خوب استان كردستان در زمينه توليد، كشاورزي، گردشگري و صنعت اشاره كرد و گفت: تكميل زيرساخت‌هاي مورد نياز استان از اولويت‌هاي در دستور كار دولت است.

ديدار با علماي شيعه و سني منطقه

رييسي ظهر روز پنجشنبه در ادامه برنامه‌هاي سفر دولت مردمي به استان كردستان در ديدار با علما و روحانيون شيعه و سني استان كه در مسجد جامع سنندج برگزار شد، دليل دشمني دشمنان با جمهوري اسلامي ايران را مردمي بودن و برافراشتن پرچم ارزش‌هاي الهي و اسلامي توسط اين نظام دانست و تصريح كرد: به‌رغم همه توطئه‌ها و فتنه‌هاي دشمنان براي متوقف ساختن كشور، امروز با اتكا به خداي متعال و ظرفيت بي‌نظير جوانان، كشور در مسير رشد و توسعه قرار گرفته و ديگر اين تفكر كه جمهوري اسلامي به خواست و اراده دشمنان متوقف خواهد شد، كاملا از نظرها محو شده است. رييس‌جمهور در ادامه رشد اقتصادي، تراز تجاري مثبت، افزايش چشمگير صادرات نفتي و غيرنفتي، رشد توليد، رفع مشكل تنش‌هاي آبي در اغلب استان‌ها، كاهش قابل توجه ناترازي كشور در حوزه برق و همچنين گازرساني به روستاهاي فاقد گاز را تنها بخشي از اقدامات و خدمات دولت مردمي در شرايط تحريم و فشار و برخلاف خواسته دشمنان برشمرد. رييسي همچنين به اقدامات انجام‌شده از سوي دولت در استان كردستان براي رفع مشكلات آبي، اشتغال و مسكن نيز اشاره و بر اهميت و ضرورت جذب سرمايه‌گذاري براي توسعه استان تاكيد كرد و گفت: اين سومين سفر بنده به استان كردستان براي رفع مشكلات مردم است و اگر لازم باشد ۳۰ بار ديگر به اين استان خواهم آمد تا از رفع مشكلات اطمينان پيدا كنم. رييسي در ديدار جوانان برگزيده و نخبه كردستان گفت: دولت شرط موفقيت اقدامات و برنامه‌هاي خود را در استفاده از ظرفيت نخبگان مي‌داند. سيد ابراهيم رييسي در ادامه برنامه‌هاي سفر دولت مردمي به استان كردستان، در ديدار جوانان برگزيده و نخبه اين استان، بر اهميت جايگاه نخبگان در دولت مردمي و رابطه تعاملي و همدلانه دولت با جوانان نخبه تاكيد كرد و گفت: دولت همواره شرط موفقيت اقدامات و برنامه‌هاي خود را در استفاده از ظرفيت نخبگان دانسته است. رييسي انديشه و انگيزه جوانان نخبه در حل مسائل و گره‌گشايي از مشكلات كشور را بسيار مهم و نقش‌آفرين عنوان كرد و افزود: اهميت انگيزه و اميد جوانان كشور به‌ويژه نخبگان در پيشرفت‌هاي كشور به حدي است كه دشمنان در محاسبات و برنامه‌هاي خود عليه كشور، به روش‌هاي مختلفي اقدام به سنجش ميزان اين روحيه در جوانان جامعه مي‌كنند. رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود رتبه پايين استان كردستان در ميزان جرم و جنايت را نشانه سابقه فرهنگي و تمدني مردم اين استان و سرمايه هويتي ارزشمند براي كردستان توصيف و بر ضرورت حفظ و صيانت از آن تاكيد كرد. رييسي در ادامه با فراخواندن جوانان نخبه كردستاني به برنامه‌ريزي براي تبديل كردستان به استاني پيشرفته و مركزي براي توليد، سه مزيت مرز، جاذبه‌هاي گردشگري و توانمندي‌هاي صنعتي را زمينه‌هايي مناسب براي توسعه و رونق اقتصادي كردستان برشمرد و بهره‌گيري بهينه از اين مزيت‌ها را مورد تاكيد قرار داد.

دومين روز سفر رييس‌جمهور به استان كردستان

«سيد ابراهيم رييسي» رييس‌جمهور كه در دور دوم سفرهاي استاني خود به منظور ديدار با مردم، بررسي مصوبات سفر اول و افتتاح ۱۶ كلان‌پروژه به استان كردستان سفر كرده بود، صبح ديروز (۱۲ آبان ۱۴۰۲) در دومين روز سفر خود فرودگاه سقز را افتتاح كرد. طرحي كه پيش از اين در تيرماه 1400 در ماه‌هاي پاياني عمر دولت دوازدهم هم افتتاح شده بود. اما دولت سيزدهم نيز با تكميل برخي بخش‌هاي باقيمانده آن را دوباره افتتاح كرد. هواپيماي حامل رييس‌جمهور حوالي ساعت ۹ صبح ديروز (جمعه) در فرودگاه سقز به زمين نشست و اولين پرواز در اين فرودگاه تازه‌تاسيس فرود آمد. مطالعات فرودگاه سقز از سال ۱۳۷۵ آغاز و تا سال ۱۳۸۴ ادامه پيدا كرد و از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۳ حدود ۷۰ ميليارد ريال براي پروژه هزينه شد اما در نهايت كار به جايي رسيد كه پيمانكار و مشاور پروژه كنار گذاشته و كار متوقف شد. پس از آن و بعد از حدود چهار سال توقف پروژه، سال ۱۳۹۷ بار ديگر ادامه كار كليد خورد و كارفرمايي پروژه به شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران واگذار شد و طي تفاهمنامه‌اي، استانداري كردستان متعهد شد علاوه بر تملك زمين، بخشي از جاده قديم سقز به مريوان را هم جابه‌جا كند تا شركت فرودگاه‌ها كار احداث فرودگاه را برعهده بگيرد.


آزادي ۱۵۰ زنداني غيرعمد در سفر رييسي به كردستان

با حضور معاون اجرايي رييس‌جمهور و به بركت سفر رييسي به كردستان، ۱۵۰ زنداني جرايم غيرعمد زندان سنندج آزاد شدند. در حاشيه سفر رييس‌جمهور به استان كردستان، محسن منصوري معاون اجرايي رييس‌جمهور و سرپرست نهاد رياست‌جمهوري به همراه حجت‌الاسلام والمسلمين احمد صالحي رييس مركز ارتباطات مردمي رياست‌جمهوري به زندان مركزي سنندج رفتند و بعد از انجام اقدامات اوليه و لازم، به بركت حضور آيت‌الله رييسي در كردستان، تعداد ۱۵۰ زنداني غيرعمد را آزاد كردند. اين مراسم در داخل زندان سنندج و با حضور مديراني از رياست‌جمهوري و استان كردستان برپا شد. منصوري در آيين جشن آزادي زندانی غيرعمد استان، بيان داشت: بارها پيش آمده است كه در سفرهاي استاني تعدادي زنداني آزاد شده‌اند و عموما دغدغه اشتغال بعد از آزادي را دارند. وي خطاب به مديركل سازمان زندان‌هاي كردستان افزود: بنده ضمانت مي‌كنم اگر فرد زنداني بعد از آزادي مشكل بيكاري داشت، تسهيلات مناسب و آساني به‌طور ويژه براي او به صورت وام با شرايط مناسب فراهم شود تا زنداني بتواند شغلي آزاد براي خود ايجاد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون